سند تحول بنیادین ملاک عمل در آموزش قرآن باشد
کد خبر: 4138218
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

سند تحول بنیادین ملاک عمل در آموزش قرآن باشد

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه سند تحول بنیادین ملاک عمل در آموزش قرآن باشد، گفت: معلمان قرآن باید مؤلفه‌هایی چون اخلاص در نیت، حق‌مداری، توجه به خودسازی، حلم و شکیبایی و صبر و استقامت و کلام لین و رسا را دارا باشند.

لیلی رشیدی، مدرس دانشگاهلیلی رشیدی، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه زیربنای توجه به مفاهیم قرآن و گسترش برنامه‌های قرآنی توجه به مباحث تربیتی است، گفت: برای اینکه بتوانیم نسلی اخلاق‌مدار و دین‌دار تربیت کنیم، باید توجه دانش‌آموزان را به مسائل قرآنی جلب کنیم که این امر خطیر توسط معلم انجام می‌گیرد.

وی با تصریح اینکه تربیت معنوی از دیدگاه اسلام مهم‌ترین رسالت یک معلم و مربی است، افزود: معلم و مربی شایسته از منظر دین باید واجد خصوصیات و ویژگی‌هایی باشد تا بتواند ضمن آموزش به پرورش انسان‌ها هم نایل شود. همچنین طبق آیات و روایات متعدد هم جایگاه بسیار رفیعی برای معلم و مربی ذکر شده و هم مسئولیتی خطیر برای او در نظر گرفته شده، تا بتواند همانند انبیا به تربیت صحیح اسلامی بپردازد و حال که معلم و مربی چنین وظایف سنگینی بر عهده دارند لازم است مسئولان امور تربیتی اصول تربیت معلم را رعایت کرده تا بتوانند معلمانی کارآمد را به جامعه تحویل دهند.

رشیدی یادآور شد: انسان از ابتدای ظهور، در ابعاد فردی و اجتماعی تحت تعلم مستقیم پروردگار قرار گرفته است و تمام «اسماء» را فراگرفته است: «و عَلَّمَ ادَمُ الاَسماءَ کُلُها...» (سوره بقره، آیات31-33) و اکنون که معلمان و مربیان شاخص‌ترین و اساسی‌ترین نقش را در جریان یادگیری و تعلیم و تربیت انسان‌ها و به ویژه دانش‌آموزان برعهده دارند، باید دعوت به سوی خدا و تربیت الهی، اصلاح جامعه و تربیت صالح، پاک‌سازی و تربیت اخلاقی، دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی را از وظایف اصلی خود بداند.

این پیشکسوت قرآنی فارس به نقش معلمان قرآن در این عرصه اشاره کرد و افزود: معلمان قرآن که وظیفه مأنوس شدن فرزندان این مرزو بوم را با کلام الهی به عهده دارند باید خود مؤلفه‌هایی چون اخلاص در نیت، حق‌مداری، توجه به خودسازی، حلم و شکیبایی و صبر و استقامت و کلام لین و رسا را دارا باشند.

باورهای دینی را با زیبایی‌ها آموزش دهیم

وی تأکید کرد: معلمی که در مسیر هدایت‌گری نسل جوان قرار گرفته است باید بداند وظیفه‌ای که بر عهده گرفته، وظیفه‌ای سخت و پرمشقت است لذا جهت نیل به موفقیت باید اقتدا به رسول گرامی(ص) کرده، صبر، تقوا، عدالت، وفای به عهد و .... در خود تقویت کنند، چرا که انسان‌ها فطرتاً زیبادوست هستند و باورهای دینی را می‌توان با زیبایی‌ها آموزش داد.

رشیدی، رمز موفقیت انبیا برای نفوذ در دیگران را توانایی در برقراری ارتباط موثر و متناسب با افراد دانست و افزود: لازم است معلمان و مربیان قرآنی بتوانند با افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان به راحتی ارتباط برقرار کنند و متخصصان امر تعلیم و تربیت برنامه‌ای منسجم تدوین کنند که همه ابعاد رشد و کمال متربی را دربرداشته باشد.

وی با بیان اینکه معلمان قرآن باید سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ملاك عمل در آموزش قرآن آن‌ها قرار گیرد، گفت: در راهكار سوم از بند اول فصل هشتم اين سند (اهداف عملياتی و راهكارها ) اين چنين آمده است: «تقویت انس با قرآن در دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه‌ها و توانمندسازی معلمان در راستای تقويت مهارت روخوانی و روان‌خوانی در دوره ابتدايی، آشنايی با مفاهيم كليدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی» پس توجه به این هدف می‌تواند ما را در امر آموزش کمک کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این امر مسلم است که در نهادینه و اجرایی کردن بیانه گام دوم انقلاب جامعه فرهنگیان کشور خصوصا نیروهای  قرآنی که در لباس مقدس معلمی مسئولیت کادرسازی و پرورش نسل علمی و فرهنگی جامعه اسلامی را بر عهده دارند، نقش‌آفرینی می‌کنند. از این‌رو باید با تعمق و واکاوی دقیق این بیانیه، به خوبی وظایف و مسئولیت‌های خود را در اجرایی کردن این سند ارزشمند شناسایی کنند.

رسالت معلم در گام دوم انقلاب

وی تصریح کرد: از آنجا که معنویت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ همه‌ حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است در گام دوم انقلاب، جامعه فرهنگی معلمان بیش از پیش باید دو مقوله مهم و راهبردی علم و اخلاق را در فعالیت حرفه‌ای خود مورد توجه قرار دهند، به همان اندازه که به موضوع آموزش و علم‌آموزی دانش‌آموزان همت می‌گمارند، مباحث قرآنی، تربیتی و اخلاقی آن‌ها نیز مدنظر متولیان پیشرفت فرهنگی کشور باشد؛ کما اینکه موضوع تعلیم در فرهنگ قرآن در آیات متعددی همراه با تهذیب نفس و اخلاق‌مداری مطرح شده است: «کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ؛[3] همان‏گونه (که با تغییر قبله، نعمت خود را بر شما کامل کردیم،) رسولى از خودتان در میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه را نمى‌‏دانستید، به شما یاد دهد».

رشیدی بیان کرد: خدای متعال در قرآن کریم وظیفه انبیای الهی را علاوه بر تعلیم تهذیب نیز ذکر می‌فرماید این آیه و آیات مشابه به خوبی رسالت و مسئولیت معلمی را در پیشرفت علمی و اخلاقی در گام دوم انقلاب مشخص می‌کند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در دنیایی که همه ابرقدرت‌های رسانه‌ای دنیا سعی دارند با تولیدات غیر اخلاقی جامعه جوان و نخبه ایرانی را از معنویت و اخلاق‌مداری باز دارند، این وظیفه سنگین معلمان، به ویژه معلمان قرآنی است که با نشان دادن الگوی مناسب رفتاری، متربیان را در مسیر صحیح هدایت کنند.

وی تأکید کرد: تربیت دانش‌آموزان مؤمن و انقلابی در طراز انقلاب اسلامی، بسترسازی و جریان‌سازی تفکر اسلامی در تمام سطوح آموزش و پرورش و تربیت انسان‌هایی رو به کمال، فهیم و اثربخش در جامعه با توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش است.

رشیدی در پایان گفت: جوانان و آینده‌سازان ایران اسلامی نقش اساسی و انکارناپذیر در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند بنابراین برای رسیدن به این مهم معلمان قرآن می‌توانند نقش اصلی را ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha