گستره حمایت جشنواره فیلم مقاومت فراتر از جهان اسلام است + صوت و فیلم
کد خبر: 4107215
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
جلال غفاری:

گستره حمایت جشنواره فیلم مقاومت فراتر از جهان اسلام است + صوت و فیلم

دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: در این رویداد سینمایی در پی آن هستیم که گفتمان انقلاب را به واسطه سینما در همه دنیا بازگو کنیم. در این راستا فیلمسازی که اهل آمریکای لاتین است ولی حرف ضدلیبرالی می‌زند نیز مورد نظر و حمایت جشنواره است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز 24 آذر با حضور جلال غفاری، دبیر جشنواره و محسن رفیعی، دبیر اجرایی در سالن اجتماعات شهید آوینی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جلال غفاری، دبیر جشنواره  طی سخنانی گفت: این جشنواره از سال 62 کار خود را آغاز کرده و طی این 4 دهه خاطرات خوبی را برای اهالی سینما رقم زده است. این رویداد در 11 دوره ابتدایی با عنوان دفاع مقدس برگزار شد اما در ادامه به صورت بین‌المللی و با نام جشنواره مقاومت ادامه مسیر داد.

وی افزود: نوع نگاه به مقاومت باید به صورت گفتمان باشد. گفتمان نه تنها یک اتفاق سیاسی بلکه گفتمانی است که از زندگی انسان از ابتدا تا به امروز وجود داشته است. قله انقلاب را در حرکت امام حسین(ع) می‌توانیم مشاهده کنیم. عاشورا را باید اوج گفتمان مقاومت ذکر کرد. در ادامه، انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری به شکلی صحیحی پیگیری شد. رهبری بارها در سخنان خود روی مبانی مقاومت تأکید داشته‌اند؛ برای همین نیاز است تا مقاومت خوب درک شود تا دستخوش کج فهمی نشویم.

غفاری افزود: هر جا نظام سلطه وجود دارد، لیبرال سرمایه‌داری در آنجا حرف اول را می‌زند. برای همین گفتمان انقلاب در چنین فضایی می‌تواند کارکرد داشته باشد. این توضیح نشان می‌دهد گستره گفتمان انقلاب تمام جهان را دربرمی‌گیرد؛ این همان ویژگی است که باعث می‌شود رویکرد جشنواره مقاومت به تمام آثاری که بر علیه لیبرال سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند، تعمیم پیدا کند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه دایره مقاومت صرفاً به جهان اسلام خلاصه نمی‌شود، بیان کرد: وقتی از مقاومت حرف می‌زنیم منظورمان فقط جهان اسلام نیست، بلکه از سینمایی سخن می‌گوییم که حرف دل مستضعفان را می‌زند؛ سینمایی که قادر است عامل وحدت‌بخش باشد. جشنواره سینمای مقاومت حتی در گستره حمایت‌های خود از فیلمسازانی که در آمریکای لاتین فعالیت می‌کنند ولی آثارشان ضد لیبرالی است حمایت خواهد کرد.

جشنواره در پی ترویج گفتمان مقاومت است

وی با تأکید بر اینکه جشنواره مقاومت باید متمایز از هر اتفاق غربی باشد، تصریح کرد: تصمیم نداریم جشنواره را در کنار یک برج یا کاخ برگزار کنیم بلکه می‌خواهیم جشنواره به واقع انقلابی داشته باشیم. برای همین این جشنواره اختتامیه خود را روی ناوی در خلیج فارس برگزار خواهد کرد؛ البته آثار منتخب در 32 استان کشور به نمایش در خواهد آمد.

