رمضانی: قدر بزرگان‌ را در حیاتشان بدانیم/ محدثی خراسانی: استاد فرید از استراتژیست‌ترین شاعران انقلاب است
کد خبر: 4123560
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
در آیین گرامی‌داشت قادر طهماسبی عنوان شد؛

رمضانی: قدر بزرگان‌ را در حیاتشان بدانیم/ محدثی خراسانی: استاد فرید از استراتژیست‌ترین شاعران انقلاب است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین گرامیداشت استاد قادر طهماسبی (فرید)، شاعر آیینی و انقلابی کشور تأکید کرد که قدر بزرگان را در زمان حیاتشان بدانیم؛ همچنین مصطفی محدثی خراسانی، این شاعر آیینی را از استراتژیست‌ترین شاعران انقلاب دانست.

آئین نکوداشت استاد قادر طهماسبی(فرید)

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین گرامیداشت استاد قادر طهماسبی (فرید)، شاعر آیینی و انقلابی کشور، امروز دوم اسفندماه، با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از شاعران و چهره‌های برجسته کشور در حوزه‌های فرهنگی، خانواده شهدا و اصحاب رسانه در کتابخانه عمومی استاد قادر طهماسبی (فرید) برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تبریک اعیاد و ایام رجب و شعبان، به ظرفیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: یک شبکه گسترده 2700 کتابخانه‌ای در کشور وجود دارد. با تأکید مقام معظم رهبری بحث محافل ادبی در نهاد راه‌اندازی و جلسات مفصل و متعددی در کشور برگزار شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه ما رقیب هیچ دستگاهی نیستیم، اضافه کرد: تاکنون بیش از 300 محفل ادبی در نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شده است.

رمضانی در بیان چرایی انتخاب این کتابخانه برای نام‌گذاری به اسم استاد فرید، گفت: این کتابخانه که در ایام دهه فجر به نام استاد فادر طهماسبی مزین شد، جزو فعال‌ترین کتابخانه‌های ما در شهر تهران و رویکرد آن هم حوزه ادبیات و دارای یک پایگاه نقد بسیار فعال است. از طرفی کتابخانه‌ در بافت مسکونی شهر قرار دارد، لذا از این دست کارها نبود که از سر باز کرده باشیم، بلکه همکاران ما با بررسی و پیگیری به این کتابخانه رسیدند و در نهایت، این کتابخانه به نام یکی از بزرگان این کشور نام‌گذاری شد.

وی با تأکید بر اینکه قدر بزرگان‌ را تا وقتی که سایه‌شان بالای سر ما است، بدانیم، ادامه داد: خوشبختانه این توفیق برای ما در نهاد کتابخانه‌ها حاصل شد، البته اشارت آن از جانب مقام معظم رهبری بود و ما تلاش کردیم شاگرد خوبی باشیم و مسئله را پیش ببریم. سعی‌مان هم بر این است که این روند در کشور ادامه پیدا کند و قدردان عزیزانی مانند استاد طهماسبی در کشور باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه استاد طهماسبی آنچه آرزوی آدم‌ها برای دوران حیاتشان است را در خود جمع کرده است، افزود: انقلابی بودن، شهادت‌طلبی، مدح اهل‌بیت گفتن و ... آرزوی ما برای زندگی مرتب و منظم و عاقبت‌به‌خیری است که همه این‌ها در شعر و زندگی استاد فرید وجود داشته و دارد و امضا و مهر و تأیید ولی‌نعمتشان را هم دارند.

رمضانی ضمن اشاره به تعریف و تمجید مکرر مقام معظم رهبری از شعر استاد قادر طهماسبی، عنوان کرد: چه نعمتی بالاتر از اینکه رهبری، فعالیت‌های او را چه به لحاظ فنی و حرفه‌ای و چه به لحاظ مضمون و محتوا تأیید کردند.

وی در پایان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی بعد از مدارس و مساجد، گسترده‌ترین پایگاه‌های فرهنگی کشور هستند، گفت: ده‌ها جلسه اینچنینی باید برای این بزرگان برگزار و درباره آن‌ها صحبت شود. ما هم در نهاد کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت‌هایمان در سراسر کشور برای این اقدام استفاده خواهیم کرد.

استاد فرید از استراتژیست‌ترین شاعران انقلاب است

مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر پیشکسوت و آئینی هم با اشاره به خاطره اولین دیدار خود با قادر طهماسبی(فرید)، عنوان کرد: استاد فرید را حدود ۳۵ سال پیش در جلسه‌ شعری در حوزه هنری دیدم و از همان موقع تا الان، هر زمان که یاد ایشان می‌افتم چند بیت از قیصر امین‌پور با مطلع «سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم/ ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم» در ذهنم مرور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تواضع، فروتنی و سربه‌زیری از نوع متعالی آن، همیشه همراه استاد فرید بوده است، اضافه کرد: درک حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف علی‌رغم این تواضع و سربه‌زیری، موجب تأثیرگذاری بسیار او در شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس و شعر آئینی شد و به عنوان یکی از استراتژیست‌ترین شاعران انقلاب در این سه حوزه، افق ترسیم کردند و راه گشودند.

