توسعه بخش هنری اسلامی موزه هیوستون در آمریکا + عکس
کد خبر: 4137948
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

توسعه بخش هنری اسلامی موزه هیوستون در آمریکا + عکس

موزه هنرهای زیبای هیوستون (MFAH) در آمریکا اخیراً شش گالری دائمی دیگر را در شاخه هنر جهان اسلام افتتاح کرد که اکنون مملو از صدها اثر اهدایی حسین افشار، مجموعه‌دار ایرانی الاصل است.

به گزارش ایکنا به نقل از The Art Newspaper، افزودن شش گالری جدید، مساحتی را که برای بخش هنر اسلامی در MFAH تعیین شده را تقریباً دو برابر کرده است. این مؤسسه اکنون چیزی را در خود جای داده است که مدیر و رئیس آن، گری تینترو، گسترده‌ترین مجموعه هنر ایرانی در بین مجموعه‌داران خصوصی  توصیف می‌کند.

این گسترش مساحت 15 سال پس از راه‌اندازی بخش هنر جهان اسلام توسط موزه آغاز شد. این بخش با مشارکت خیرین اسلامی محلی که می‌خواستند میراث خود را در موزه‌های هیوستون به رسمیت شناخته و جشن بگیرند شروع به کار کرده بود.

گالری‌های بخش اسلامی موزه، در حال حاضر مجموعه وسیعی از آثار باستانی از قرن هفتم تا نوزدهم از جمله نسخه‌های خطی، سرامیک، فلزات منبت کاری شده و منسوجات از کشورهای مختلف مانند مراکش، اسپانیا، تونس، مصر، ترکیه، سوریه، ایران، عراق، ازبکستان، افغانستان و هند را ارائه می‌دهند.

ایمه فروم، متصدی موزه بخش هنرهای جهان اسلام، می‌گوید: جهان اسلام یکپارچه نیست. ما در تلاش هستیم تا تأکید کنیم که هنر اسلامی مناطقی از آسیای شرقی تا غرب به اندازه اسپانیا امروزی را در بر می‌گیرد.

مجموعه اهدایی افشار شامل برخی از آثار منحصر به فرد است. فروم می‌گوید: برخی از آثار پرفروشی که در معرض دید قرار گرفته‌اند شامل یک فرش ابریشم پولونیز(از فرش‌های نفیس ایرانی) قرن هفدهمی ساخته شده توسط بافندگان ایرانی صفوی است که در وضعیت شگفت‌انگیزی قرار دارد و همچنین دو صفحه از مهم‌ترین نسخه خطی شاهنامه متعلق به قرن شانزدهم است.

انتهای پیام
captcha