اهمیت جهانگردی در قرآن + اینفوگرافیک
کد خبر: 4136693
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵

اهمیت جهانگردی در قرآن + اینفوگرافیک

اهمیت جهانگردی و عبرت از تاریخ گذشتگان در قرآن با موضوع «عبرت‌آموزی از سنت‌های تاریخی در قرآن کریم» در قالب اینفوگرافیک ارائه شده است.

ضرورت عبرت‌آموزیبه گزارش ایکنا، هر نگاهی به دیدن نمی‌رسد همانگونه که هر بصری به نظر نمی‌رسد. عبارت «نگاه کردم ولی ندیدم را» بارها و بارها گفته‌ایم و از دیگران نیز شنیده‌ایم. نظر به نظریه منتهی می‌‌شود و بیانیه خروجی آن است.

همانجا که قرآن ما را با «انْظُرُوا» دعوت به «سيروا فِی الأَرضِ...» کرده است تا بیندیشیم و عاقبت‌اندیشی و صاحب نظر در توحید، مبدأ و معاد شویم و بر معنی از کجا آمده‌ام و به کجا می‌روم چنبره بزنیم و به تأمل بنشینیم. اما تعقل در چرایی زوال تمدن‌های قدرتمند مستکبر و تأمل همراه با سیر در زمین، نباید سطحی باشد و عبرت از پیشینیان و عبور عالمانه از خراب‌آباد هستی برای عابران تکذیب‌کننده و مشرک، تأکید مؤکد خداوند حکیم است.

همان‌گونه که سیر در کتاب الهی و تأمل در تعالیم وحیانی بنابر فرمایش اهل‌ بیت(ع) سفارش شده است در قرآن کریم نیز در شش مورد دستور به سیر و سفر و در هفت مورد سرزنش در ترک سفر به شکل پرسشی دارد. بنابراین آثار و بناهای مانده از گذشته هر چند بازتاب فرهنگ حاکم بوده و از مشتی خاک و سنگ است، اما همه آنها مایه عبرت عابران و بازدیدکنندگان است.

سیر در زمین ما را در مقام پاسخ‌گویی به پرسش‌های قرآنی که با «كَيۡفَ كَانَ؛ چگونه شد؟» طرح شده، قرار می‌دهد. هرچند ایمان آورده‌ایم و در زمره مشرکان و تکذیب‌کنندگان نیستیم، اما هر کدام از ما در مقام لطف بی‌منتهای ذات باریتعالی کوتاهی کرده و مجرم هستیم و به آن اقرار داریم و با پیروی از حضرات معصومین و پیشوای عارفان امام سجاد(ع) در دعای 53 صحیفه «فَأَنَا ظَالِمٌ لِنَفْسِی الْمُقِرُّ لِذَنْبِی» در تمنای بخششیم.

دستور به سیر و سفر در مصحف شریف و سرزنش در ترک سفر (به شکل پرسشی) در قرآن کریم

 

اهمیت جهانگردی و عبرت از تاریخ گذشتگان در قرآن

یادآور می‌شود، محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ و مدرس حفظ قرآن است. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha