خوشنویس فلسطینی و دیوارنویسی قرآن در مساجد + عکس
کد خبر: 4138052
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰

خوشنویس فلسطینی و دیوارنویسی قرآن در مساجد + عکس

یک هنرمند خوشنویس فلسطینی که طراحی و خطاطی آیات قرآنی در صدها مسجد در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 را انجام داده است، می‌گوید که به فضل حفظ قرآن و علاقه به کتاب خدا در کارش موفق بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، عادل فوزی عوده (45 ساله) خوشنویس فلسطینی طی یک ماه کار مستمر توانست مسجد روستای رنتیس در غرب رام الله را به یک تابلوی نقاشی هنری تبدیل و آن را با آیات قرآنی و نقوش اسلامی مزین کند.

این خطاط فلسطینی خط عربی و نقاشی عثمانی را در آثارش  در هم می‌آمیزد و می ‌گوید که آنها در کنار هم یک ترکیب دوقلو هستند.

خطاط و نقاش فلسطینی رنگ‌هایی را انتخاب می‌کند که به گفته خودش اسلامی است و با سبز تیره، طلایی و آبی فیروزه‌ای نشان داده می‌شود.

عوده که بیش از 20 سال است که خوشنویسی می‌کند، ساعت‌ها در طول روز مشغول کارش است و در این باره می‌گوید: کار به شما انگیزه می‌دهد که تا پایان یک آیه یا یک نقاشی، آن را ادامه دهید.

وی تأکید کرد: کار مستلزم دقت و زمان طولانی و مهم‌تر از همه اشتیاق و عشق به کار است.

هر چند عوده از این کارش که به صورت تخصصی تزئین مساجد است، مخارج معاش خانواده‌اش را تأمین می‌کند، اما همچنان کار خود را موهبتی می‌بیند که قلب و جان او را تازگی می‌بخشد.

عوده قلم موی خود را در دست می‌گیرد، جلوی تابلویی می‌ایست و ریزه کاری‌های نقاشی و خطاطی خود را تکمیل می‌کند، در حالی که سروده‌های دینی را نیز زمزمه می‌کند. او توضیح می‌دهد: من می‌توانم ساعت‌های طولانی بدون احساس خستگی کار کنم.

عوده که در مقابل تابلویی که درونش آیات قرآن وجود دارد ایستاده است، می‌گوید: وقتی این زیبایی را بعد از ساعت‌ها و روزها کار می‌بینی، احساس می‌کنی کارهای زیادی انجام داده‌ای.

این خوشنویس فلسطینی درباره آغاز روی آوردن به خوشنویسی می‌گوید که از کودکی در سن 13 سالگی به خوشنویسی علاقه داشت و با آموختن از طریق جزوه‌های خوشنویسی و کتاب‌های قواعد خوشنویسی عربی شروع به یادگیری خوشنویسی کرد.

مطالعه کتب خوشنویسان بزرگ

وی همچنین گفت که برای ارتقای کار خود کتاب‌های خوشنویسان بزرگ مصری، سوری، عراقی و ترکی را مطالعه کرده است.

عوده توضیح داد که کار عملی خود را از خانه خوشنویسی عرب در شهر نابلس در شمال آغاز کرد و تا به امروز به یکی از مشهورترین خوشنویسان فلسطینی تبدیل شده است که دیوارهای مساجد داخلی را به نقاشی تبدیل می‌کند.

عوده همچنین دوره‌های آموزشی را تحت نظر خوشنویسان ارشد عراقی در بغداد گذرانده و حائز مدرک شده است.

این خطاط فلسطینی معتقد است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و ورود کامپیوتر به این حرفه، خوشنویسی و خطاطی همچنان ارزش خود را حفظ کرده است.

وی در این باره گفت: دستگاه‌های مدرن گاهی از انجام کاری عاجز هستند و خطاطی حال و هوای خاصی می‌دهد که در فونت‌های کامپیوتری آن را نمی‌یابید.

عوده علی‌رغم مشغله‌ها و ساعات کاری طولانی تلاش می‌کند تا از طریق دوره‌های ویژه به علاقمندان خوشنویسی عربی آموزش دهد و به گفته خودش در سال‌های اخیر حدود 300 هنرجو نزد او فارغ التحصیل شده‌اند.

عوده از سر عشق و علاقه به خوشنویسی، سقف خانه خود را که در شهرک حواره در جنوب نابلس قرار دارد، به تابلوی هنری از خط عربی و طراحی و آیات قرآن تبدیل کرده است و می‌گوید که این یک تابلوی موزاییکی است.

کسب مقام در مسابقات

عوده در سال‌های 2001 و 2003 در مسابقات خوشنویسی رقعه که توسط مرکز ارسیکای سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه برگزار شد، مقام‌های اول و سوم را کسب کرد.

IRCICA  مرکز پژوهشی فرهنگ و هنر اسلامی استانبول، اولین مرکز فرهنگی و ارگان تابعه سازمان همکاری اسلامی است که در سال 1979 تأسیس شد.

این خوشنویس فلسطینی به همراه گروهی از خوشنویسان کشورهای عربی و اسلامی در نمایشگاه‌های عربی به ویژه در شهر دبی امارات شرکت کرده است.

وی در سال 2016 در مسابقات همایش رمضان در دبی در خطوط ثلث، نسخ و محقق مقام دوم را کسب کرد و در کتابت بزرگترین قرآن جهان اسلام نیز شرکت کرد.

عوده می‌گوید که او در صدها مسجد در کرانه باختری رود اردن و در شهرهای عرب نشین سرزمین‌های اشغالی کار کرده است.

او همچنین توضیح داد که چند نقاشی نیز برای مساجد کشورهای عربی کشیده است که از طریق کامپیوتر کپی برداری شده و روی دیوار آن مساجد پیاده شده است.

عوده استعدادهای متعددی دارد که  از سر عشق به قرآن برای شکوفایی آن تلاش کرده است. او حافظ کل قرآن کریم است و صدایی دلنشین دارد و از همین رو خیلی اوقات نمازگزاران در همین مساجدی که آنجا کار می‌کند، به او به عنوان ائمه جماعت اقتدا می‌کنند.

این هنرمند فلسطینی همچنین عود و گیتار می‌نوازد و  سروده‌های اسلامی می‌خواند.

وی می‌گوید که حفظ قرآن به کار وی نیز کمک کرده است، زیرا می‌تواند آیه مناسب را برای تابلوها در هر کجا برگزیند و همچنین  به او در خواندن متون پیچیده، به‌ویژه آن‌هایی که به خط ثلث نوشته شده است، کمک کرده است.

 

 

انتهای پیام
captcha