خوزستان پایتخت نغمات دینی کشور می‌شود
کد خبر: 4113557
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
مجیدی‌مهر:

خوزستان پایتخت نغمات دینی کشور می‌شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست خبری مسابقات سراسری قرآن در اهواز از پیگیری ثبت ملی استان خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی در شورای توسعه فرهنگ عمومی خبر داد.

حمید مجیدی‌مهربه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و مراسم رونمایی از پوستر اولین جشنواره مطبوعاتی و عکاسی «قلم قرآن» و «قاب قرآن»، امروز، ۲۰ دی‌ماه در سالن اجتماعات گیت بوستان برگزار شد.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست گفت: متولی مسابقات، سازمان اوقاف است، اما مسابقات نظام جمهوری اسلامی است و تمام دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نقش دارند.

وی در پاسخ به اینکه چرا از فضای بقعه «علی بن مهزیار» برای این رویداد ملی استفاده نشده است، گفت: سازمان اوقاف متولی اداره، هدایت و سیاست‌گذاری در زمینه راهبری و مدیریت امامزادگان و بقاع متبرک است که این وظیفه با رعایت اسناد بالادستی به خوبی در حال انجام است. از پایان سال 1400 تا سال 1401، نود و یک درصد کل فعالیت‌های قرآنی ما در بقاع و امامزادگان برگزار شده است، اما فعالیت‌های شاخص مثل مسابقات سراسری قرآن و مسابقات بین‌المللی به دلیل اینکه پارامترها و زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد در فضاهای دیگری برگزار می‌شوند.

احداث دهکده قرآنی

مجیدی‌مهر ادامه داد: این مطالبه، درست است، یکی از اهداف ما این است که در جوار امامزادگان، دهکده قرآنی ایجاد کنیم که شامل هتل، استودیو و سالن اجتماعات و امکانات دیگر باشد؛ این از اهداف کلان است که به سمت آن حرکت می‌کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری محافل قرآنی از ابتدای دی‌ماه در استان خوزستان، گفت: یکی از سیاست‌ها در واگذاری میزبانی مسابقات قرآن به استان‌ها، توانمند کردن استانها و شناسایی ظرفیت‌ها است. امروز در خوزستان، مؤلفه‌ها و نکاتی در باب مسابقات رعایت شده است که امیدوار شده‌ایم و ستاد مسابقات موفق عمل کرده است؛ این حلقه اول و مهم است.

وی با اشاره به همکاری مجموعه‌های مختلف در استان در راستای برگزاری مسابقات قرآن ادامه داد: در خوزستان در دوره استاندار پیشین و فعلی همه مسئولان پای کار آمده‌اند. شاید روزی سازمان اوقاف به این نتیجه برسد که مسابقات بین‌المللی را در استان برگزار و امکانات آن را فراهم کند؛ برای مثال در بقعه علی بن مهزیار برای رسیدن به این نقطه، توسعه‌ای ایجاد شود. قطعاً سازمان اوقاف به دنبال چنین اهدافی است و آن را عملیاتی خواهد کرد. خوزستان نشان داده است که در برگزاری مسابقات قرآن در اجرا و زمینه رسانه، استان موفق و فهیمی است.

مجیدی‌مهر با اشاره به سهمیه شرکت‌کنندگان خوزستانی در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: بر خلاف تصور خوزستانی‌ها در این زمینه نیازی به کمک ما ندارند. چون خودشان بالای جدول هستند، اما چون قول داده بودیم استان، سهمیه میزبانی داشته باشد در غالب رشته‌ها، سهمیه میزبانی به استان داده شده است و خوزستان بعد از تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این مسابقات دارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: همچنین به دنبال آن هستیم که در شورای توسعه فرهنگ عمومی، استان خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی در کشور ثبت ملی شود.

استخدام فعالان قرآنی در دستگاه‌های دولتی

اجرای مدیحه‌سرایی گروه «تواشیح الانوار»، حائز رتبه نخست رشته مدیحه‌سرایی مسابقات سراسری قرآن امسال یکی از برنامه‌های این نشست خبری بود که پس از این اجرا، با اهدای لباس یکدست از آنها قدردانی شد. یکی از اعضای این گروه در این نشست درباره سهمیه استخدام فعالان قرآنی و نقش اوقاف در ایجاد این سهمیه سؤالی مطرح کرد و  رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ گفت: مسئولان حتماً باید پاسخگوی این مطالبه باشند. قرآنیان ما تحصیلات عالیه دارند و باید در اولویت باشند. طرحی تنظیم شده است که در مراحل پایانی قرار داد و پس از آن در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآن مطرح می‌شود،‌ چراکه باید امتیاز ویژه‌ای برای استخدام قرآنیان در دستگاه‌های دولتی اخذ کنیم. در اوقاف در طول پانزده سال اخیر از قرآنیان استخدام داشته‌ایم، اما باید این را توسعه دهیم.

وی همچنین با اشاره به تحصیل رایگان حافظان و قاریان، بر اساس رتبه‌هایی که کسب کرده‌اند، گفت: اوقاف از اول سال تاکنون شهریه دانشگاه این عزیزان را که بیش از 4 میلیارد است، پرداخت کرده‌ و پای این کار ایستاده‌ایم. 

در ادامه نکات و پیشنهادهایی ازجمله فراهم‌سازی تمهیدات حمل‌ونقل عمومی برای استفاده عموم مردم از مسابقات و همچنین تمدید زمان جشنواره مطبوعاتی قرآن نیز مطرح شد.

همچنین رونمایی از فراخوان اولین جشنواره مطبوعاتی و عکاسی «قلم قرآن» و «قاب قرآن» از دیگر برنامه‌های نشست بود.

حاشیه‌های نشست

در ادامه برخی از اصحاب رسانه موضوع استفاده از بقعه «علی بن مهزیار»، بزرگترین مرکز فرهنگی استان برای برگزاری مسابقات و همچنین سؤالاتی درباره پیش‌فروش قبرهای بقعه و هیئت‌مدیره پیشین را مطرح کردند که متقابلاً با واکنش مجیدی‌مهر مبنی بر پیگیری این سؤالات از مسئولان ذی‌ربط جو نشست برای لحظاتی متشنج شود.

به نظر می‌رسد از طرفی پرهیز از دعوت عمومی همه رسانه‌ها در نشست تخصصی و در دیگر سو،‌ سعه‌صدر بیشتر مسئولان در پاسخگویی به سؤالات غیرمرتبط خبرنگاران، اجرای هرچه بهتر این نشست‌ها را در پی دارد.

یادآور می‌شود؛ چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، از پنج‌شنبه، 22 دی‌ماه به مدت یک هفته در اهواز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha