چرایی عدم استقبال برترین قاریان جهان از مسابقات ایران
کد خبر: 4114916
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
هاشم روغنی پاسخ داد:

چرایی عدم استقبال برترین قاریان جهان از مسابقات ایران

ناظر فنی مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ضمن گلایه از ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات در مشهد گفت: امروز در حالی برخی از تلاوت‌های نمایندگان کشور‌ها را می‌شنویم که می‌دانیم همان کشور‌ها قاری خوب و شناخته‌شده دیگری دارند.

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان، از ۲۵ دی در شهر مشهد آغاز شده و تا ۲۷ دی ادامه دارد. در محل برگزاری داوری مسابقات از هاشم روغنی ناظر فنی این دوره دعوت کردیم تا به برخی پرسش‌ها در زمینه شیوه برگزاری و سطح متسابقان بپردازد.

هاشم روغنی در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی به صورت تلفیق مجازی(مرحله مقدماتی) و‌ حضوری(مرحله کشوری اسفند 1401) و معایب و محاسن آن، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد بیان کرد: اجرای مجازی به شرط آمادگی زیرساخت‌ها بسیار کار خوبی است، چرا که هزینه کمتری دارد و از طرفی تعداد شرکت‌کنندگان هم می‌تواند بیشتر باشد. البته دوستان متولی مسابقات، باید برخی موارد را در نظر بگیرند و رایزنان فرهنگی و خود سفارتخانه‌های ما که این موضوعات را دنبال می‌کنند، از گزینش بپرهیزند و قاری خوب هر کشور را معرفی کنند.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: امروز در حالی برخی از تلاوت‌های(رشته قرائت تحقیق) نمایندگان کشور‌ها را می‌شنویم که می‌دانیم همان کشور‌ها قاری خوب و شناخته‌شده دیگری دارند. گاهی در هیئت داوران مجبور می‌شویم برخی از این تلاوت‌ها را با بی‌میلی گوش دهیم، به عنوان مثال نماینده تانزانیا ارائه بدی داشت، در حالی که تانزانیا به عنوان مهد قرآن شناخته می‌شود و مجالس بسیار بزرگ قرآنی دارد و حضور چنین نماینده‌ای آن شکوه را نشان نمی‌دهد، یا در آفریقای جنوبی قاریان بسیار خوبی حضور دارند، اما سؤال اینجاست که چرا قاریان نسبتاً ضعیف را معرفی می‌کنند؟

وی ادامه داد: شاید بخشی از این جریان به دلایل سیاسی باشد. باید بحث قرآن را از همه مباحث جدا دانست و قاریان شناخته شده جهان دعوت شوند ولو اینکه موافق سیاست‌های ما نباشند. اگر ما بتوانیم این قاریان را جذب کنیم، خودشان به نوعی یک مبلغ جمهوری اسلامی ایران خواهند شد.

ناظر فنی مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: باید سطح تلاوت‌ها را بالا ببریم و صوت، به زیبایی و با دقت هرچه تمام‌تر ضبط (در مرحله مقدماتی و پخش فایل‌های دریافتی از کشورها) و همچنین تصاویر با کیفیت و با یک قواعد دقیق ارسال شود. اینگونه نباشد که شاهد قطعی و افت کیفیت فایل‌ها باشیم. متسابق به هنگام ضبط اثر باید احساس کند در سالن و مقابل هیئت داوران قرار دارد. البته این موضوع نیازمند این است که نواقص و ایرادات بررسی، برطرف و محدودیت‌های آن مرتفع شود و حتی بخش‌های ارتباطی و مخابراتی ما فایل‌ها را با کیفیت بالا دریافت کنند.

وی درباره سطح داوران این دوره گفت: این داوران از آزمون‌های مختلف عبور کرده‌اند و خودشان را به این سطح رسانده‌اند. با توجه به داوری‌هایی که در سطح بین‌المللی انجام داده‌اند با اطمینان می‌توانم بگویم که داوران ایرانی جزو بهترین داوران دنیا هستند هر چند داوران مصری از سطح بالایی برخوردارند، اما در برخی از مواقع حوصله شنیدن تلاوت‌های افراد را ندارند، ولی در شناخت قاری حقیقی، بسیار قوی هستند.

