موانع فرهنگی؛ برگرفته از نگاه مردم به تولید داخلی
کد خبر: 4138330
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
محمد چکشیان مطرح کرد:

موانع فرهنگی؛ برگرفته از نگاه مردم به تولید داخلی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در توجه به موانع فرهنگی به عنوان مهمترین مانع تولید، گفت: این موانع فرهنگی ممکن است نشئت گرفته از سبک نگاه بخشی از مردم به تولید داخل باشد.

محمد چکشیانمحمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در توجه به موانع فرهنگی به عنوان مهمترین مانع تولید، اظهار کرد: این موضوع باید مورد واکاوی قرار بگیرد که منظور از موانع فرهنگی که مهمترین مانع تولید پیش از هر مانع دیگری است، چیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار با تأکید بر ضرورت واکاوی این موانع فرهنگی به عنوان مهم‌ترین مانع تولید، افزود: این موانع فرهنگی ممکن است نشئت گرفته از سبک نگاه بخشی از مردم به تولید داخل باشد.

وی افزود: از سوی دیگر می‌توانیم با خلاقیت در کار، وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، کار گروهی همراه با تشکیل گروه‌های کاری و تکیه بر فرهنگ «ما می‌توانیم» کارهای بزرگی در تولید کشور انجام دهیم. همگی این عوامل در ارتقای تولید کشور نقش مؤثر داشته و از عوامل فرهنگی هستند.

چکشیان موانع دیگر فرهنگی رشد تولید را در حوزه اشتغال دانست و افزود: بیکاری دو علت اصلی دارد؛ یک عامل عدم مهارت است که در این رابطه ستاد نهضت ملی افزایش مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است.

معاون وزیر کار تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با کارگران، مسئولین کشور را مکلف به برنامه‌ریزی فرهنگی برای جوانانی که به دنبال تحصیل و کار نیستند، کردند، یکی از موانع فرهنگی رشد تولید، عدم پذیرش شغل از سوی افراد جویای کار است.

وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در پذیرش شغل از سوی افراد جامعه توجه به منزلت و جایگاه کار و کارگر در جامعه ایرانی است و به همین سبب ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار در وزارت‌خانه تشکیل شده است.

چکشیان با اشاره به فراز دیگر سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «وقتی کارگر دغدغه نداشته باشد، امنیت شغلی و رفاه داشته باشد و زندگی‌اش راحت بچرخد، کیفیت کار و محصول بالا خواهد رفت» گفت: اقدامات در این حوزه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ در بخش ذهنی اقدام از جنس فرهنگ کار است زیرا اگر کارگر به کار خود افتخار کند، بهره‌وری بیشتری خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار در توضیح بخش عملیاتی افزایش رفاه کارگران بیان کرد: در این حوزه توجه به بهداشت و سلامت کارگران، برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کارگری، بررسی راهکارهای اجرایی‌سازی مسکن کارگری و سهام کارگری در دستور کار معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت‎‌خانه است.

 

انتهای پیام
captcha