رد ادعای آمریکا درباره نقض آزادی‌های دینی در الجزایر
کد خبر: 4108101
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

رد ادعای آمریکا درباره نقض آزادی‌های دینی در الجزایر

الجزایر ادعای آمریکا درباره نقض آزادی‌های دینی در کشورش را رد و تأکید کرد که شورای حقوق بشر به تضمین حقوق غیرمسلمانان در الجزایر واقف هستند.

یوسف بلمهدی، وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر 

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، یوسف بلمهدی، وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر  در پاسخ به گزارش‌های اشتباه درباره محدودیت آزادی دینی در این کشور یادآور شد که قانون اساسی الجزایر آزادی عبادت را رعایت کرده است.

ایالات متحده اخیرا الجزایر را در فهرست کشورهایی که در پرونده آزادی‌های دینی زیر نظر هستند، قرار داده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دوم دسامبر در بیانیه‌ای گفت که واشگتن الجزایر را در فهرست کشورهایی قرار داده است که در موضوع آزادی‌های دینی مرتکب تخلفات بزرگی می‌شوند.

بلمهدی در نخستین واکنش الجزایر به اقدام آمریکا تصریح کرد که قانون اساسی الجزایر آزادی عمل برای عبادات را رعایت و تضمین می‌کند تا در چارچوب احترام به قانون مناسک دینی غیر مسلمانان هم در این کشور انجام شود.

وی در گفت‌وگو با رادیو بین المللی الجزایر گفت: گزارش‌هایی که درآن از موضوع آزادی عقیده و مناسک دینی در الجزایر انتقاد می‌شود، مبتنی بر داده‌هایی نادرست است که با گفتمان رسمی وزارتخانه‌های خارجه، کشور و امور دینی و اوقاف الجزایر و قانون اساسی آن مطابقت ندارد.

وزیر دینی الجزایر با تاکید بر اینکه کشورش همواره به دنبال تبیین حقایق در خصوص آزادی‌های دینی بوده است، گفت: الجزایر در شورای حقوق بشر صاحب کرسی است و گزارش‌های الجزایر در خصوص آزادی‌های دینی همواره مثبت بوده و همگان هم به تلاش‌های این کشور در این زمینه واقف بوده و از آن تمجید کردند.

وی ادامه داد: دولت الجزایر از اماکن دینی  محافظت می‌کند و در بازسازی بسیاری از کلیساهای تاریخی مشارکت کرده است. همچنین حقوق رجال دینی حاضر در الجزایر را از بودجه دولتی پرداخت می کند.

بلمهدی با بیان اینکه الجزایر هیچ کلیسایی را بر خلاف شایعات موجود تعطیل نکرده است، گفت: تنها مکان‌هایی که صلاحیت عبادت در آنجا وجود ندارد، تعطیل شده است همان طور که این امر در مورد مدارس قرآنی و مساجدی که صلاحیت انجام مناسک در آنجا وجود ندارد، تعطیل می‌شوند.

در فوریه 2006 قانون برپایی مناسک دینی برای غیرمسلمانان در الجزایر تصویب شده است. این قانون تصریح می‌کند که عبادات جمعی فقط در محلی که برای این منظور تعیین شده و مجوز قبلی از کمیته ملی مناسک دینی گرفته باشد، برگزار می‌شود و فقط نهادهای دینی  که به موجب قانون تأسیس شده‌اند می‌توانند عبادات دسته جمعی را سازماندهی کنند.

به موجب این قانون انجام تبلیغ دینی توسط غیرمسلمانان جرمی است که مجازات آن پنج سال زندان و حداکثر یک میلیون دینار (13000 دلار آمریکا) جریمه نقدی است.

این قانون با انتقاد سازمان‌های مسیحی و حقوق بشری مواجه است که ادعا می‌کنند آزادی عقیده  آنها در الجزایر محدود شده است، در حالی که مقامات الجزایر می‌گویند که این قانون برای پایان دادن به هرج و مرج فعالیت‌های دینی  صادر شده است و همچنین شامل مسلمانانی می‌شود که اکثریت مطلق جمعیت این کشور را شامل می‌شوند.

دست رد الجزایر به تلاش‌های کاخ سفید برای سازش این کشور با رژیم صهیونیستی طی دو سه سال اخیر موجب خشم مقامات آمریکایی شده است.

الجزایر کشوری است که برخلاف همسایه خود مراکش هرگونه روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده و همواره بر موضع ثابت خود که حمایت از ملت فلسطین است، اصرار دارد.

انتهای پیام
captcha