این شاعر آئینی ادامه داد: سه شعر از شاعران انقلاب داریم که رسالت خود در راه‌گشودن را به درستی انجام داده‌اند، یکی شعر «خط خون» موسوی‌گرمارودی است، دیگری مثنوی «روزی که در جام شفق مل کرد خورشید» از استاد علی معلم دامغانی و درخشنده‌ترین آن غزل «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» از استاد فرید است که نگاه ما را به حماسه حسینی و حوزه شعر آئینی متحول کرد و ذهن جامعه ما را از بیان چرایی به سمت توصیف چگونگی این وقایع سوق داد.

محدثی خراسانی با اشاره به غزل «بخوان حماسه که از دل قرار برگردد/ سفیر صبحدم را شعار برگردد» از استاد قادر طهماسبی، اضافه کرد: این شعر در سال‌های میانی دفاع مقدس سروده شده است اما وقتی امروز به آن نگاه کنیم، می‌بینیم که این شاعر 40 سال پیش بر چه قله بلند و مشرفی ایستاده و آینده را به این وضوح می‌بیند و ما را نسبت به اکنون و آینده‌مان بشارت و انظار می‌دهد.

وی ضمن تأکید بر اینکه در اشعار استاد فرید آثار درخشان فراوانی است، اضافه کرد: مثنوی شکوهمند «مرا اسب سپیدی بود روزی/ شهادت را امیدی بود، روزی» یکی از شعرهای رسوب کرده در جان مردم ما است و نمونه‌ای از آثار درخشان استاد فرید است که جایگاه بلند او در شعر انقلاب و شکل‌گیری جریان شعر انقلاب را نشان می‌دهد.

محدثی خراسانی در پایان گفت: در این سال‌ها افرادی مانند یوسفعلی میرشکاک با قلم خود جریان‌سازی و مبانی انقلاب را در حوزه فرهنگ و ادبیات تبیین کرده‌؛ اما استاد فرید این کار را با شعر خود انجام داده‌اند و در اوج شاعرانگی، بیانه و پیرنگ و مانیفست شعر انقلاب بود. وی، خون تعهد و جهت‌گیری را به جان شعر انقلاب تزریق می‌کرد و نسل جوان را با شعر خودش بیدار می‌کرد.

علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران و مسئول برگزاری این مراسم هم ضمن اشاره به محل برگزاری این نشست عنوان کرد: اگر ظرف مکانی، ظرف محدودی است، به این جهت است که این کتابخانه در ایام دهه فجر و به پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به نام استاد طهماسبی مزین شد. خواستیم ایشان و دیگر مهمانان این کتابخانه را از نزدیک ببینند و ویژگی‌ها و وضعیت و ظرفیت اقلیمی آن در شهر تهران را بشناسند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود بیان کرد: در همه ادیان پیام‌ها به شکلی به مخاطب منتقل می‌شد اما بعد از رسالت پیامبر ختمی‌مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) این امر از طرف پروردگار جدی‌تر به بشر القا شد که ما دین را با گفتمان به انسان‌ها انتقال می‌دهیم.

زندوکیلی با بیان اینکه قرآن یعنی خواندنی، اضافه کرد: قرآن معجزه پیامبر دین ما است و شاید همه معجزاتی که ایشان داشتند، یک قطره در برابر دریای قرآن باشد. قرآن تنها معجزه جاوید همه پیامبران است. شعرا هم القاکننده همین مفاهیم از دل و بطن قرآن کریم و مفاهیم دینی برای نشان دادن مسیر به انسان‌هایی است که راه گم کردند، هستند.

محمود اکرامی‌فر، شاعر، علی محمد مؤدب، شاعر، رئیس موسسه شهرستان ادب و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری، ایرج قنبری، شاعر پیشکسوت، سعید حدادیان، شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) و ولی‌الله کلامی زنجانی، شاعر پیشکسوت آئینی از دیگر حاضران در این مراسم بودند که ضمن شعرخوانی به بیان خاطراتی از استاد قادر طهماسبی(فرید) و ویژگی‌های شعر او پرداختند.

شعرخوانی استاد قادر طهماسبی(فرید) و رونمایی کتاب «شناخت‌نامه فرید» و کتاب صوتی «پری‌ستاره‌ها» پایان بخش این مراسم بود.

مهدیه موحدی‌فر

انتهای پیام
captcha