کتابخانه‌ها محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستند
کد خبر: 4127106
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

کتابخانه‌ها محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستند

مهدی رمضانی در آئین گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اعلام اینکه در حال حاضر 300 طرح فعال کتابخانه‌ای در کشور داریم، گفت: اتفاقات اخیر در کشور نشان داد کتابخانه‌ها محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستند و باید از آن‌ها به‌عنوان مجموعه‌های اثرگذار بهره گرفت.

نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش ایکنا، آئین گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز پنجشنبه 18 اسفند، با حضور مهدی رمضانی؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدمحمد هاشمی؛ معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و مدیران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار و کارکنان و مدیران برگزیده نهاد معرفی و تجلیل شدند.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم از افتتاح سه طرح کتابخانه مرکزی در استان‌های گیلان، لرستان و مازندران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به لطف خداوند و به همت دولت خدمتگزار، تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های نهاد، احداث بسیاری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها که در دولت قبل تعطیل شده بود، دوباره فعال شدند.

رمضانی ضمن اعلام اینکه هفت پروژه کتابخانه مرکزی در استان‌ها در مرحله پیشرفت عمرانی است، اضافه کرد: در حال حاضر 300 طرح فعال کتابخانه‌ای در کشور داریم. 123 طرح از آن بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حدود 180 طرح نیز در حال پیشرفت عمرانی است. افتتاح دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور در قم در نیمه شعبان و هم‌زمان با نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از پروژه‌های بزرگ نهاد بود که خوشبختانه به سرانجام رسید.

به گفته رمضانی کتابخانه‌های عمومی کشور، علاوه بر استفاده در بخش کتاب، مطالعه و تاثیر در بخش سرانه کتابخوانی، به‌عنوان یکی از گسترده‌‌ترین شبکه‌های فرهنگی در ارتباط با مخاطبان، با ایفای نقش اجتماعی و حضور فعال در این بخش، می‌توانند بارهای زیادی از دوش جامعه بردارند.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم مدعی اثرگذاری در جامعه باشیم اما هیچ نمود خارجی نداشته باشیم، تصریح کرد: بی‌تردید این اثر گذاری باید نمود و ما‌به‌ازای بیرونی داشته باشد، لذا توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی یکی از راهکارهای موثر در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اعلام اینکه بیش از 60 نوع خدمت در سطح کتابخانه‌های عمومی تعریف شده، افزود: این فعالیت‌ها برای کتابخانه‌های تازه‌ تاسیس و بازطراحی شده یک ضرورت در حال اجرا و برای سایر کتابخانه‌ها در دست پیگری است.  

رمضانی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به سمت کاربرمحوری و عضومحوری حرکت کنند، اضافه کرد: اتفاقات اخیر در کشور نشان داد کتابخانه‌ها محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستند و باید از این مجموعه‌ها -که به نوعی محل سواد‌آموزی هستند، به‌عنوان مجموعه‌های اثرگذار بهره گرفت.

 وی توجه به مسائل فرهنگی و ترویجی در کتابخانه‌های عمومی کشور را یک رویکرد در مجموعه نهاد خواند و گفت: توجه به توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی در سایه گسترش منابع اطلاعاتی امکان‌پذیر است و رسیدن به این مهم از مسیر مجموعه‌سازی و توسعه منابع کتابخانه‌های عمومی ممکن است که خوشبختانه در سال 1400 با حمایت همه‌جانبه دولت، خرید درخوری در بخش منابع کتابخانه‌ای انجام شد. امیدواریم این حمایت، سال آینده نیز ادامه و حتی افزایش داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی توجه به مسائل ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی را بسیار مهم خواند و گفت: نمی‌توان فعالیت کتابداری انجام داد اما از مسئله کار ترویجی و فرهنگی غافل بود؛ لذا اصرار دارم این مسئله درصدر توجه کتابداران قرار بگیرد.

رمضانی در ادامه گفت: یکی از فعالیت‌های مغفول مانده در نهاد ایجاد فضایی است که اعضا بتوانند خودشان را در آن‌جا پیدا کنند و خدمات بگیرند که نرم‌افزار «سامان» برای همین منظور تدارک دیده شد. البته در حال حاضر این فضا بیشتر نرم‌افزار اداره کتابخانه‌ها تا نرم‌افزار خدمات‌رسانی به اعضاءاست.

کتاب دومین مسئله جلسات‌ در وزارت ارشاد

سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی کتاب را اصیل‌ترین، ناب‌ترین و گویاترین رسانه فرهنگی در طول تاریخ خواند و گفت: تردد تمدن‌ها و زور تجدد در عصر حاضر هم نتوانست کتاب را از میدان بیرون کند و کتاب همچنان رسانه اصلی و مادر است.

 معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تعریف خاطره‌ای از جایگاه ارزشی کتابفروش محله کودکی خود در یکی از محله‌های پایین شهر شیراز، عنوان کرد: در نظر مردم ما یکی از شریف‌ترین، نجیب‌ترین و فرهیخته‌ترین اقشار جامعه، اهالی کتاب اعم از نویسنده، کتابدار، کتابخوان، کتابفروش و... هستند و شغل شریفی که شما در کتابخانه‌های عمومی به آن مشغول هستید از محبوب‌ترین کارها نزد مردم است.

نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

هاشمی با تاکید بر اینکه مردم ایران کتابخانه را یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی می‌دانند، اضافه کرد: در بازدیدها و سفرهایی که به واسطه مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناطق مختلف کشور دارم، شاهد هستم که اولین درخواست مردم در هر منطقه، به ویژه روستاها، درخواست احداث کتابخانه است.

وی افزود: در حقیقت در نگاه مردم ما حداقل زیرساخت فرهنگی، کتابخانه است و آن را مطالبه می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت کتاب و کتابخوانی نزد مردم ما است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شاید مسئله کتاب دومین مسئله ما در جلسات‌مان در مجموعه وزارتخانه محسوب شود، تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با نگاهی مثبت و دستی بذول همواره حامی مسئله کتاب و کتابخوانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده و هستند.

نهاد کتابخانه‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بزرگترین شبکه مردمی

هاشمی با تأکید بر اهمیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کتاب‌محور با داشتن قریب به 2800 کتابخانه، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های هم‌خانواده آن، دو مجموعه دارای چنین شبکه مردمی هستند که یکی نهاد کتابخانه‌ها و دیگری کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد است. جایی که می‌توانیم با آحاد جامعه تعامل مستقیم داشته باشیم. فرهنگ رسانه‌ای چهره به چهره، جدی‌ترین اهرم امروز ما برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های بهره‌مند از این ظرفیت است.

برگزاری بیش از ۱۸۵ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی هم با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی قم، برگزاری نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و اجرای طرح کتابخانه‌گردی در ۶۷۳ کتابخانه هم‌زمان با نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد، عنوان کرد: خوشبختانه علی‌رغم سختی‌های مسیر، در حوزه توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی شتابنده و پرتوان پیش رفته‌ایم.

نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

هراتی با اشاره به افتتاح ۳۷ باب کتابخانه عمومی در سال ۱۴۰۱، ۶ باب بازسازی و بازگشایی، ۴۲ باب فعالسازی؛ بهسازی تجهیزات ۶۸۱ باب کتابخانه عمومی در ۲۳ استان؛ افزایش ۷ باب کتابخانه سیار؛ بازطراحی نقشه ساختمان و تجهیزات قریب به۵۰ باب کتابخانه به عنوان فعالیت‌های توسعه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی دریک سال گذشته، اضافه کرد: برگزاری بیش از ۱۸۵ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری جشنواره‌های ملی کتابخوانی همانند جشنواره کتابخوانی رضوی، دومین دوره جشنواره قصه‌گویی، دومین دوره نشان هدهد سفید، دومین دوره طرح باهم بخوانیم، مشارکت در برگزاری چهارمین دوره مجازی «بی نهایت» ویژه نوجوانان، حمایت از پنجمین رویداد بازی‌های جدی؛ ارسال بیش از دو میلیون نسخه کتاب خریداری شده در سال ۱۴۰۰؛ ارسال یک میلیون و 481 هزار و 503 نسخه از نشریات خریداری شده به کتابخانه‌های سراسر کشور؛ ارسال 301 هزار و 133 نسخه کتاب در طرح انتخاب کتابدار؛ انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه‌ ملی و ۲۱۴ تفاهم‌نامه استانی؛ برگزاری ۳۸۹۴ جلسه انجمن در کشور، از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در پایان ضمن تقدیر از تمامی بانیان برگزاری این مراسم اعم از کارکنان ستادی و کتابداران، گفت: یقین دارم نهاد کتابخانه‌ها با همت متعالی و تلاش‌های جمعی و دلسوزانه عزیزانم در سراسر کشور و نگاه فرهنگی دولت مردمی بیش از پیش خوش خواهد درخشید و با توجه ویژه دولت و وزیر محترم به مسئله کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، شاهد رشد و شکوفایی آن خواهیم بود.

نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

در پایان کارکنان و مدیران برگزیده نهاد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور معرفی و تقدیر شدند.

انتهای پیام
captcha