اعلام فراخوان فیلمنامه اقتباسی «حوض خون»
کد خبر: 4109030
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵

اعلام فراخوان فیلمنامه اقتباسی «حوض خون»

واحد آموزش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (مدرسه راه) فراخوان فیلمنامه اقتباسی «حوض خون» را منتشر کرد.

فراخوان فیلمنامه اقتباسی «حوض خون»به گزارش ایکنا از خوزستان، واحد آموزش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (مدرسه راه) فراخوان فیلمنامه اقتباسی «حوض خون» را منتشر کرد. در متن این فراخوان آمده است:

انقلاب اسلامی ایران از بدو تولد تاکنون مولد انبوهی از شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و قصه‌هایی ناب و رشک برانگیز بوده است؛ این روایات ناب، مع‌الاسف در آینه رسانه و هنر بازتاب نداشته‌اند. قصه‌ رجایی، رییس جمهوری که کاسه بشقاب می‌فروشد؛ قصه‌ی برونسی نجاری که فرمانده جنگ می‌شود!قصه‌ی چمران، دانشمندی که زندگی مرفه خود در امریکا را رها می‌کند و چریک می‌شود قصه‌ی ادواردو انیلی، وارث یکی از ثروت‌مندترین خاندان‌های تاریخ اروپا که عاشق خمینی می‌شود و دنیایش را رها می‌کند. قصه‌ بی‌بی فاطمه حقیر السادات، مادرخانه‌دار ۴ فرزندی که مرز علم بیوتکنلوژی را تغییر می‌دهد، قصه‌ تهرانی‌مقدم، که با هیچ، قدرت موشکی می‌سازد و… بسیاری از این پدیده‌ها در طول تاریخ، فقط و فقط منحصر به انقلاب اسلامی بوده است؛ در هیچ جنگی و در هیچ زمانی از عالم مدرن، نوجوانان برای شرکت در جبهه رزم شناسنامه خود را دستکاری نکرده‌اند الا دفاع مقدس.

عدم روایت این پدیده‌ها، شخصیت‌ها و موقعیت‌های به غایت دراماتیک پیش از آنکه ستم به گفتمان انقلاب اسلامی باشد، ظلم به ساحت هنر است؛ هنرمندان  با عدم اقتباس از این سوژه‌های ناب اول از همه برای خویشتن فرصت سوزانده‌اند. یکی از بی‌نظیرترین این پدیده‌های پر نور تاریخ دفاع مقدس و انقلاب، قصه‌ زنان اندیمشک است که برای کمک به جبهه های نبرد، به طور داوطلبانه البسه‌ شهدا و مجروحین را در حوض دل چنگ می‌زدند؛‌ شست‌وشو و ترمیم البسه‌‌ متبرک به خون شهدا توسط ایشان، کشور را از تولید و خرید پوشاک جنگی بی نیاز کرد و در آن زمان میلیون‌ها دلار به کشور سود رسانید.

در فراخوان حاضر از شما می‌خواهیم، یکی از بخش های انتخاب شده‌ کتاب «حوض خون» که تاریخ شفاهی آن زنان با ایمان است را به زبانی نزدیک به فیلمنامه روایت کنید.

شیوه‌‌نامه و ثبت‌نام

در بخشی از این فراخوان که در پایگاه اینترنتی https://madreserah.com منتشر شده، آمده است: متقاضیان شرکت در فراخوان می‌بایست از میان روایت‌های منتخب  کتاب «حوض خون»، یک روایت را انتخاب  و طرح داستانی آن، که به شیوه اقتباس برای تولید فیلمنامه یک اثر نمایشی اعم از فیلم کوتاه، نیمه‌بلند و بلند نوشته شده است را در قالب مشخص شده ارسال کنند.

منظور از طرح داستانی فراخوان، ایده بسط یافته‌ای است که علاوه بر داشتن قواعد داستانی و درام، برای تولید یک اثر نمایشی تهیه و تدوین ‌شده است. این طرح همانند فیلمنامه به توصیف، فضاسازی، نگارش دیالوگ‌ها و ارائه نقاط عطف در داستان  می‌پردازد ولی از قواعد ساختاری فیلمنامه نظیر ارائه صحنه‌ها به صورت جداگانه و یا ذکر دیالوگ‌ها پیروی نمی‌کند.

لازم به ذکر است برای شرکت در فراخوان نیاز به دانش قبلی در حوزه فیلمنامه‌نویسی نیست؛ اصولا هنر قصه‌گویی یک استعداد است که در کنار آموزش و تمرین پخته و پرورده می‌شود. داوری در این بخش نیز بر همین ملاک استوار است و اعضای هیئت داوری افراد را بر اساس استعدادشان قضاوت می‌کنند.

قالب ارسال طرح داستانی فراخوان شامل دو بخش است که تکمیل هر دو ضرورت دارد:

بخش اول خلاصه طرح داستانی: در این بخش به‌صورت مختصر (حداکثر ۳۰۰ کلمه) خلاصه طرح داستانی خود را بیان کنید.

بخش دوم طرح تفصیلی: در این بخش به‌صورت مفصل و با بیانی ساده (محدودیت برای آثار کوتاه حداکثر ۲۰۰۰ کلمه و برای آثار بلند حداکثر ۳۰۰۰ کلمه)به جزئیات داستان خود بپردازید و مؤلفه‌های اصلی داستان خود شامل آغاز، میانه، پایان، شخصیت(های)داستانی، موقعیت داستانی و… را شرح و توصیف کنید.

طرح نوشته شده می‌تواند به‌صورت اقتباس آزاد و یا وفادار باشد.(در اقتباس آزاد اضافه کردن شخصیت‌های داستانی، موقعیت‌های جدید، ترکیب وقایع در چند روایت‌ و… تا زمانی که به شیرازه و چارچوب اصلی داستان آسیبی وارد ننماید مجاز می‌باشد.)

فایل روایت‌های منتخب کتاب «حوض خون» در اینجا قابل مشاهده است.

آثار دریافت شده توسط داوران فراخوان ارزیابی می‌شود؛ طرح‌های برگزیده با حمایت مدرسه‌راه و شرکت در دوره آموزشی، با تدریس استاد هادی مقدم‌دوست به منظور تولید فیلمنامه نهایی راهنمایی می‌شوند.

آثار ارسالی به شرط کسب استانداردهای لازم برای تولید اثر معرفی می‌شوند.

زمان‌بندی

آخرین مهلت ارسال: تا تاریخ  ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱

داوری آثار و اعلام نتایج: هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۱

دوره آموزشی: از بهمن ماه ۱۴۰۱

قوانین

حداقل سن مجاز برای شرکت در فرخوان ۱۸ سال می‌باشد.

هر نفر می‌تواند فقط یک اثر را برای فراخوان ارسال کند.

اثر ارسالی نباید به مؤسسه و نهادی تعلق داشته باشد. (فروخته،‌ یا حق انتشار برای آن باشد)

شرکت در فراخوان به معنای پذیرفتن قوانین آن خواهد بود.

انتهای پیام
captcha