راز ماندگاری تلاوت‌های خاشعانه استاد منشاوی+ صوت
کد خبر: 4137450
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
طه عبدالوهاب روایت کرد؛

راز ماندگاری تلاوت‌های خاشعانه استاد منشاوی+ صوت

کارشناس مقامات قرآنی گفت: مقام راست اگرچه ویژه فرح و شادی است، اما هنگامی که به تلاوت استاد منشاوی در این مقام گوش فرا می‌دهید، احساس گریه به شما دست می‌دهد و این به دلیل شدت احساس فروتنی و خضوع در تلاوت اوست.

راز ماندگاری تلاوت‌های خاشعانه استاد منشاوی+ صوت

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، طه عبدالوهاب، متخصص لحن و مقامات قرآن در برنامه «مصر؛ سرزمین تلاوت» در مورد صوت و تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی گفت: صوت وی صدایی عادی نیست و شدت فروتنی او در تلاوت قرآن، مستمعان را صرف‌ نظر از مقام تلاوت به گریه و خشوع وامی‌دارد.

عبدالوهاب افزود: وقتی استاد منشاوی در مقام بیات تلاوت می‌کرد، انگار که در مقام صبا (که برای بیان حزن و اندوه بکار می‌رود) تلاوت می‌کند، چرا که او فروتنی و خشوع خود را نیز به حس مقام می‌افزود و حتی اگر آن مقام ویژه استواری و فرح بود، حس خشوع و فروتنی بر آن غلبه می‌کرد.

طه عبدالوهاب ، کارشناس مصری مقامات قرآنی

این متخصص مقامات قرآنی در ادامه افزود: هنگامی که منشاوی به مقام راست تلاوت می‌کند، در جواب، ابتکاری به خرج می‌دهد و سپس به مقام هزام می‌رود. برخی در اینجا معتقد هستند که او از مقام راست به مقام سه‌گاه می‌رود ولی در واقع او به مقام هزام می‌رود که شامل گوشه حجاز است.

شدت احساس در تلاوت، عاملی برای گریه مستمع

وی در ادامه با بیان اینکه مقام راست اگرچه ویژه فرح و شادی است، اما هنگامی که به تلاوت منشاوی در این مقام گوش فرا می‌دهید، احساس گریه به شما دست می‌دهد و این به دلیل شدت احساس فروتنی و خضوع در تلاوت اوست. حتی وقتی که منشاوی در جواب مقام حجاز و شهناز تلاوت می‌کند نیز به او احساس گریه دست می‌دهد.

راز ماندگاری تلاوت‌های خاشعانه استاد منشاوی+ صوت

در ادامه می‌توانید فیلم کوتاهی از تلاوت شیخ منشاوی در مقام راست را مشاهده کنید.

 

انتهای پیام
captcha