حل مشکلات معیشتی با مواسات شتاب می‌گیرد
کد خبر: 4132178
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۹
آیت‌الله رجبی:

حل مشکلات معیشتی با مواسات شتاب می‌گیرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قطعاً در این شرایط تورم بالا، حضور مردم و مواسات به حل مشکلات کمک می‌کند، چراکه دهک‌های پایین جامعه با مشکلات جدی معیشتی مواجه‌ هستند و به لحاظ ارزش‌های انقلابی و انسان‌دوستانه، ملت ما توصیه مقام معظم رهبری را جدی خواهند گرفت تا این مشکلات حل شود.

آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمآیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرمودند که کارهای خوب در بخش اقتصاد باید به گشایش در زندگی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف منجر شود، اظهار کرد: اگر در تولید داخلی، نیاز به واردات را کاهش دهیم طبعا نیازمندی‌های کشور دچار نوسانات قیمتی نمی‌شود که مردمان در مسیر دستیابی به نیازهای عمومی‌شان با توجه به تورم موجود دچار مشکل شوند. همچنین اگر جلوی افزایش قیمت نهاده‌های تولید به همت دولت و مردم گرفته شود و کاهش یابد، تولید داخلی با قیمت مناسب و ارزان در اختیار مردم به‌ویژه دهک‌های پایین قرار می‌گیرد و در کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اثر قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به تأثیر مهم شبکه توزیع در اقتصاد گفت: گاهی ارزاق عمومی مردم در حد کافی وجود دارد، اما در توزیع مشکلاتی به‌وجود می‌آید که اقشار به آسانی و قیمت مناسب آن‌ها را به دست نمی‌آورند و احیاناً سودجویان با ترفندهای مختلف از شبکه معیوب و ناکارآمد توزیع سوءاستفاده می‌کنند و با احتکار یا فروش این اقلام با قیمت بالاتر در خارج از شبکه توزیع آنچه حق مردم و دهک‌های پایین است را پایمال می‌کنند و کمبود کاذب ارزاق عمومی را به‌وجود می‌آورند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: اگر دولت‌ها بتوانند نقش دلال‌ها و واسطه‌ها را کمرنگ یا حذف کنند، قطعاً کالاها بدون افزایش قیمتی که واسطه‌ها ایجاد می‌کنند به‌دست مردم خواهد رسید و در نتیجه کاهش قیمت رخ می‌دهد. 

وی افزود: خود موضوع کنترل تورم که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این مبحث نقش مهمی دارد که اگر انجام و ثبات بر اقتصاد حاکم شود، مشکلات معیشتی مردم کمتر می‌شود و گشایشی رخ خواهد داد و چنانچه اشاره شد یکی از راه‌های آن کاهش هزینه و قیمت نهاده‌های تولید است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به موضوع اشتغال‌زایی در کشور تصریح کرد: اشتغال یکی از عوامل بسیار مهم در حل مشکلات مردم به‌ویژه جوانان است. جوانان ما نیاز به اشتغال دارند تا بتوانند زندگی‌شان را تأمین کنند. هر چه اشتغال به‌ویژه کسب و کارهای خرد بیشتر شود قطعاً این مشکل بیشتر کاهش خواهد یافت.

کالابرگ ارزاق طرحی موفق در دوره‌ دفاع مقدس بود

وی با یادآوری توزیع کالابرگ در سال‌های آغازین انقلاب و دوره‌ دفاع مقدس گفت: توزیع ارزاق عمومی به‌صورت کالابرگ موفق بود، چراکه وقتی نقدینگی زیاد شود، طبعاً تورم افزایش می‌یابد و گشایشی در معیشت مردمان حاصل نمی‌شود؛ توزیع کالابرگ ارزاق عمومی با قیمت مناسب به‌جای افزایش نقدینگی و افزایش حقوق برای مردم توجیه‌پذیر است و نباید از هیاهوی دشمنان هراسید.