روغنی درباره سطح شرکت‌کنندگان و ارزیابی خود از عملکرد نماینده‌های کشورمان در این مسابقات گفت: حافظان قرآن ارائه قوی‌تری داشتند و در قرائت‌ تحقیق نیز تا الان نماینده کشورمان بهترین و قویترین قرائت را ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال پیش قاریانی را به ایران دعوت می‌کردیم که برای خود سطح و کلاس متفاوت و بالایی داشتند، افزود: به دلیل اینکه اغلب سال‌ها نماینده جمهوری اسلامی ایران برتر می‌شد، آهسته آهسته قاریان مطرح کشور‌ها از این صحنه دور شدند و اعتبارشان را خرج مسابقاتی که رتبه‌ای در آن به دست نمی‌آورند، نکردند، این در حالی بود که خیلی از سال‌ها باید کشور‌های دیگر رتبه یک را دریافت می‌کردند، که اسناد آن هم موجود است و می‌توان پیگیری کرد. البته خوشبختانه امروز سطح تلاوت‌های ما به جایی رسیده است که اولی آن حقیقی است.

داور بین‌المللی کشورمان درخصوص ارزیابی خود از برگزاری بخشی از فرایند مسابقات در استان‌های دیگر و تمرکززدایی در این‌ حوزه گفت: این اقدام کار بسیار خوبی است، اما اول باید به این سوال پاسخ داد که انگیزه برگزاری این مسابقات در این شهر‌ها چیست؟ مسابقات بایستی جاذبه و ارتعاشاتی را ایجاد کند که نوجوانان و جوانان را به اینگونه فعالیت‌ها تشویق کند، اما الان ما در محیطی نشسته‌ایم که کسی نمی‌داند چه خبر است و حتی نمی‌دانند که مسابقه قرآن در حال انجام هست و ما در پشت در‌های بسته نشسته‌ایم و تلاوت‌ها را گوش می‌دهیم.

روغنی تصریح کرد: اگر بناست هیچگونه جاذبه‌ای برای جوانان و نوجوانان ایجاد نکند چه خاصیتی دارد؟ مسابقات قرآن باید یک شهر را زیر و رو کند و بایستی تبلیغات و آمد و شد در آن صورت گیرد و آن قدر آن را تبلیغ و از طریق عوامل مختلف مردم را جذب آن کنند و با جوایز مختلف بر جذابیت آن بیفزاید، اما متاسفانه امروز برای قرآن هیچ کاری نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: چه ایرادی دارد که ما برای قرآن هزینه‌ کنیم و مجالس شلوغ و پر سر و صدای قرآنی را داشته باشیم؟ تا بتوانیم به جرئت بگوییم مثلا امسال در شهر مشهد مقدس هزار قاری بر روی صحنه آمدند و شاهد کشف استعداد‌های بیشتری در این عرصه بودیم. این در حالی است که امروز دو نفر هم از قاریان مشهدی در این صحنه حضور ندارند.

ناظر فنی مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اگر شما شهر مشهد را جست‌وجو کنید حتی یک بنر از این مرحله و برگزاری آن در مشهد مقدس پیدا نخواهید کرد. البته تلاوت‌ها در برخی موارد به حدی ضعیف است که اگر جمعی برای شنیدن آن‌ها حاضر شوند با شنیدن این تلاوت‌ها بی‌حوصله می‌شوند.

وی در پایان خطاب به متولیان امور قرآنی گفت: امیدوارم کمی بیشتر برای قرآن کار کنند، چرا که امروز خیلی بیشتر از گذشته نیاز داریم که جوانان قرآن را بشناسند. جوانانی که در مدارس ما رشد و پرورش یافته‌اند، متاسفانه با قرآن مأنوس نیستند. شاید آمار‌هایی بالا از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در مسابقات قرآن را بدهند، اما زمانی که به عمق این آمار‌ها وارد می‌شویم بایستی از خودمان سؤال کنیم که چه تعداد از آن‌ها می‌توانند در رادیو تلاوت باشند و یا صوت تلاوت آن‌ها به عنوان یک درس آموزشی در کشور پخش شود؟ آیا در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و برون‌مرزی ایران این تلاوت‌ها را می‌توان ارائه داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران این قاریان را دارد؟ امروز قاریان جدید در کشور ما کمیاب شده‌اند.

انتهای پیام
captcha