اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان به جشنواره شعر عربی رضوی
کد خبر: 4121901
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱

اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان به جشنواره شعر عربی رضوی

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با بیان این که جشنواره امام رضا(ع) می‌تواند محل وفاق همه گروه‌های جامعه و فضایی برای صاحبان اندیشه، هنر و رسانه باشد، از اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان به جشنواره شعر عربی رضوی خبر داد.‌

مرتضی سعیدی زادهبه گزارش ایکنا از خوزستان، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی(یادمان دعبل خزاعی) که عصر امروز ۲۴ بهمن در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، گفت: بنیاد به عنوان تنهاترین نهاد دولت جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه توسعه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند. ماموریت بنیاد امام رضا(ع) احیای امر اهل بیت علیه السلام است. امام رضا(ع) فرمودند خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا کند. از ایشان پرسیدند چگونه؟ فرمودند علوم ما را بیاموزد و به دیگران بیاموزد. نکته نغزی که امام رضا(ع) بعد از این سخن فرمودند این است که گر مردم محاسن کلام ما را درک کنند از ما تبعیت می‌کند.

وی افزود: کلمه لو در این حدیث معنی فرض بعید دارد، یعنی این انتقال به سادگی اتفاق
نمی‌افتد و مسیر برای شناساندن امر اهل بیت(ع) یک مسیر دشوار و پیچیده است. نکته دوم در این سخن، کلمه ناس به معنی عموم مردم یا بشریت است، به عبارتی مخاطب این معارف تنها مومنان و مسلمانان یا جامعه اسلامی نیست، بلکه همه آحاد بشری مد نظر آنها هستند. بنابراین در این حدیث شریف، جهانی بودن معارف اهل بیت نیز نهفته است

سعیدی‌زاده خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه فرمودند محاسن؛ یعنی زیبایی‌ها را منتقل کنید. یک وجه این سخن این است که کلام ما را به صورت زیبا منتقل کنید و وجه دوم این است که زیبایی‌ها را منتقل کنید. ماموریت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) این است که در عرصه بین المللی با آحاد جامعه بشری گفتگو کند و محاسن کلام اهل بیت را به زیباترین شکل منتقل کند و این راهی به جز بستر رسانه و هنر ندارد.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) افزود: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیستمین دوره خود را امسال سپری می‌کند که از بعد از میلاد امام رضا(ع) در خرداد امسال شروع به کار کرد.

وی با اشاره به تفاوت جشنواره امسال با جشنواره‌های سالیان گذشته گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) عمومی‌ترین جشنواره کشور است؛ دلیل آن وجود خود امام رضا(ع) هستند که مخاطب ایشان آحاد مردم هستند. نکته دوم این است که جشنواره امام رضا در طول ۱۹ دوره گذشته هشت میلیون و ۵۰۰ اثر دریافت کرده است که این آمار نشان دهنده آن است که جشنواره با لایه‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده است. جشنواره امام رضا(ع) در سال‌های گذشته نیز در دو هزار نقطه جهان توسعه پیدا کرده است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در عین عمومی بودن به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود که لایه‌های تخصصی خود را هم تجربه کند. طرح تحول این جشنواره با این رویکرد نوشته شده است. منظور از تخصصی کردن جشنواره همین فضای رقابتی بین اصحاب هنر و رسانه برای تولید آثار هنری جهت تاثیرگذاری در بدنه عمومی جامعه است. در طرح تحولی، جشنواره به سمت تولید محصول اثرگذار می‌رود؛ آثاری که صاحب نظران هنر و رسانه آنها را تایید می‌کنند و آحاد مردم از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. این مبنای تحولی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که به فرموده رهبر انقلاب آثار به تایید نخبگان برسند و آحاد جامعه از آن بهره مند شوند.

سعیدی‌زاده درباره جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی نیز گفت: دبیر علمی این جشنواره در استان خوزستان آقای مرتضی حیدری آل‌کثیر شاعر استان خوزستان است که با محوریت ارشاد استان برگزار می‌شود. اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره چندین جلسه تشکیل داده‌اند. افزایش اعتبارات جشنواره مورد بحث ما بود. امسال افزایش اعتبار داشتیم و حدود ۸۰۰ میلیون تومان به جشنواره شعر عربی اختصاص پیدا کرد. سال پیش این رقم ۶۶ میلیون بود.

وی با بیان اینکه این جشنواره رویکرد بین المللی دارد، افزود: داوران تراز از کشورهای منطقه برای ارزیابی آثار این جشنواره حضور پیدا می‌کنند. ۱۱ کشور به جشنواره شعر عربی اثر فرستادند. شب‌های شعر، کارگاه‌های آموزش و جلسات توجیهی شاعران از بخش‌های جانبی این جشنواره است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: جشنواره امام رضا(ع) می‌تواند محل وفاق همه گروه‌های جامعه و فضایی برای صاحبان اندیشه، هنر و رسانه باشد. نکته دیگر، محصول محور بودن این جشنواره است. در اختتامیه این جشنواره، کتاب برگزیده اشعار شعر عربی رضوی در دوره‌های گذشته رونمایی می‌شود. در جشنواره امسال، تندیس ویژه جشنواره به نام نشان ارادت طراحی شده است که به برگزیدگان جشنواره اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha