آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه تربیت عمومی سواد قرآنی است
کد خبر: 4108544
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
سرپرست دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه تربیت عمومی سواد قرآنی است

محمد محمدی با اشاره به اینکه بیش از 9 میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، گفت: ما مهم‌ترین دستگاه تربیت عمومی سواد قرآنی کشور هستیم؛ لذا محدود به برنامه درسی قرآن در ساعات جدول هفتگی نشدیم.

محمد محمدی، سرپرست دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: یکی از محورهای اساسی فعالیت ما در حوزه‌ ابتدایی در رابطه با برنامه درسی توجه به قرآن کریم است. یک قسمت از این برنامه‌ریزی مربوط به برنامه درسی است که در ساعات آموزشی در کتب شش پایه تدریس می‌شود و قسمت دیگر برای تقویت و ارتقای سواد قرآنی دانش‌آموزان است.  

وی ادامه داد: ما بیش از 9 میلیون دانش‌آموز را پوشش می‌دهیم و مهم‌ترین دستگاه تربیت عمومی سواد قرآنی کشور هستیم. در دوره ابتدایی حساس‌ترین گروه و بیشترین آمار دانش‌آموزی را در اختیار داریم، لذا محدود به برنامه درسی قرآن در ساعات جدول هفتگی نشدیم.

محمدی در رابطه با آموزش‌های قرآنی که از اول ابتدایی دنبال می‌شود، گفت: در پایه اول ابتدایی جشن آغاز آموزش قرآن برگزار می‌شود که در روز اول دانش‌آموزانی که قرآن را شروع می‌کنند در قالب یک جشن معنوی و زیبا که هدف‌ انس دانش‌آموزان با قرآن است تجلیل می‌شوند. همچنین می‌توان به ارتقای آموزش قرآن در دوره ابتدایی خصوصاً پایه سوم ابتدایی اشاره کرد، به این صورت که در ماه مهر آموزش نماز با بچه‌ها کار می‌شود و از ابتدای آبان، دانش‌آموزان 33 روز پشت سر هم هر روز صبح، زنگ اول، درس قرآن دارند تا سواد قرآنی آنها جوانه بزند و بعد از این مدت کلاس قرآن به هفته‌ای سه ساعت بازمی‌گردد.

سرپرست دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: جشن شکرگزاری کسب مهارت روخوانی قرآن کریم را داریم که در ماه اردیبهشت هر سال در پایه سوم ابتدایی برگزار می‌شود. امسال دو کار برجسته را دنبال کردیم که در حال نهایی شدن است؛ یکی برنامه «اتقان» به معنای ارتقای سواد قرآنی معلمان است و دیگری طرح «انس با قرآن» با بهره‌گیری از داستان‌های قرآنی برای دانش‌آموزان است. طرح «اتقان» از دی ماه امسال عملیاتی امسال شده و طرح «انس با قرآن» نیز در حال طرح‌ریزی است.

وی در پایان تأکید دارد: ‌معاونت آموزش ابتدایی در بحث آموزش قرآن اعتقاد به معلم پایه دارد. زیرا آموزش قران جدای از درس‌های دیگر نیست به همین منظور کلاس‌های قرآن نیز از سوی معلمان پایه تدریس می‌شود.

انتهای پیام
captcha