رجبی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش نفت در اقتصاد ایران گفت: نفت هم خود موجب به هم خوردن وضع اقتصاد کشور و اقتصاد اقشار محروم می‌شود. وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی از جهات مختلف اقتصاد کشور را دچار مشکل و نوسان و مهار تورم را سخت می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر اقتصاد ما وابسته به فروش نفت و نوسانات قیمتی آن نباشد و همین‌طور درآمدهای ارزی و سرمایه‌های دولتی و مردمی در عرصه تولید به‌کار گرفته شود، مطمئناً ثبات اقتصادی حاصل از آن موجب حل مشکلات معیشتی و اشتغال‌زایی و وفور تولیدات داخلی می‌شود و با تدابیر دولت و همکاری سرمایه‌گذاران و مولدان، ارزآوری بیشتری از طریق افزایش صادرات خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ورود کالاهای قاچاق و بی‌رویه و فرار مالیاتی همه به‌طور غیرمستقیم فشار به اقشار مختلف است، افزود: کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی و خلق پول یکی از عوامل تورم و مشکل‌آفرین برای دولت و مردم است که بحمدالله دولت در این زمینه قدم‌های مثبتی برداشته است.

توجه به تولیدات داخلی و فرهنگ‌سازی پرهیز از اسراف 

رجبی با اشاره به بیانات رهبر معظم‌ انقلاب درباره ضرورت فرهنگ‌سازی گفت: فرهنگ‌سازی در مورد تولیدات داخلی، فرهنگ‌سازی در مورد پرهیز از اسراف و تنوع‌طلبی مرفهین بسیار اساسی و مهم است و باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که آنچه در اسراف‌ها هزینه می‌شود در سبد کالای دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد. اگر جلوی اسراف‌ها را بگیریم افزون بر آنکه به سبک زندگی اسلامی نزدیک می‌شویم، در معیشت رده‌های پایین جامعه رفاه نسبی حاصل خواهد شد. بخشی از مشکلات، معلول کارهای ضدفرهنگی به‌دست دشمنان و مسائل روانی‌ است که آن‌ها ایجاد می‌کنند هم در قیمت‌ها و هم در روحیات وسبک زندگی مردمان.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه خطاب به سرمایه‌گذاران بیان کرد: اگر شما سرمایه خود را در عرصه‌های تولید سودمند و زودبازده بیاورید هم در معیشت توده مردم اثرگذار است، هم جلوی تورم گرفته می‌شود و هم از راه کسب حلال به رشد سرمایه خود خواهید رسید.

رجبی درباره طرح موضوع مواسات در بیانات رهبری و نقش آن گفت: مواسات هم بدون شک بسیار اثرگذار است و ملت ما بحمدالله ملتی مهربان و بصیر است که هر جایی پای کار بیایند قطعاً ما در آن عرصه موفق خواهیم بود. ملت تا به حال عملکرد خوبی در عرصه‌های مختلف داشته است. به‌طور مثال در جریان کرونا ملت ما با بصیرت و با کرامت با مشکلاتی که در آن برهه وجود داشت، چه در عرصه رسیدگی به بیماران و چه در مسائل معیشتی که در آن زمان ایجاد شد، خوب و موفق عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه در زلزله‌ها و سیل‌های به‌وجود آمده در کشور، اگر مردم پای کار نمی‌آمدند به آسانی مشکلات حل نمی‌شد، بیان کرد: قطعاً در این شرایط تورم بالا، حضور مردم و مواسات کمک‌کننده است، چراکه دهک‌های پایین جامعه با مشکلات جدی معیشتی مواجه‌ هستند و به لحاظ ارزش‌های دینی، این یک کار بسیار ارزشمند است و به لحاظ ارزش‌های انقلابی و انسان‌دوستانه، ملت ما توصیه مقام معظم رهبری را قطعاً جدی خواهند گرفت و ان‌شاءالله این مشکلات با پای کار آمدن مردم و مواسات حل خواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: بدون شک و به‌طور مکرر ملت ما تجربه‌های خوبی دارد، چه در طول انقلاب و چه قبل از پیروزی انقلاب. ما همواره شاهد ایثار و مواسات ملت بوده‌ایم و امیدواریم که در این مرحله هم با مواساتی که ملت صورت می‌دهد، حل مشکلات معیشتی شتاب بیشتری گیرد و برگ افتخار دیگری باز هم به برگ‌های زرین این مردم فهیم و بصیر افزوده شود.

گفت‌وگو از هدی سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha