نگاهی به فعالیت‌های فرهنگی مدرسه قرآنی حضرت زینب(س)
کد خبر: 4128187
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۸

نگاهی به فعالیت‌های فرهنگی مدرسه قرآنی حضرت زینب(س)

مدیر مدرسه قرآنی حضرت زینب(س) همدان با اشاره به وجود ۳۰۰ دانش‌آموز در این مدرسه گفت: اکثر معلم‌های این مدرسه از لحاظ دینی، اعتقادی، آموزشی، مباحث تربیتی صاحب تجربه بوده و بیشتر کارکنان مدرسه، مدرس قرآنی و یا حافظان قرآن هستند.

مدرسه حضرت زینب(س) همدانمحدثه حیدری، مدیر دبستان قرآنی حضرت زینب(س)، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به شروع فعالیت‌ این مدرسه اظهار کرد: دبستان قرآنی حضرت زینب(س) با تأسیس گوهریان در سال 1399 با یک عقبه کاری در زمینه تربیتی کودک شروع به فعالیت کرد؛ رویکرد این مدرسه تربیت محور است به طوری که راه و شیوه بسیاری از فرهیختگان مانند حجت‌الاسلام پناهیان و آیت‌الله حائری شیرازی در مسائل تربیتی ورود پیدا کند.

وی افزود: هدف از تشکیل این مدرسه آن ‌بود که جامعه امروزی که با مسائل ضدفرهنگی شدیدی روبرو است فضایی سالم و محیطی امن برای خانواده‌هایی که دغدغه تربیت دینی و اعتقادی فرزندانشان را دارند ایجاد شود.

مدیر دبستان حضرت زینب(س) با اشاره به انتخاب کادر مدرسه تصریح کرد: اکثر معلم‌های این مدرسه از لحاظ دینی، اعتقادی، آموزشی و مباحث تربیتی باید صاحب تجربه باشند، همچنین بیشتر کادر مدرسه از قبل مدرس قرآن و یا حافظان قرآن هستند.

وی با اشاره به فعالیت قرآنی شاخص برای دانش‌آموزان این مدرسه افزود: ابتدای شروع کلاس‌های مدرسه اختصاص به ساعت قرآن دارد، در طول روز نیز حفظ مفاهیم قرآنی به‌صورت بازی و تکرار جزو برنامه درسی قرار دارد، با توجه به سابقه فعالیت قرآنی کادر مدرسه به این تجربه رسیده‌ایم که اجبار در حفظ قرآن می‌تواند بازخورد منفی داشته باشد بنابراین در این مدرسه حفظ قرآن اجباری نیست و مهم انس با قرآن است که به هر شکلی خود معلم صلاح بداند در مباحث قرآنی با دانش آموزان تمرین می‌کند، هدف از این برنامه این است که دانش آموزان یک ساعت در روز در مدرسه با قرآن انس بگیرند.

حیدری ادامه داد: در طول سال یک نمایشگاه قرآنی در مدرسه برگزار می‌شود و دانش‌آموزان مباحث یادگرفته شده در طول یک سال را ارائه می‌دهند. نقاشی و نمایش قرآنی، پرده‌خوانی را با توجه به سوره‌ای که یاد گرفته‌اند، ارائه می‌دهند. گرچه شرکت در این جشنواره به‌صورت اجبار نیست اما 90 درصد دانش‌آموزان داوطلب در آن شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روش‌های قرآنی برای جذب کودکان به قرآن باید به‌روز باشد، افزود: سه یا چهار سال که از تأسیس این مدرسه می‌گذرد پیگیر یک تیم و اتاق فکری قوی هستیم که در مباحث قرآنی ایده‌های جدیدی را برای جذب دانش آموزان مطرح کند اینکه چه روشی به‌کار برده شود تا جاذبه به‌جای دافعه باشد و آنقدر عملکرد مدرسه قرآنی قوی و خوب باشد که از سوی خانواده‌ها مورد استقبال قرار بگیرد.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه در این مدرسه سعی می‌شود به مباحث فرهنگی بیشتر پرداخته شود توضیح داد: نماز جماعت در مدرسه هر روز مختص یکی از پایه‌ها برگزار می‌شود؛ نوبت به پایه‌های اول و دوم که می‌رسد این کار به‌صورت آموزشی انجام می‌گیرد و توسط امام جماعت نماز به‌صورت عملی آموزش داده می‌شود. همچنین مناسبت‌های مذهبی که در جامعه خیلی پررنگ نیست در مدرسه بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

