تقویت روابط انسانی مهمترین اولویت من در امر تبلیغ است
کد خبر: 4117860
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
بانوی مبلغ اهل کوزوو:

تقویت روابط انسانی مهمترین اولویت من در امر تبلیغ است

بانوی مبلغ اهل کوزوو توصیه می‌کند زنان مسلمانی که در حوزه تبلیغ شعائر اسلامی فعالیت می‌کنند به تقویت روابط انسانی با کودکان و زنان اهمیت ویژه دهند چراکه محبت به مردم اساس دین اسلام است.

به گزارش ایکنا به نقل از وب‌سایت «مسلمون حول العالم»، شینای مقصوتی، بانوی مبلغ و معلم مسلمانی که در حوزه علوم دینی در کوزوو فعالیت می‌کند در مصاحبه‌ای درباره فعالیت‎های خود، اولویت‌ها، برنامه‌ها و محدودیت‌ها و مشکلات خود در حوزه آموزش اسلامی سخن گفته است.

شینای مقصوتی در پریزرن، واقع در جنوب کوزوو، جایی که امروز زندگی می‌کند، به دنیا آمده است. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، به مدت یک سال در ترکیه به تحصیل ادامه داد و سپس به مدرسه راهنمایی اسلامی «علاءالدین» وابسته به کوزوو ـ که یک شعبه در شهر پریزرن داشت ـ پیوست و تحصیلات متوسطه را در آنجا به پایان رساند.

او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه پریشتینا، واحد پریزرین، به پایان رساند و در حال حاضر به عنوان معلم دین اسلام برای کودکان و زنان در بخش زنان اداره امور مسلمانان کوزوو، در شعبه منطقه‌ای آن در پریزرن کار می‌کند. ضمن اینکه به عنوان مترجم رسمی شورای قضایی کوزوو هم فعالیت داشته و متأهل است و دو فرزند دارد.

ویژگی‌های شهر پریزرن در حوزه اسلام

مقصوتی می‌گوید: پریزرن یک شهر تاریخی مهم است، شهری که بیشترین تعداد مسجد را در خود جای داده و دارای تنوع فرهنگی است و همین امر آن را از سایر شهرهای کوزوو متمایز می‌کند. گروه‌های نژادی مختلفی قرن‌هاست که در این شهر زندگی می‌کنند و این چیزی است که آن را از سایر شهرها و استان‌های کوزوو متمایز می‌کند.

تقویت روابط انسانی راز موفقیت زنان در انجام رسالت آن‌ها خواهد بود/ خانم بصیری

اهمیت شهر پریزرن از نظر آثار تاریخی باقی مانده از دوران خلافت عثمانی مانند: قلعه شهر، حمام‌های باستانی و بسیاری از آثار تاریخی باقی مانده از دوران خلافت عثمانی نیز برجسته است.

او در مورد مساجد مهم تاریخی و باستانی به مسجد غازی محمد پاشا (1573 میلادی) اشاره کرد که در قرن نوزدهم میزبان جلسه تاریخی معروفی برای اتحاد اراضی آلبانی بود. همینطور مسجد جامع و باستانی سنان پاشا که مربوط به 1615 میلادی است و نیز مسجد «نمازگاه» (Namazgjah) که مربوط به 1455 بوده و اخیرا هم ترمیم شده است. همه این آثار نشان‌دهنده جایگاه تاریخی و مهم شهر پریزرن است.

تجارب شخصی بانوی مبلغ در ترویج شعائر اسلامی در کوزوو

شینای مقصوتی در حال حاضر در تبلیغ و ترویج آموزه‌های اسلامی که در چارچوب برنامه‌های بخش زنان اداره امور مسلمانان کوزوو و شعبه منطقه‌ای آن در استان پریزرن است، فعالیت دارد. تمرکز او در مناطق و روستاهایی است که جوامع مسلمان بوسنیایی‌تبار در آنها زندگی می‌کنند. او دوره‌هایی را در مسجد «احد» برای آموزش زبان عربی، آموزش قرائت صحیح قرآن کریم و همچنین معرفی اصول اولیه اسلام از طریق کتاب‌های ساده شده برای کودکان برگزار می‌کند.

تقویت روابط انسانی راز موفقیت زنان در انجام رسالت آن‌ها خواهد بود/ خانم بصیری  وی می‌گوید: ما در فعالیت‌های آموزشی مسجد خود، با ابداع روش‌های دوستانه برای کودکان و تشویق آن‌ها به حضور در این محافل در مسجد و ادامه حضور در آن، می‌خواهیم روح زیبایی را به حلقه‌های آموزشی که تشکیل می‌دهیم اضافه کنیم.

از جمله این فعالیت‌ها، جشن‌های مستمر است که برخی برای به مناسبت قدردانی از دستاوردهای کودکان و برخی هم در مناسبت‌های مختلف مذهبی مانند میلاد پیامبر اکرم‌(ص)، ماه رمضان، عید فطر و نیز جشن‌های ملی برگزار می‌شود.

شینای مقصوتی افزود: در روستاهای بوسنیایی «نووسیل» و «گرونچار» به زنان تلاوت صحیح قرآن را آموزش می‌دهم و بر این باورم که نقش اصلی من در تبلیغ و تعلیم این است که محبت خداوند متعال و محبت رسول اکرم را در دل کودکان و زنانی که به آن‌ها آموزش می‌دهم بکارم.

همچنین از جمله وظایف ما به عنوان معلم در بخش زنان، بازدید از نهادهای مختلف دولتی، معرفی فعالیت‌ها و نقش خود و بحث در مورد راه‌های همکاری در خصوص مواردی است که مورد نیاز جامعه است. این همان چیزی است که باعث می‌شود زن مسلمان بتواند نقش خود را به درستی در جامعه پیرامون خود ایفا کند.

او درباره مهمترین اولویت‌های خود در امور تبلیغی و آموزشی گفت: اولویت اول من ایجاد انگیزه در کودکان در هر سنی است تا به مسجد بیایند و اصول اسلام را بیاموزند.

اولویت دوم تشویق کودکانی است که در جلسات درس و آموزش در مسجد شرکت می‌کنند تا اینکه به این حضور خود ادامه داده و به صورت مستمر در این جلسات شرکت کنند. از این رو ضمن آموزش نظری، موارد عملی مثل نمازخواندن را نیز آموزش می‌دهیم.

تقویت روابط انسانی راز موفقیت زنان در انجام رسالت آن‌ها خواهد بود/ خانم بصیری  وی افزود: حضور بچه‌ها در مسجد به دلایل مختلفی است؛ ممکن است به دلیل توصیه خانواده‌ باشد یا دعوت یکی از دوستانش یا به خاطر تماشای رفتن بچه‌های دیگر به مسجد. بنابراین وظیفه اصلی من این است که آن‌ها را تشویق کنم تا درس‌هایشان را ادامه دهند. به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و هنری زیادی مانند مسابقات، سفرها و سمینارهای مختلف را در کنار دروس معمول برای آن‌ها ترتیب می‌دهیم.
 

چالش‌‌ها و موانع تربیت اسلامی در کوزوو

شینای مقصوتی با اشاره به موانع و چالش‌های موجود در راه آموزش‌های اسلامی گفت: نخست چالش‌هایی است که مستقیماً با آموزش مرتبط است؛ من پس از اینکه می‌بینم عده‌ای دروس خود را زمینه آموزش و فراگیری اصول اسلام به پایان می‌رسانند، اما در به کارگیری آنها ضعیف هستند، نگران می‌شوم. به همین دلیل در پی آن بودیم که با اقامه نماز جماعت در مسجد، بر روی کاربرد تمرکز کنیم. همچنین به کارگیری اخلاق اسلامی در برخوردهای روزمره با کودکان از  دیگر مواردی است که ما روی آن تمرکز می‎کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌های ضعیف برای مکان‌های آموزشی و بودجه ناکافی برای برگزاری فعالیت‌ها و جشن‌ها و عدم علاقه برخی از والدین به فرستادن فرزندانشان به مسجد از دیگر چالش‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم.

دوم: چالش‌هایی با محتوای منطقه‌ای: در روستاها جلب اعتماد مردم دشوارتر و کندتر است و نیازمند تلاش طولانی و سخت است. این امر حتی مستلزم ورود به زندگی شخصی این افراد و نیز یادگرفتن دو زبان است؛ زیرا ما در شهری با تنوع زبانی آلبانیایی و بوسنیایی زندگی می‌کنیم.

سوم: چالش‌های کلی پیرامون ما که بسیار زیاد است، از جمله انحراف رسانه‌ها در مورد مسائل مربوط به دین باعث درک نادرست از آن شده است؛ امری که نتیجه آن اختلاف بین مسلمانان و عدم حمایت از اسلام بوده است.

تقویت روابط انسانی راز موفقیت زنان در انجام رسالت آن‌ها خواهد بود/ خانم بصیری

وی در ادامه به دستاوردها و موفقیت‌های خود در این مسیر نیز اشاره و تصریح کرد: دستاوردها قطعاً وجود دارند، اگرچه ممکن است بلافاصله ظاهر نشوند. فناوری دسترسی ما را به مردم تسهیل کرده است. چیزی که باعث رضایت من می‌شود ابراز شادی بچه‌ها به هنگام فرارسیدن درس و همچنین علاقه و اشتیاق زنان برای حضور در برنامه‌های  سخنرانی‌ است. توصیه اصلی من به همه معلمان همکارم این است که بر تحکیم روابط انسانی با کودکان و زنان تمرکز و از صمیم قلب به آنها محبت کنند. چرا که اساس دین ما محبت به مردم و محبت به خیر آنان است.

ترجمه: میترا فرهادی

انتهای پیام
captcha