خاک یک دائرةالمعارف چندبُعدی است
کد خبر: 4106612
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

خاک یک دائرةالمعارف چندبُعدی است

رئیس دانشگاه لرستان وجود خاک پاک را ایجادکننده‌ محیط زیست پاک و مقدمه‌‌ای برای شکل‌گیری شهر پاک دانست و گفت: خاک در فرهنگ ما معنادار است و خاک، خودش، یک دائرةالمعارف چندبعدی است.

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در همایش دانشگاهی گرامیداشت روز جهانی خاک که دوشنبه، 21 در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت خاک از نظرگاه تعالیم قرآنی و دینی، خاک را گوهر ارزشمندی دانست که شهیدان برای حفظ آن، جان را فدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکهمی‎توان  خاک را در پیوند با مفاهیم دیگری همچون وطن، مرز و سرزمین، تعریف کرد، خلقت و آفرینش انسان را از ماده خاک دانست که گویای اهمیت و ارزش خاک از نگاه دینی است.

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه خاک می‌تواند سیل ایجاد کند و از سوی دیگر می‌تواند از راه‌انداختن سیل، جلوگیری کند و این در حالی است که خاک، مکان را برای زندگی انسان فراهم می‌کند، مسئولیت‌پذیری انسان در برابر خاک و محیط زندگی را براساس آموزه‌های دینی به‌ویژه تعالیم حضرت امام علی (ع) تبیین کرد.

نظری وجود خاک پاک را ایجادکننده‌ محیط زیست پاک، دانست تا در نهایت محیط زندگی انسان براساس مفهوم شهر پاک، شکل بگیرد و گفت: خاک در فرهنگ ما معنا دار است و خاک، خودش، یک دائرةالمعارف چندبعدی است.

تقویت تلاش‌های علمی برای صیانت از کیفیت خاک

سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در سخنانی برگزاری این‌گونه همایش‌ها را در راستای تقویت تلاش‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی برای ارتقای راهکارهای حفاظت از کیفیت خاک دانست.

وی تأکید کرد: صیانت از کیفیت خاک، محیط زیست و کشاورزی بایستی براساس استفاده از فناوری‌های نوین و دانش دانشگاهی روز باشد.

حمیدرضا متین‌فر، مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در سخنانی پیرامون اهمیت خاک، اظهار کرد: اهمیت خاک تا آنجاست که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، سال 2015 میلادی را به‌عنوان سال جهانی خاک، اعلام کرد.

وی افزود: اهمیت خاک تا جایی است که یک روز در سال به‌عنوان روز خاک نام‌گذاری شده است و هر سال، آیین‌های مختلفی در کشورها از جمله ایران درباره اهمیت خاک برگزار می‌شود.

مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان با استناد به آمار و اینکه 95 درصد منشاء غذای انسان، خاک است، گریزی به ادبیات غنی فارسی زد که براساس آن، خاک، آغاز و پایان راه است.

متین‌فر در بخش دیگری از سخناشن از مسائلی همچون فرسایش و آلودگی خاک، سخن گفت و توجه به این نکته که همواره باید کوشش کرد کیفیت خاک، کاهش نیابد.

دانشیار دانشگاه لرستان، حفظ کیفیت خاک را مهم دانست و با بیان اینکه کیفیت خاک، تضمین‌کننده سلامت محصولات غذایی است، به نقش ماهواره‌ها در پایش خاک، اشاره کرد و گفت: همواره بایستی در پایش خاک، از فناوری‌های سنجش از راه دور، ارزان و به‌روز استفاده کرد تا هزینه‌ها کاهش یابند و کارایی پایش خاک، تقویت شود.

انتهای پیام
captcha