برپایی ایستگاه کتابخوانی در مدرسه

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های فرهنگی در مدرسه افزود: در روزهای دوشنبه ایستگاه کتابخوانی در مدرسه دایر است که در ساعت مشخصی همه اعضای مدرسه از مدیر تا همیار همگی در حال مطالعه هستند، در مقاطع چهارم، پنجم و ششم گعده کتابخوانی شکل می‌گیرد، بچه‌ها دور هم کتابی را می‌خوانند و در صورت ایجاد سؤالی از معاون پرورشی می‌پرسند؛ همچنین در این ایستگاه مسابقه کتابخوانی هم برگزار می‌شود نحوه ارائه آن برای پایه‌های مختلف متفاوت است، دانش‌آموزان جواب را در قالب داستان یا صوت برای معاون پرورشی ارائه می‌دهند هدف از این برنامه این است که کتاب‌خوانی برای بچه‌ها فرهنگ‌سازی شود.

مدرسه حضرت زینب(س) همدان

حیدری ادامه داد: با توجه به بازخوردی که طی یک سال گذشته از ارائه مباحث مهدویت برای پایه‌های دوم دریافت کردیم تصمیم بر این شد که سال آینده نیز از پایه اول تا ششم این مباحث جزء دروس قرار ‌گیرد. کلاس احکام نیز در همه پایه‌ها یک ساعت در هفته برگزار می‌شود که از آموزش وضو و احکام ابتدایی که دانش‌آموزان باید آگاه باشند تا مهدویت و انس با شهدا مطرح می‌شود. همچنین در تلاش هستیم که ایستگاه امام‌شناسی را در روزهای سه شنبه راه‌اندازی کنیم و هر هفته یک امام و زندگی‌نامه او را در این ایستگاه معرفی کنیم با توجه به اینکه اکثر افراد در جامعه بر روی خیلی از امامان خود شناخت ندارند باید از کودکی فرزندان را با امامان معصوم آشنا کنیم.

مدرسه حضرت زینب(س) همدان

مدیر دبستان حضرت زینب(س) با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی به دانش آموزان در کنار آموزش دروس گفت: برنامه‌هایی به‌منظور مهارت‌آموزی برای بچه‌ها در این مدرسه برگزار می‌شود به‌طور مثال جشنواره‌ای در شب یلدا برگزار می‌شود که با برپایی غرفه‌هایی در سالن مدرسه و اجاره ناچیز به دانش آموزان، هزینه به خیریه‌ای اهدا می‌شود؛ صفر تا صد کار بر عهده خود دانش آموزان است، هدف از این کار این است که بچه‌ها بدانند باید بابت کاری که انجام می‌دهند هزینه کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان با مشارکت همدیگر و ارائه دست سازه‌ها و یا مواد خوراکی در غرفه‌های خود با تأیید مدرسه و نظارت بر قیمت‌های آنها از سوی مدرسه مشغول داد و ستد می‌شوند. از این کار بازخورد خوبی از سوی خانواده‌ها صورت گرفت همچنین شور و اشتیاقی که در این روز در مدرسه ایجاد می‌شود به دانش آموزان و کادر مدرسه انرژی می‌دهد. در پایان شرکت کنندگان نیز از در آمد خود اگر دوست داشتند به خیریه کمک می‌کنند و مدرسه نیز از این هزینه‌ها بسته‌هایی تهیه می‌کند و در اختیار خیریه قرار می‌دهد.

حیدری گفت: یکی از دغدغه‌های والدین این است که فرزندان بتوانند شادی خود را در چارچوب دین به بهترین نحو ابراز کنند در این مدرسه به اردوهای تفریحی اهمیت ویژه‌ای داده شده است در طول سال اردوهای علمی، تفریحی و تربیتی برگزار می‌شود.

این مدیر مدرسه در پایان اظهار کرد: در دبستان حضرت زینب(س) 300 دانش آموز در حال تحصیل هستند و با توجه به اینکه مدرسه سالن ورزشی ندارد سالنی خارج از مدرسه هماهنگ شده‌ است و در هفته هر پایه دو ساعت از این سالن استفاده می‌کنند معلم ورزش و همچنین معلم نقاشی در این مدرسه اختصاصی است. در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم نیز کلاس فوق برنامه زبان انگلیسی تشکیل می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha