موج هشتم کرونا؛ فعلاً بدون پیک
کد خبر: 4114738
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

موج هشتم کرونا؛ فعلاً بدون پیک

فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی در خصوص وضعیت شیوع سویه جدید امیکرون در ایران، گفت: این سویه در آذرماه شناسایی شده و اکنون پایان دی است، بنابراین یک حدس این است که باید تاکنون پیک شیوع ایجاد می‌شد اما هیچ شواهدی دال بر وقوع پیک سویه جدید نداشته‌‌ایم.

موج هشتم کرونا فعلاً بدون پیک

به گزارش ایکنا، اوایل دی ماه بود که ورود سویه جدید امیکرون به کشور اعلام شد، این در حالی بود که حدود یک ماه قبل از این اعلام، سویه جدید امیکرون در اروپا و چین شناسایی و موجب ابتلای طیف گسترده‌ای از مردم این کشورها شده بود. شیوع سویه جدید امیکرون در اروپا، احتمال ورود این سویه به ایران را قطعیت بخشیده بود و زمانی که وجود سویه جدید و ابتلای مردم به این سویه در ایران به صورت قطعی اعلام شد، کارشناسان از اوج‌گیری و وقوع پیک جدید امیکرون در ایران طی هفته‌های بعد خبر می‌دادند اما اکنون در اواخر دی ماه شاهد هستیم که آمار ابتلاها، بستری‌های و مرگ‌های ناشی از کرونا بالا نرفته است.

اما آیا این مسئله به معنی آن است که باید در هفته‌های بعد منتظر وقوع پیک کرونا باشیم یا اینکه موج هشتم کرونا را بدون پیک خواهیم گذراند؟

مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به ویژگی‌های سویه جدید امیکرون، گفت: این زیرسویه جدید، امیکرون است و ویژگی امیکرون این است که سرایت آن بیشتر و مرگ و میر ناشی از آن کمتر است.

وی ادامه داد: جهشی که در این ویروس ایجاد شده و سویه‌ای که طی آذرماه در ایران شناسایی شده و اکنون هم در حال بیشتر شدن است، سرایت بیشتری دارد و هر چه سرایت بیشتر باشد یعنی ویروس بیشتر در حلق و در دستگاه تنفس فوقانی متمرکز است. سویه‌هایی که مرگ و میر و بستری ایجاد می‌کنند بیشتر دستگاه تنفس تهتانی و کیسه‌ها و راه‌های هوایی ریه را درگیر می‌کنند بنابراین این سویه سرایت بالا و مرگ و میر کمتر دارد.  

قانعی اظهار کرد: لذا در آینده باید منتظر انتشار بیشتر این ویروس در کشور باشیم اما انتظار اینکه بستری و مرگ و میر افزیش پیدا کند با این سویه خیلی کم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نباید تاکنون اوج ابتلا را شاهد می‌بودیم؟ گفت: تاکنون هیچ کسی نتوانسته پیش‌بینی صحیحی در خصوص کرونا داشته باشد. چهل درصد مبتلایان به این سویه هیچ علامتی ندارند بنابراین احتمال اینکه این سویه در کشور گردش کند اما کسی مطلع نشود، هست. همچنین ممکن است مبتلایان علائم خفیفی از خود نشان دهند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی اضافه کرد: انتظار می‌رود در این سویه جدید از هر هزار مبتلا یک نفر بستری شود اما ما حتی در کشور تا این حد مبتلا را هم شناسایی نکرده‌ایم و این نشان می‌دهد فقط آنهایی که بستری می‌شوند و حالشان بد است را تست می‌کنیم. بنابراین هیچ آماری در حال حاضر از کل جامعه مبتلا به سویه جدید امیکرون نداریم و آمار پایین بستری و فوتی نشان می‌دهد که تاکنون شدت بیماری بالا نبوده است.

وی همچنین گفت: این سویه در آذرماه شناسایی شده و اکنون پایان دی ماه است، بنابراین یک حدس این است که باید تاکنون پیک شیوع ایجاد می‌شد اما هیچ شواهدی دال بر وقوع پیک سویه جدید نداشته‌‌ایم.

وی با اشاره به افزایش آمار واکسیناسیون طی ماه جاری در کشور، گفت: بیشترین اقدام مؤثر در حال حاضر واکسیناسیون است که قطعاً باعث جلوگیری از بستری و مرگ و میر می‌شود. بنابراین همچنان باید مردم را به واکسیناسیون بیشتر تشویق کنیم.

انتهای پیام
captcha