شیوه اجرای جایزه جلال نیازمند تغییر است
کد خبر: 4114755
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
احمدوند در گفت‌وگو با ایکنا:

شیوه اجرای جایزه جلال نیازمند تغییر است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اینکه در شیوه اجرای جایزه جلال آل‌احمد احتیاج به تغییر داریم، شکی نیست اما اینکه دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، باید مسیر کارشناسی‌اش را طی کند.

یاسر احمدوند+ایکنا

یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آئین پایانی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تغییرات احتمالی در شیوه برگزاری این رویداد عنوان کرد: در اینکه در شیوه اجرای جایزه جلال آل‌احمد احتیاج به تغییر داریم، شکی نیست اما اینکه دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، باید مسیر کارشناسی‌اش را طی کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون چند طرح برای برگزاری متفاوت‌تر جایزه جلال دریافت شده، اضافه کرد: در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم از قبل مواردی طراحی شده است اما باید گروهی از اهل فن و نظر جمع شوند، نظرات و ایده‌های آنان جمع‌آوری شود و براساس آن تصمیم به تغییر گرفت.

احمدوند در بخش دیگر صحبت‌های خود در بیان اهمیت برنامه‌های جنبی جوایز ادبی مانند برگزاری دوره آموزشی آل‌جلال و محافل شعرخوانی در حاشیه جشنواره شعر فجر عنوان کرد: جایزه طبیعتا جزئی از از یک فرایند است؛ یعنی جوایز برای این طراحی می‌شوند که بتوانند برای یک جریان ادبی، نمونه‌سازی کنند.

وی افزود: در جایزه جلال‌ آل‌احمد و جشواره شعر فجر هم هدف این است که جایزه بخشی از فرایند آموزش و ترویج باشد؛ بنابراین علاوه بر دوره‌های آموزشی، به جلسات کارشناسی، کارگاه‌های نقد و بررسی، رونمایی‌ها و محافل اینچنینی احتیاج داریم که در طول سال فعال باشند.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های جشنواره‌ها و جایزه‌های ما این است که منحصر در یک شب و یک رویداد هستند، تصریح کرد: این رویداد ادبی باید در طول سال فعال باشد و تبدیل به جریان شود؛ امیدواریم دبیرخانه جایزه جلال این فرایند را در طول سال فعال نگه دارد.

احمدوند همچنین در پاسخ به این سوال که میزان شهرت نویسندگان در انتخاب ایشان در جوایز ادبی مانند جایزه ادبی جلال آل‌احمد موثر است یا خیر؟ عنوان کرد: قطعا این ملاک نیست و نگاهی به برگزیدگان این جایزه نشان می‌دهد اینطور نیست که حتما فرد برگزیده و منتخب نام‌آشنا باشد. افرادی بین نامزدها و برگزیدگان و شایستگان تقدیر جایزه جلال هستند که خیلی نام‌آشنا نیستند. طبیعتا افرادی که تجربه بیشتری در نویسندگی دارند، ممکن است افراد توانمندتری باشند و روی کیفیت کار اثر می‌گذارد اما میزان نام‌آشنا بودن نویسنده برای انتخاب افراد برگزیده ملاک نیست.

انتهای پیام
captcha