نگاهی به فعالیت‌های قرآنی روستای «انصار امام» در همدان
کد خبر: 4139387
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی روستای «انصار امام» در همدان

یک فعال قرآنی در روستای انصار امام همدان با بیان اینکه فعالیت کلاس‌های قرآن روستا در فصل زمستان بیشتر است، گفت: برگزاری و توسعه کلاس‌های قرآنی، برپایی محافل انس با قرآن و جلسات جزءخوانی قرآن از جمله برنامه‌های این روستا برای کودکان و بزرگسالان علاقه‌مند است.

فعالیت‌های قرآنی روستای انصار امام همدانروستای انصار امام همدان یکی از روستاهای قرآنی این استان در 5 کیلومتری شهرستان همدان با جمعیتی حدود 3 هزار نفر است، برگزاری مراسم‌ جزءخوانی قرآن این روستا در ماه مبارک رمضان بی‌نظیر است و در این جلسات بیش از 400 نفر بانو و حدود 200 نفر آقا شرکت می‌کنند.

به سراغ یکی از فعالان قرآنی و قاریان خوب قرآن استان همدان که بانی برگزاری برنامه‌های قرآنی و اهل روستای انصار امام است رفته‌‌‌ایم و گفت‌و‌گویی انجام شده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

محمد هاشمی، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه متولد سال 1360 است و 42 سال دارد، اظهار کرد: از کودکی در یک خانواده قرآنی و مذهبی بزرگ شدم و پدرم قاری قرآن بود.

وی با بیان اینکه از همان کودکی در جلسات و برنامه‌های قرآنی به همراه پدرم شرکت می‌کردم، افزود: این جلسات باعث شد تا به خواندن قرآن علاقه‌مند شوم و با توجه به صدای خوبی که داشتم خواندن قرآن برایم بسیار دلنشین شد.

محمد هاشمی فعال قرآنی روستای انصار امام

این فعال و قاری قرآن با اشاره به اینکه تا حدود 20 سالگی قرائت قرآن و شرکت در برنامه‌های قرآنی روستا را به‌صورت غیرتخصصی و عمومی انجام داده‌ام، تصریح کرد: بعد از آن در سال 1383 با شرکت در کلاس‌های قرآن آقایان دهقان و صالحی در همدان کار را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردم که از سبک قرائت با عبدالباسط تقلید می‌کردم، بعد از دو سال استاد دهقان تشخیص داد که تقلید از استاد عبدالباسط را کنار گذاشته و بر سبک استاد منشاوی قرائت قرآن داشته باشم.

وی با بیان اینکه به همین سبک تمرین داشتم و در مسابقات قرآنی نیز شرکت می‌کردم، بیان کرد: در مسابقات قرآن بین فرزندان جانبازان رتبه اول را در استان کسب کردم و همچنین در این مدت از کلاس‌های اساتیدی چون استاد ابوالقاسمی نیز در تهران بهره برده و قرائت قرآن را به‌صورت بهتری دنبال کردم.

هاشمی با بیان اینکه در مسابقات قرآن و عترت بسیج و اوقاف نیز در استان حائز رتبه‌های برتر شدم، گفت: همچنین در برنامه‌های اذان‌گاهی و قرائت قرآن در نماز جمعه نیز در استان اجرا دارم، شغلم کشاورزی است و به قرآن علاقه‌مند هستم، در راستای برنامه‌های قرآنی سعی کرده‌ام در روستا برنامه‌ها را برای مردم داشته باشم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های قرآنی ما برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در ایام سال و به‌ویژه ماه رمضان است، افزود: در این زمینه مردم روستا بسیار علاقه‌مند هستند و در محافل جزءخوانی قرآن حضور دارند، برنامه جزء‌خوانی قرآن امسال نیز با شور و حال خاصی در این روستا برگزار شد و حدود 400 نفر از بانوان در این مراسم شرکت می‌کردند. مراسم جزءخوانی آقایان نیز در مسجد جامع برگزار و استقبال بسیار خوبی از این محافل صورت گرفت.

این فعال قرآنی گفت: همچنین طرحی با عنوان 30 جلسه خانگی قرآن بعد از ماه رمضان به نیت 30 شهید این روستا اجرا می‌شود که این جلسات در منازل شهدا برگزار می‌شود.

فعالیت‌های قرآنی روستای انصار امام

هاشمی با اشاره به اینکه همه روزه بعد از نماز مغرب و عشاء روزی یک صفحه قرآن‌خوانی در مسجد جامع روستا انجام می‌شود، افزود: همچنین هفته‌ای یک جلسه آموزش قرآن شامل تدریس و روخوانی ویژه گروه سنین مختلف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمعی از مخاطبان ما کودکان هستند، گفت: سعی شده برای کودکان روخوانی سوره‌های کوچکتر را داشته باشیم و برای روخوانی افراد بزرگسال نیز صوت و لحن از اساتیدی چون منشاوی هفته‌ای یک جلسه در آستان امامزاده قاسم برگزار می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه فعالیت کلاس‌ها در فصل زمستان به‌دلیل تعطیلی کار کشاورزی بیشتر است، گفت: در دو سال اخیر شاگردان زیادی را تربیت کرده و به‌دنبال این هستیم که پیشرفت‌هایی در حوزه قرآن داشته باشیم.برگزاری و توسعه کلاس‌های قرآنی از برنامه‌های روستا است، چندین برنامه و محفل بزرگ را نیز طی سال‌های گذشته با حضور اساتید و قاریان برجسته کشور و بین‌المللی از جمله آقایان شاکرنژاد و سیدجواد حسینی در این روستا داشته‌ایم و این جلسات در روستا پیگیری می‌شوند.

فعالیت‌های قرآنی روستای انصار امام

هاشمی با بیان اینکه رسانه‌ای شدن و شناخت بیشتر کلاس‌ها باعث انگیزه بیشتر برای ترویج فرهنگ قرآنی می‌شود، گفت: رسانه‌ها باید در زمینه ترویج و شناسایی بیشتر محافل و جلسات قرآنی تلاش کنند، برای توسعه فعالیت‌های قرآنی روستا نیازمند مربیان خوب هستیم.

انتهای پیام
captcha