نشست «هویت و شاخصه‌های زن مسلمان» در لبنان برگزار شد + عکس
کد خبر: 4105934
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹

نشست «هویت و شاخصه‌های زن مسلمان» در لبنان برگزار شد + عکس

نشست «هویت و شاخصه‌های زن مسلمان» به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان و با حضور بانوان حزب‌الله لبنان و فعالان فرهنگی زن در بیروت، پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش ايكنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، نشست فرهنگی «هویت و شاخصه‌های زن مسلمان» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان و جمعی از اندیشمندان و نخبگان زن لبنانی در هتل «الساحه» شهر بیروت برگزار شد.

حجت‌الاسلام باقرزاده در سخنانی، با اشاره به جایگاه و حقوق زنان اظهار کرد: ما نباید فقط به نقش انفعالی، دفاعی و یا حتى اظهار نظر منفی در مقابل آنچه غرب انجام می‌دهد، اکتفا کنیم. به عنوان مثال چرا زن محجبه باید از حجاب خود دفاع و آن را توجیه کند؟ بلکه ما باید از غرب سؤال کنیم که چرا با زنان چنین رفتارهایی دارند و آنان را به دوری از ارزش‌های اخلاقی وادار می‌کند؟

وی بر ضرورت برگزاری این دیدارها به صورت دائم و پی در پی تأکید کرد تا بتوان دریچه‌ای به منظور گفت‌وگو و بررسی ‌امور مربوط به زنان و چالش‌هایی کنونی و مطرح شده در فضاهای مختلف مجازی و واقعی گشود و راهبردهای مناسبی با هدف تقابل با آنها ایجاد کرد.

در ادامه، خانم مریم میرزاده، پژوهشگر و مترجم که اجرای این برنامه را به عهده داشت، گفت: علت اساسی برگزاری چنین نشستی چالش‌های کنونی است که بر ما زنان مسلمان تحمیل شده است، لذا ضروری است برای تشخیص عدم تعادل و رفع نابسامانی‌ها برای رسیدن به درک مطلوبی که بتوان پاسخ‌گوی این چالش‌ها باشد، دور هم جمع شویم.

تبیین مقام زن و خانواده از دیدگاه رهبر انقلاب

همچنین خانم أمل قطان، مدیر آموزشگاه «سیدة نساء العالمین فرهنگی» و پژوهشگر قرآنی مربوط به امور زن و خانواده سخنان خود را با اشاره به موضوع زن و خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری آغاز کرد.

وی به بیان دیدگاه‌ معظم له در مورد چالش‌هایی که زنان با آن روبرو هستند مانند از هم پاشیدگی خانواده، عدم وجود هیچ‌گونه ضوابط جنسی و افراط‌گری در برقراری روابط جنسی خارج از چارچوب اخلاق و دین، تحویل زن به یک ابزار جنسی، تبلیغات سوء و بد نام‌سازی اسلامی زن و گمراه‌کردن زنان با سلب قدسیت از روابط خانواده در چارچوب مقدس ازدواج و انکار ارزش زن به عنوان یک کدبانو و ارزش‌بخشیدن به کار زن در خارج از خانه پرداخت.

سخنران بعدی خانم ریما فخری، عضو مجلس سیاسی حزب‌الله بود که به بررسی موضوع «نزاع بین هویت اسلامی و هویت غیر اسلامی» پرداخت.

وی اظهار کرد: باید راهبردهای جدیدی جهت بکارگیری توانمندی‌های‌مان را که در طول این سال‌ها به دست آوردیم، عملی کنیم و برای مثمر ثمر کردن آن تلاش کنیم.

خانم سعاد نصرالله، مسئول زنان در جنبش أمل از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به مسئله حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: حیا و عفت یکی از شرط‌های اساسی ایمان است و امنیت زن مسلمان را فراهم می‌سازد و با توجه به اینکه زن ستون اساسی خانواده است، نقش مهمی در تربیت انسا‌ن دارد.

خانم فاطمه زیعور، مسئول امور فرهنگی زنان حزب‌الله در منطقه بیروت نیز در سخنان خود، اظهار کرد: امروزه چالش‌هایی که زن مسلمان با آن روبروست همان چالش‌هایی است که همه امت مسلمان با آن روبه روست و چون دشمنان اسلام نتوانستند با قدرت‌های نظامی به اهداف خبیثانه خود دست یابند، جنگ فرهنگی آغاز کرده و تلاش دارند که در چارچوب فرهنگ ما را محاصره کنند و سلاح این جنگ زن مسلمان است.

زیعور از اهمیت ایده‌های ارائه شده در کتاب «جهاد تبیین» مقام معظم رهبری سخن گفت و تأکید کرد که نقش ما باید تهاجمی باشد و فقط به مواجهه و دفاع اکتفا نکنیم.

تشویش فکر زن مسلمان با شعار آزادی

سپس، خانم زینب فضل‌الله، کارشناس امور آموزش و پرورش و پژوهشگر مسائل زنان به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: امروز ما شاهد اضطراب و تشویش فکر زن مسلمان میان رویکرد اسلام اصیل و وسوسه‌های غرب که با شعار آزادی و حقوق زن جایگاه بزرگی در مغز زنان به خود اختصاص داده است، هستیم. به طوری‌که زن مسلمان را در حالتی از ابهام و گیجی قرار داده است و در نتیجه ممکن است به گمراهی کشیده شود.

فضل‌الله تأکید کرد: با این حال، یک بخشی از زنان مسلمان آگاه وجود دارند که توانسته‌اند بین اصالت و مدرنیته هماهنگ باشند.

همچنین خانم رزان برکات، عضو هیئت زنان جنبش عمل اسلامی در سخنرانی خود، اظهار کرد که دشمن در تلاش است واقعیت اصیل زن مسلمان را خدشه‌دار و او را به یک پدیده مادی‌گرایانه تبدیل کند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ابزار این هدف ساخت فیلم‌هایی است که زنان را در ظاهری پر زرق و برق نشان می‌دهد و زن را در ساخت فیلم‌های خود مظهر خیانت‌های زن و شوهری قرار می‌دهد.

خانم امیره برغل، مدیر مرکز ارشاد خانواده در سخنانی، گفت: ما با دو پروژه متضاد در جهان روبرو هستیم، پروژه زندگی سالم مبتنی بر محوریت خانواده و پروژه زندگی جعلی مبتنی بر محوریت فرد. به همین دلیل ما نباید خود را با مشکلات سطحی مشغول کنیم و از سبب اصلی غافل بمانیم.

سپس، خانم فاطمه فنیش، کارشناس امور تربیتی و مترجم گفت: امروز ما مسئولیت بزرگی به دوش داریم و باید سعی کنیم که در مورد عفت بازاندیشی و گفتمان قدیمی را حذف کنیم؛ زیرا مقابله با اندیشه‌های شیطانی غرب که سعی می‌کند حجاب را زیر سؤال برده و اصل حجاب را مورد تشکیک قرار دهد، از این نقطه شروع می‌شود.

وی اظهار کرد: تقویت نقش خانواده در زندگی سالم و تربیت نسلی پایبند به اسلام اصیل از همان دوران کودکی در چارچوب خانواده و در مدرسه آغاز می‌شود.

آخرین سخنران این نشست، خانم دلال عباس، استاد ادبیات مقارن در دانشگاه لبنان بود که به برخی از واقعیت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به جایگاه و حقوق زنان رخ داد، اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha