آن روی سکه جایزه معروف جشنواره پولیتزر + فیلم
کد خبر: 4139356
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

آن روی سکه جایزه معروف جشنواره پولیتزر + فیلم

چهره سال هنر انقلاب استان یزد ساخت «پولیتزر» را دغدغه شخصی می‌داند که در دوران دانشجویی با عکس معروف جهانگیر رزمی مواجه شده و جرقه ساخت این مستند در ذهنش زده می‌شود و سعی می‌کند با روایت خون‌نامه و شهادت مظلومانه 28 جوان و نوجوان یزدی آن روی سکه عکس ثبت شده را نشان دهد.

مصطفی ملاحسینی اردکانی، چهره سال هنر انقلاب استان یزدبه گزارش ایکنا به نقل از حوزه هنری یزد، مصطفی ملاحسینی اردکانی، فیلمساز فعال و خوش ذوقی است که سال گذشته آثار مختلفی از جمله مستند «پولیتزر» با موضوع شهادت مظلومانه 28 نوجوان و جوان یزدی در جبهه غرب به دست ضد انقلاب را تولید کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و امسال در هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور استاندار یزد و هنرمندان به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب 1401 استان یزد معرفی و تجلیل شد. وی که متولد 1364 در اردکان و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است، در گفت‌وگویی از هنر انقلاب، وظیفه هنرمندان و دغدغه‌هایش گفت که در ادامه می‌خوانید:

تعریف شما از هنر انقلاب چیست؟

هنر انقلاب، هنر متعالی و فرازمینی است. هنری که می‌تواند انسان را از کره خاکی به آسمان سوق دهد و به تفکر در مورد هدف خلقت و آفرینش هدایت کند و هنرمند انقلابی هنرمندی است که اثر و هنرش حتی مهم‌تر از خود و زندگیش بوده و جانش را قربانی هدفش می‌کند که در این زمینه می‌توانیم به شهید سید مرتضی آوینی اشاره کنیم که زندگی‌اش را فدای هدفش کرد.   

به نظر شما وظیفه هنرمند انقلابی در شرایط کنونی چیست؟

وظیفه هنرمند انقلابی در شرایط کنونی که در جنگ نرم و جهاد تبیین قرار داریم، این است که بتواند در جبهه هنر مواجهه، خود را تقویت کند و با اثر هنری خود واقعیت را به تصویر بکشد و چهره اصلی بدخواهان ایران و انقلاب را به مردم نشان دهد.

وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای هنری در شرایط کنونی چیست؟

هنرمند انقلابی برای کار کردن نیاز به مهارت‌افزایی و بصیرت دارد و وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری  این است که بتوانند با برگزاری دوره‌های آموزشی استانی و ملی در کنار برگزاری جلسات بصیرت‌افزایی، دیدگاه و دانش هنرمندان را تقویت کرده و علاوه بر حمایت مالی و معنوی از آنان شرایطی را فراهم کنند که اثر هنرمند بهتر دیده شود.

نظر شما در مورد صدور انقلاب از دریچه هنر به ویژه هنر مواجهه چیست؟

یکی از دریچه‌هایی که برای هنر مواجهه داریم، معرفی الگوها و چهره‌های شاخص بین‌المللی همچون شهید مصطفی چمران و امام موسی صدر است. همچنین پرداختن به زندگی شهدای بومی مناطق مختلف همچون شهید محمدحسین رمضان‌خانی در یزد که با هنر مواجهه در فضای بین‌الملل درگیر بود، خیلی می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند. نداشتن ارتباط مؤثر با هنرمندان کشورهای منطقه از جمله مشکلات و دغدغه‌های هنرمند انقلابی و هنر مواجهه است؛ ارتباط خوب و مستمر با هنرمندان دیگر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی می‌تواند در تولید آثار هنری مؤثر و راهگشا باشد.

درباره مستند «پولیتزر» و دلیل انتخاب نام فیلم و هدف آن بگویید.

«پولیتزر» یک دغدغه شخصی برای من بود و انتخاب اسم آن برمی‌گردد به دوران دانشجویی در رشته عکاسی، هنگامی که با عکس معروف جهانگیر رزمی مواجه شدم تصویری که با نداشتن توضیح درست، تنها عکس ایرانی بود که توانسته بود جایزه معروف جشنواره پولیتزر را به خود اختصاص دهد و جوامع بین‌المللی از این تصویر علیه کشور ما خیلی سوء استفاده کرده بودند. از آنجا جرقه ساخت مستند پولیتزر در ذهنم زده شد و سعی کردم با روایت خون‌نامه و شهادت فجیع و مظلومانه 28 شهید جوان، نوجوان و دانش آموز یزدی در جبهه کردستان در دوران دفاع مقدس، آن روی سکه عکس ثبت شده را نشان دهم و روایت مقایسه این عکس و شهادت این دانش آموزان را محور مستند قرار دادم. پولیتزر به برکت خون شهدا با توجه به اتفاقات اخیر در کشورمان به موقع آماده و اکران شد و تاکنون با استقبال خوب مردم یزد روبرو شده و به لطف خدا در جشنواره فیلم عمار هم قدم خوبی در راستای اکران آن برداشته شد.

انتهای پیام
captcha