لزوم هزینه‌کرد بودجه‌های دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
کد خبر: 4131570
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی تأکید کرد؛

لزوم هزینه‌کرد بودجه‌های دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

مرتضی ذاکریان گفت: دستگاه‌های اجرایی استان طبق قانون ملکف هستند یک درصد بودجه هزینه‌ای خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند.

دیدار مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با مشاور استانداربه گزارش ایکنا، به نقل از امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی، مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی، امروز، ۱۶ فروردین‌ماه در دیدار با مشاور امور ایثارگران استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حوزه ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین حوزه‌هاست که نظام اداری کشور باید به آن توجه جدی‌تری داشته باشد. 

وی با بیان اینکه شهدا حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با توجه به هجمه‌های دشمنان از ضرورت‌های جامعه امروز است، افزود: دشمنان با جنگ ترکیبی به میدان آمده‌اند. باید با اقدامات ترکیبی پاسخ‌دهنده باشیم و در همه حوزه‌ها دفاع جانانه داشته باشیم،  چراکه این کشور مدیون خون شهداست. 

ذاکریان گفت: اگر امروز رشادت‌ها و خدمات شهدا و ایثارگران برای زنده نگه‌ داشتن اسلام و جامعه اسلامی آن‌طور که باید و شایسته است به مردم معرفی نشود، الگوهایی غیر واقع جایگزین این فداکاری و از خودگذشتگی‌ها خواهد شد. 

وی با بیان اینکه قانون‌گذار به این حوزه توجه ویژه داشته  است، بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، در بند(و) تبصره(۹) ماده واحده مقرر شده است: «به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت ‌به‌عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای (برای شرکت‌های دولتی اعم از مستلزم ذکر نام یا تصریح نام و توسعه‌ای از بودجه جاری) خود را (به استثنای فصول ۱، ۴ و ۶) برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت و کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا، مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط ‌شورای‌عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و ابلاغ می‌شود، هزینه کنند.»

وی با بیان اینکه با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان پیشنهاد نامگذاری ساختمان‌های اداری استان به نام شهدا را در سال گذشته ارائه دادیم، تصریح کرد: در این زمینه لیست ساختمان‌های شاخص استان در اختیار بنیاد شهید استان قرار گرفته است. 

افسانه زارعی، مشاور استاندار در امور ایثارگران خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار از تشکیل شورای نظارتی فرهنگ ایثار و شهادت در استان طی سال جاری خبر داد و افزود: نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات ایثارگران در دستگاه‌های اجرای از جمله وظایف مشاور ایثارگران استانداری است. 

وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تجلیل از جانبازان، فرزندان شهدا، آزادگان، همسران و والدین شهدا و رزمندگان را جزء اولویت‌ها دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در اجرای کامل و مطلوب قوانین مربوطه به حوزه ایثارگران که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است، اهتمام جدی داشته باشند. 

همچنین در این نشست مشاور استاندار خواستار همکاری بیش از پیش این دو نهاد برای گسترش فرهنگ شهادت و ایثارگری شد.

انتهای پیام
captcha