از اذعان اردوغان به کندی کمک‌رسانی تا حضور بشار اسد در میان زلزله‌زدگان + فیلم
کد خبر: 4121162
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
تازه‌ترین اخبار زلزله ترکیه و سوریه؛

از اذعان اردوغان به کندی کمک‌رسانی تا حضور بشار اسد در میان زلزله‌زدگان + فیلم

رجب طیب ادوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان بازدید از زلزله‌زدگان شهر «ادیامان» در جنوب شرق این کشور، گفت که امدادرسانی آن‌گونه که انتظار می‌رفت با سرعت انجام نمی‌شود. همچنین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در میان زلزله‌زدگان شهر حلب حضور یافت و با ابوفدک المحمداوی، رئیس ستاد حشد الشعبی عراق دیدار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، بانک جهانی اعلام کرد که در نظر دارد تا ۱.۷۸ میلیارد دلار به ترکیه کمک مالی کند.

بانک جهانی این کمک‌ها را برای تلاش‌های امدادی به ترکیه پرداخت خواهد کرد. در همین ارتباط نیز، «دیوید مالپاس»، رئیس بانک جهانی گفت: «ما در حال ارائه کمک فوری و ارزیابی سریع از نیازهای فوری و عظیم در محل حادثه در ترکیه هستیم.»

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد که ایالات متحده ۸۵ میلیون دلار به ترکیه و سوریه کمک خواهد کرد.

بانک جهانی همچنین گفت که در مرحله اول، کمک فوری ۷۸۰ میلیون دلاری از طریق بخش واکنش اضطراری ارائه خواهد شد و در مرحله بعد نیز مابقی کمک‌ها پرداخت می‌شود.

قرار است که این کمک‌ها برای بازسازی زیرساخت‌های اساسی در سطح شهرهای آسیب دیده بر اثر زلزله استفاده شود.

تعلیق 6 ماهه تحریم سوریه از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه، اجازه می‌دهد تا برخی از تعامل‌های مرتبط با تلاش‌های بازیابی و نجات پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر در مرز با ترکیه انجام شود.

این وزارتخانه تأکید کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری «مجوز عمومی سوریه ۲۳» را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی مرتبط با زلزله در این کشور را می‌دهد مگر اینکه توسط مقررات تحریم سوریه ممنوع شوند.

«والی ادیمو»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد که تحریم‌های آمریکا علیه سوریه مانعی بر سر راه نجات جان انسان‌ها در این کشور نخواهد بود.

اذعان اردوغان به کندی کمک‌رسانی

رجب طیب ادوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان بازدید از زلزله‌زدگان شهر «ادیامان» در جنوب شرق این کشور، ضمن ارائه آماری از آخرین تلفات، گفت که امدادرسانی آنگونه که انتظار می‌رفت با سرعت انجام نمی‌شود.

از افزایش آمار کشته‌های ترکیه به بیش از 18 هزار نفر تا بسیج حزب‌الله برای کمک به زلزله‌زدگان سوری

وی با بیان اینکه سردی هوا تلاشها برای امدادرسانی را دشوار کرده است، گفت که تاکنون ۱۸۹۹۱ نفر جان خود را از دست داده و ۷۵۵۷۰ نفر دیگر زخمی شدهاند.

اردوغان ترکیه افزود: در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازسازی را انجام خواهیم داد و به خسارت دیدگان و خانواده‌های کشته شدگان کمک خواهیم کرد. همه امکانات را برای کمک به عملیات نجات در مناطق زلزله زده به کار گرفته‌ایم.

اردوغان همچنین از سرقت برخی فروشگاه‌ها در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت که مقامات ترکیه با هر شخصی که بخواهند از شرایط فعلی سوءاستفاده کند، به شدت برخورد خواهند کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه برای بازسازی به حمایت جهانی نیاز است، گفت که تاکنون ۹۴ کشور کمک‌های خود را به ترکیه فرستاده یا در حال ارسال هستند.

به گفته او گستردگی مناطق آسیب دیده ۵۰۰ کیلومتر مربع است و بیش از ۱۴۴ هزار نفر در حال امدادرسانی هستند، اما به دلیل وسعت منطقه و سردی هوا، کار به سختی پیش می‌رود.

تعلیق عملیات پ ک ک در ترکیه

شبه‌نظامیان کرد از گروه پ‌ک‌ک از توقف موقت عملیات‌هایشان به منظور تسهیل عملیات نجات پس از زمین‌لرزه عظیمی که جنوب شرق ترکیه و بخش‌هایی از سوریه را لرزاند، خبر دادند.

از کمک بانک جهانی به ترکیه تا دیدار بشار اسد با رئیس ستاد حشد الشعبی
جمیل بایک، یکی از رهبران این گروه به خبرگزاری ANF مرتبط با پ.ک.ک گفت که هزاران نفر از مردم ما زیر آوار هستند. او خواستار تمرکز بر کار نجات جان انسان‌ها به جای پرداختن به جنگ شد.

وی گفت: ما از تمام نیروهای خود که درگیر اقدامات نظامی هستند می‌خواهیم تا اقدامات نظامی در ترکیه، در کلان شهرها و شهرها را متوقف کنند. ما تصمیم گرفته‌ایم تا زمانی که دولت ترکیه حمله نکرده، هیچ عملیاتی انجام ندهیم.

بایک گفت که توقف عملیات‌ها تا زمانی که درد مردم ما تسکین یافته و زخم‌های آنها التیام یابد باقی خواهد ماند. او افزود: البته نگرش دولت ترکیه نیز در تصمیم ما تعیین‌کننده خواهد بود.

دولت ترکیه هنوز واکنشی به این موضع‌گیری پ‌ک‌ک نشان نداده است.

ارسال 70 تن غذا توسط روسیه به سوریه

وزارت شرایط اضطراری روسیه امروز جمعه اعلام کرد که این کشور 70 تن مواد غذایی به سوریه ارسال خواهد کرد.

از کمک بانک جهانی به ترکیه تا دیدار بشار اسد با رئیس ستاد حشد الشعبی این وزارتخانه اعلام کرده که این کالاها را با استفاده از دو هواپیمای باری ایلوشن-76 به این کشور ارسال خواهد کرد که یکی از آنها امروز از فرودگاه «ژوکوفکسی» پرواز کرده است و دومین هواپیما نیز طی ساعات آینده به سمت سوریه پرواز خواهد کرد.

تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه سوریه ارسال کمکهای بشردوستانه برای مناطق زلزله زده را با سختی و دشواری مواجه کرده است.

پس از زلزله ترکیه و سوریه کشورهای بسیاری برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند. برخلاف ترکیه که بیش از ۶۵ کشور کمک‌های بشردوستانه خود را تاکنون به این کشور ارسال کرده‌اند، کشورهای اندکی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه اقدام کرده‌اند. حتی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه نتوانسته تا به این لحظه اقدام قابل توجهی انجام دهد.

دیدار بشار اسد با رئیس ستاد حشد الشعبی

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که برای بازدید از مناطق زلزله زده به شهر حلب رفته است با ابوفدک المحمداوی رئیس ستاد الحشد الشعبی عراق دیدار کرد.

دیدار بشار اسد با ابوفدک المحمداوی، رئیس ستاد حشد الشعبی

المحمداوی به عنوان رئیس هیئت امدادرسانی عراق به مناطق زلزله‌زده سوریه رفته است.

بشار اسد پیش از این به همراه همسرش از بیمارستانی در حلب بازدید کرد. وی در جریان این بازدید طی گفت وگو با شبکه المنار گفت: به مردم سوریه وعده می‌دهم که به اندازه توانایی خود برای کاهش مشکلات آن‌ها بی وقفه کار کنیم.

از افزایش آمار کشته‌های ترکیه به بیش از 18 هزار نفر تا بسیج حزب‌الله برای کمک به زلزله‌زدگان سوری وی افزود که سوری‌ها حرف نمی‌زنند بلکه عمل می‌کنند، مردم سوریه به مدت ۱۲ سال مقاومت و ایستادگی کردند و به آرمان‌ها و ارزش‌های خود پایبند ماندند.

بشار اسد تأکید کرد که این مقاومت پیامی را به همراه دارد و از هرگونه حرف و کلام بلیغ‌تر و رساتر است.

احتمال تعویق انتخابات ترکیه

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه امروز (جمعه) از احتمال به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

مرال آکشنر، رهبر حزب اپوزیسیون خوب اعلام کرد، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه شاید از ۱۴ مه به ۱۸ ژوئن سال جاری میلادی موکول شود که علتش وقوع زمین لرزه مرگبار اخیر در جنوب شرق ترکیه است.

روزنامه دووار ترکیه از قول آکشنر نوشت: نمی‌دانم که آیا انتخابات در ۱۴ مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود یا نه اما فکر می‌کنم که مقام‌ها آن را به ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ موکول خواهند کرد.

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که با وجود این زمین لرزه مرگبار، اردوغان تمایل خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ مه سال جاری میلادی اعلام کرده است.

روز دوشنبه زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در جنوب شرق ترکیه به وقوع پیوست که علاوه بر ترکیه، بخش‌هایی از سوریه را نیز لرزاند و تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۲۰ هزار نفر و زخمی شدن بیش از ده‌ها هزار تن دیگر شده است.

تیم‌های نجات و جستجو همچنان در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند. بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha