ضرورت ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تبلیغی مدارس علمیه
کد خبر: 4123444
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد

ضرورت ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تبلیغی مدارس علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط با تأکید بر ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تبلیغی مدارس علمیه گفت: باید به رشد و بالندگی حوزه علمیه خراسان کمک کنیم تا این حوزه متناسب با زمان، تحول‌آفرینی کرده و در تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری گام بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، شب گذشته، یکم اسفندماه در مراسم تکریم و معارفه مدیران حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به دو عید مبعث و سالروز ولادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، گفت: علمای دین در طول تاریخ، رسالت نبی مکرم اسلام و امامان معصوم(ع) یعنی آموختن، تبلیغ و بیان حدیث و سنت الهی را ادامه داده و دین را حفظ کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بر همه حرکت‌ها و سیاست‌های دنیا اثر گذاشت، تصریح کرد: تلاش علما در طول قرن‌ها در انقلاب اسلامی متجلی شد که نقطه عطفی در تاریخ بشریت به‌شمار می‌آید و امروز هیچ نظام و قدرتی در دنیا توان تصمیم‌گیری را بدون توجه به دیدگاه نظام اسلامی ایران ندارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای همه بشریت و تمدن‌های مدعی در جهان حرف و نکته دارد، گفت: این همه دشمنی و کینه با انقلاب به همین خاطر است؛ بنا و ادعای نظام اسلامی ایجاد تحول نه تنها در ایران و جهان تشیع بلکه در همه دنیاست و از این رو این همه دشمنی را شاهدیم.

وی با بیان اینکه دشمن نمی‌تواند در برابر این توانمندی بایستد، تصریح کرد: آخرین اقدام آنان به‌طور حساب شده و با برنامه‌ای دقیق در اغتشاشات اخیر صورت گرفت؛‌ البته دشمنان محاسبه‌ای اشتباه دارند و هرگز نتوانسته‌اند این حقیقت را درک کنند که مبارزه با انقلاب درخشان اسلامی ایران، نتیجه‌بخش نیست. ملت متدین ایران در ۲۲ بهمن نشان داد که پای کار انقلاب اسلامی هستند و همواره آماده و با بصیرت عمل می‌کنند.

خیاط در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیر تاریخی همت عالمان در حفظ دین اظهار کرد: حوزه‌های علمیه با همه فراز و نشیب‌ها ادامه‌دهنده راه و تلاش ایشان هستند؛ سلف صالحی که در فصول مختلف تاریخ با خون دل خویش پرچم پرافتخار بعثت را در اهتزار نگه داشته و آن را به نسل آینده منتقل کردند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در حوزه علمیه خراسان‌جنوبی ستاره‌های درخشانی برای منطقه تربیت و معرفی شده‌اند، گفت: طبق اسنادی با دست کم ۵۰۰ سال سابقه، این حوزه ظرفیت بسیار بزرگی داشته و علمای ممتازی را به جهان تشیع تقدیم کرده است؛ در حال حاضر نیز عالمان و شخصیت‌های این منطقه در عرصه دین می‌درخشند و از ظرفیت خوبی برای بالندگی هرچه بیشتر و لازم برخوردار است.

به رشد و بالندگی حوزه علمیه خراسان کمک کنیم

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه امروز باید همه تلاش‌های خود را در برابر تمدن‌های مختلفی که در صدد تخریب و از بین بردن دین هستند، به کار بریم، یادآور شد: باید به رشد و بالندگی حوزه علمیه خراسان کمک کنیم تا این حوزه متناسب با زمان، تحول‌آفرینی کند و در تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری گام بردارد.

خیاط با اشاره به تکریم و معارفه صورت گرفته، تغییر در امور را مسئله‌ای در راستای تحول‌آفرینی دانست که از این منظر باید فرصت را به دیگران نیز سپرد تا اقداماتی را برای رشد بیشتر کارها انجام دهند.

ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تبلیغی مدارس علمیه، هم‌افزایی و تعامل کارآمد و اثربخش با نهادهای انقلابی، سازمان‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت تهذیبی و تکریم علمای بلاد و ارتباط مستمر با آنها در کنار مسئله احیا و گسترش موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی از جمله مواردی بود که حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به حکم انتصاب حجت‌الاسلام رستمیانی، یادآور شد.

بشر همواره به آموزه‌های اهل بیت(ع) نیاز دارد

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم گفت: بشر بیش از هر زمانی به آموزه‌های اهل بیت(ع) نیاز دارد و از این‌رو باید تلاش کرد؛ امروز جهان به دینداری نیاز دارد و باید با توجه به کمیت و کیفیت مسیر را طی کرد و به تقویت برنامه‌ها پرداخت.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی از همه حوزویان و مسئولان خواست در راه انجام رسالت خویش بیش از گذشته همت گمارند و برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

وی همچنین به موضوع تکریم و معارفه اشاره کرد و آن‌را کار مطلوبی دانست که می‌تواند به تحول‌آفرینی و رشد و تعالی منجر شود.

کاهش تصدی‌گری در مرکز مدیریت خراسان‌جنوبی پیگیری شود

حجت‌الاسلام هابیل خسروی، مدیر سابق حوزه علمیه خراسان‌جنوبی به شناسایی طلاب مستعد و برتر و کارهای زیربنایی صورت گرفته در این استان نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های پیش رو با موفقیت بیش از پیش به ثمر رسد.

حجت‌الاسلام علی رستمیانی، مدیر جدید حوزه علمیه خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه هم‌افزایی‌ها به امور کمک می‌کند و موجب رشد و پویایی می‌شود، گفت: بدون تردید همکاری‌های فی مابین به تعالی امور استان و در نهایت به یاری و ارتقای فرهنگ دینی منجر می‌شود.

وی حضور حوزه‌های علمیه به‌عنوان تصمیم‌سازانی در امور مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی در هر منطقه این استان را راهبرد اساسی مدیریت جدید در خراسان‌جنوبی عنوان کرد و یادآور شد: بنابراین، کاهش تصدی‌گری در مرکز مدیریت خراسان‌جنوبی باید پیگیری شود و مدارس در محیط پیرامون خود با استفاده از سرمایه و ظرفیت موجود بهترین تصمیم را بگیرند.

رستمیانی بیان کرد: حوزه‌های علمیه ملجأ و محل مراجعه مردم بوده و از این‌رو امروزه باید بیشتر از هر زمانی این نکته با ارتباط مستمر دنبال شود و ادامه یابد.

وی بر ارتباط میان مدارس و استفاده از تجربه‌های مفید، برجسته و کارساز با هم‌افزایی‌های همیشگی تأکید کرد و از سویی، تربیت عالمانی مهذب و بصیر را مهم خواند و اظهار کرد: در واقع حوزه علمیه باید به تعبیری رهبرانی برای آینده تربیت کند که پیمودن این راه به همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها نیاز دارد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام خسروی، سکان مدیریت حوزه علمیه خراسان‌جنوبی را به حجت‌الاسلام رستمیانی سپرد.

انتهای پیام
captcha