غفاری ادامه داد: جشنواره باید برای کشور نتایج مثبت به همراه داشته باشد برای همین از فیلم‌سازانی که در جهت گام دوم انقلاب قدم بردارند حمایت خواهیم کرد. در ضمن باید شرایطی فراهم آوریم تا فیلمسازان بزرگ کشورمان هم بتوانند در این عرصه کارهایی را روانه پرده کنند. نکته دیگر اینکه برای نشاط و شادابی بیشتر این جشنواره از سال آینده به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: نادر طالب‌زاده، فیلمساز فقید کشورمان توانست با برگزاری کنفرانس‌هایی، فیلمسازان کشورهای مختلف را گردهم آورد تا حرکتی ضد امپریالیستی را در سینما رقم زند. این دست اتفاقات باید ادامه داشته باشد و جشنواره مقاومت مصمم به انجام آن است. یکی از راهکارها در این رابطه برگزاری هفته‌های فیلم در 17 کشور جهان است. مطلب دیگر به بازار فیلم در جشنواره مربوط می‌شود؛ اگر بتوانیم در این رابطه عملکرد درستی داشته باشیم  اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

محسن رفیعی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: هفدهمین جشنواره در شش بخش انجام خواهد شد. در این دوره بخش بین‌المللی مجزا نخواهیم داشت زیرا تمام آثاری که در حوزه مقاومت هستند، قادرند در یک مسیر با هم رقابت داشته باشند. بخش اول و اصلی جشنواره مربوط به فیلم‌های بلند، کوتاه و انیمیشن می‌شود. در قسمت فیلم‌های بلند و کوتاه، آثار در سه عرصه سینمایی، بلند مستند و پویانمایی با هم به رقابت خواهند پرداخت. فیلم کوتاه بخش سوم جشنواره مقاومت است.

وی اضافه کرد: بخش دوم؛ «نسل ولایت» نام دارد. در این قسمت به آثار جوانان و نوجوانانی که در آثارشان به گام دوم انقلاب توجه دارند نظر می‌شود. بخش دیگر با عنوان «دفاع مقدس» نامگذاری شده است. در این قسمت آثار هشت سال دفاع مقدس مورد نظر قرار خواهد گرفت. در بخش دفاع مقدس آثار به سه قسمت؛ بلند، سریال و کوتاه  تقسیم‌بندی می‌شوند.

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: بخش «جهان بدون اسرائیل» بخش دیگر جشنواره را شکل می‌دهد. بخش «روایت قلم» که در حوزه فیلمنامه است و «نقد و پژوهش» قسمت‌‌های دیگر هستند. هر یک از بخش‌های ذکر شده جایزه ویژه دارد که به نام شهدا نام‌گذاری شده است.  جایزه بخش اصلی به نام سردار دل‌ها نامگذاری شده و جایزه بخش نسل ولایت نیز به نام شهید حججی مزین است.

کد

وی افزود: جایزه بخش دفاع مقدس به نام رسول ملاقلی پور منقوش شده و جایزه روایت قلم نیز به نام شهید آوینی تجلی پیدا می‌کند. علاقه‌مندان در بخش‌های مختلف از امروز 24 آذر تا 22 بهمن فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اختتامیه 17 اسفند روی ناوی در خلیج فارس برگزار خواهد شد.

در ادامه این جلسه با حضور مادر شهید حمیدرضا اسدالهی و خواهر شهید ابراهیم هادی از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد. مادر شهید اسداللهی در سخنانی بیان کرد: امیدوارم دست دشمنان همیشه از کشورمان دور باشد. من به جوانانی که اخیراً در برخی اتفاقات فریب جریان‌های نفاق را خورده‌اند توصیه می‌کنم بیشتر مطالعه کنند تا در آینده پشیمان نشوند.

وی افزود: فرزند شهیدم دو تأکید ویژه به جوانان داشتند؛ ابتدا اینکه احترام والدین را همیشه حفظ کنند و دوم، پاسدار حجاب باشند. سردار دل‌ها بیان کرده‌اند ما همه یک خانواده هستیم پس نگذاریم این خانواده آسیب ببیند.

جشنواره در پی ترویج گفتمان مقاومت است

خواهر شهید ابراهیم هادی نیز در سخنانی تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم راه حضرت زهرا(س) را ادامه دهیم. ما تا ابد پای انقلاب ایستاده‌ایم و از آرمان‌های آن دفاع خواهیم کرد؛ همانند شهید هادی که به همراه همرزمانش در کانال کمیل مقاومت کردند.

بخش پایانی این مراسم به بازدید اهالی رسانه از دفتر شهید آوینی در بنیاد روایت فتح اختصاص داشت.

انتهای پیام
captcha