معجزه معراج در نشست علمای ارشد الازهر بررسی شد
کد خبر: 4122288
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

معجزه معراج در نشست علمای ارشد الازهر بررسی شد

شانزدهمین محفل علمی شورای علمای ارشد الازهر در مسجد شهرک «بعوث الأسلامیه» واقع در قاهره با موضوع معجزه معراج نبوی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از بوابة الشروق، دبیرخانه شورای علمای الارشد در الازهر از برگزاری شانزدهمین محفل علمی با عنوان معجزه اسراء با موضوع بررسی معجزه معراج در مسجد شهرک «بعوث الإسلامیه» واقع در قاهره خبر داد.

محمود توفیق سعد، عضو شورای علمای ارشد، سعید عامر، دبیر کل سابق ارشاد دینی، در مرکز مطالعات اسلامی تحقیقات اسلامی و ایمن الحجار، پژوهشگر عضو شورای علمای ارشد الازهر از مهم‌ترین حاضران این محفل بودند.

در ابتدای این محفل نخست پرسش‌ها و مسائلی که در مورد معجزه معراج در میان مردم وجود دارد مطرح و در ادامه به آن پاسخ داده شد.

محمود توفیق سعد، یکی از اعضای شورای علمای ارشد الازهر در سخنانی تصریح کرد: مسلمانان در مواجهه با معجزه معراج به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست عامه مردم که این مناسبت را گرامی داشته و آن را جشن می‌گیرند و دسته دوم علاوه بر جشن گرفتن و گرامی داشتن این مناسبت در مورد آن تحقیق نیز می‌کنند.

به گفته وی علما و طلاب علوم دینی باید این‌گونه باشند. به گفته وی بررسی دقیق متون دینی در این زمینه و مطالعه آنها به شکلی علمی و نظام‌مند، وظیفه‌ای است که بر عهده طلاب علوم دینی است.

 از سویی ایمن الحجار، پژوهشگر شورای علمای ارشد الازهر نیز با اشاره به شبهاتی که در زمینه معجزه معراج وجود دارد این شبهات را ناکافی و مغرضانه توصیف کرد. به گفته وی معجزه معراج با توجه به روایت‌ها و اخبار متواتر از قرآن و حدیث انکارناپذیر است از سویی آن دسته که با استناد به عدم توجیه عقلانی این معجزه آن را انکار می‌کنند، معجزه بودن آن را نادیده می‌گیرند. به گفته وی بسیاری از امور در جهان معاصر که با دانش بشری ایجاد شده، نسبت به شرایط پیشین معجزه محسوب می‌شود، انتقال پیام‌ها و اطلاعات از طریق تلفن‌های هوشمند، سفر به فضا و سفرهای هوایی تا یک قرن پیش قابل باور نبود.

به گفته الحجار این در حالی است که این امور حاصل دانش و فناوری بشری است در حالی که اگر قدرت نامحدود خداوند را در نظر بگیریم معجزه‌ای مانند معراج نیز برای ما قابل فهم خواهد بود.

انتهای پیام
captcha