نشان زندگی توحیدی برای بندگی + عکس
کد خبر: 4133943
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد:

نشان زندگی توحیدی برای بندگی + عکس

پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه شب قدر میزان اهل عیار عبادت الهی و بندگی مشخص می‌شود، گفت: هر چیزی در قرآن و جهان بینی آمده است که راه صحیح و بر مدار و منظومه توحیدی زندگی کردن را به ما نشان بدهد.

پژوهشگر حوزه علمیه قم

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، شامگاه ۲۵ فروردین‌ماه، در مراسم لیالی شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان که در مصلای نمازجمعه واقع در محله ایثار منطقه یک این شهر برگزار شد، گفت: یکی از اعمال شب قدر فرستادن صلوات بیان مسائل علمی و معارفی که ریشه در قرآن و سوره قدر داشته باشد.

وی افزود: سوره مبارکه قدر سوره مکی است که درباره اساس دین و مسائل اساسی است. مستحب است که انسان در رکعت اول هر نماز سوره قدر را بخواند و اگر فرد مداومت داشته باشد. خداوند تمام گناهان قبل از نماز را می‌بخشد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان این مطلب که نگاه پروردگار به انسان در عالم آفرینش نگاه رحمت رحمانیه است، اظهارکرد: فضای نظام آفرینش را مطابق با رحمت رحمانیه معماری کرده است.

خطیب جمعه بوشهر به تبیین چگونگی نزول قرآن پرداخت و عنوان کرد: شب قدر دارای چنین شگفتی است که پروردگار متعال، رسول خدا را نیز شگفت‌زده کرده است. ارزش شب قدر برابر با هزار ماه است. زیدا خدا به این شب قدر عنایت می‌کند.

وی با بیان اين مطلب که اصل تقوا و اوج پذیرایی خداوند در ایام الله ماه مبارک رمضان است، گفت: انسان در پرتو نور الهی به بصیرت و دانایی دست پیدا می‌کند و دارای قدرت و تجلی اوصاف خدایی می‌شود. لذا جا دارد که در شب قدر به فقرا و مساکین کمک کنیم.

نشان زندگی توحیدی برای بندگی

استاد درس اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر با اشاره به این مطلب که به خاطر شرافت عبادی بندگان با خدا، بر لیل و این شب قدر تاکید شده است که بهتر از هزاران شب است، بیان کرد: ویژگی شب قدر این است که آدم‌های اهل عبادات و تحجد و آدم‌های غیر اهل عبادت مشخص می‌شود و به عبارتی منظره که چه کسی اهل عیار عبادت الهی است نورانی و نمایان می‌شود.

وی وزان سوره مبارکه حمد را مطابق با تمام سوره‌های قرآن کریم دانست و افزود: هر چیزی در قرآن، اعم از آیات و روایات و راه‌های معرفت‌الله و جهان بینی و راه اعمال خیر و نماز و صراط راه کارهای خیر هست آمده است که راه صحیح و بر مدار و منظومه توحیدی زندگی کردن را به ما نشان بدهد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه کل قرآن اهدنا صراط مستقیم است، تصریح کرد: آیه‌های سوره مبارکه حمد جوهره وجودی قرآن است و راهی قوی به منظور طی طریق و پیمودن راه رسیدن به بارگاه الهی است و راهی است که کسی زمین نخواهد خورد. و انسان لغزش پیدا نمی‌کند یعنی راهی که انسان را به نتیجه می‌رساند و زمین نمی‌زند و به مقصد می‌رساند. و آن راه، راه عبودیت الهی است.

اجرای مناجات‌خوانی مهدوی

یادآور می‌شود در این مراسم پس از قرائت دعای جوشن کبیر و اجرای برنامه قرآن به سر توسط آیت‌الله صفایی‌بوشهری، پژوهشگر حوزه علمیه قم در شب بیست‌وسوم ماه رمضان شهر بوشهر، یکی از مداحان اهل‌بیت(ع) ابیات تازه سروده شاعر قرآنی روستای مِیانخِرهِ شهرستان دشتی، سیدمحمد جعفری را با مصرع‌های «حرف‌های دلم و اشکِ دو چشمم با هم -
می‌سُرایم همه‌ی صبح، به‌ امیدِ حضور»، «لابلای غزلم، چاره‌ی دردم پیداست - تا بیائی و بخوانم همه‌شب شعرِ ظهور» به شیوه مناجات‌خوانی اجرا کرد.


حسین شریفی‌نسب 

انتهای پیام
captcha