امدادگر باید توانایی روحی بسیار بالایی باشد
کد خبر: 4105902
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی:

امدادگر باید توانایی روحی بسیار بالایی باشد

نماینده ولی فقیه در هلال احمر بیان کرد: باید امدادگران دارای رشد روحی بسیار بالایی باشند تا بتوانند با لطافت و برخوردهای مادرانه و پدرانه با کسانی که بعضاً همه اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند برخورد کنند.

عبدالحسین معزی

به گزارش خبرنگار نشست رونمایی از پوستر همایش «اخلاق امدادگری» امروز شنبه 19 آذرماه از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر و پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی فقیه در هلال احمر در این نشست گفت: امدادگری تعاریف متعددی دارد و فقط در رابطه با نجات افراد از بیماری‌ها، نجات از آب یا کوهستان مطرح نیست بلکه وقتی خانواده‌ آسیب دیده‌ای را می‌بینیم و با آنها از نظر روانی کار می‌کنیم، این کاری بسیار مهم است و اخلاق خاصی را می‌‌طلبد. این نکته‌ای است که در بسیاری از موارد در زمینه امدادگری نادیده گرفته شده است لذا باید امدادگران دارای رشد روحی بسیار بالایی باشند تا بتوانند با لطافت و برخوردهای مادرانه و پدرانه با کسانی که بعضاً همه اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند برخورد کنند.

باید ادبیات امدادگری را بلد باشیم

وی افزود: یکبار جایی رفتم تا جنسی بخرم. کسی که رفت برای بنده جنس را بیاورد کارش را طول داد و در این حین، یکی از کارگران فروشگاه با بنده به گفت‌وگو نشست. وی گفت بنده از زلزله زدگان سال 1369 رودبار هستم. آن شخص گفت در آنجا دبیر ریاضیات بودم و همه اعضای خانواده‌ام را از دست دادم و مدتی را هم در کما بودم اما همه آنچه درباره ریاضیات می‌دانستم را از دست دادم لذا الان یک کارگر ساده هستم و حتی خانواده هم تشکیل نداده‌ام. بنابراین وی انسانی نابود شده بود و نیاز به کمک‌های روحی و روانی داشت. این اهمیت فعالیت امدادگرانه را نشان می‌دهد. امدادگر باید بتواند روحیه چنین افرادی را برگرداند و این افراد را آماده زندگی مجدد کند.

نماینده مقام معظم رهبری در هلال احمر یادآور شد: ما باید بدانیم که با چه ادبیاتی با افراد درگیر در بحران صحبت کنیم. باید این همایش را به گونه‌ای برگزار کنیم تا سوالاتی که در ذهن افراد در رابطه با مقوله امدادگری وجود دارد پاسخ داده شود و با اقدامات عملی که در این همایش صورت می‌گیرد گامی اساسی در راستای معرفی اخلاق امدادگری برداشته شود.

لزوم رفتار کریمانه در امدادگری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی، دبیر دبیر علمی همایش نیز در این نشست گفت: در تعیین محورهای همایش، تمام تلاش ما بر این بوده که مسائل عینی که امدادگران در کف میدان با آن درگیر هستند در نظر گرفته شود نه صرفاً مسائل آکادمیک. رویکرد و قالب اصلی همایش این بوده که آنچه کابردی و عملیاتی است را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت به یازده محور اصلی رسیدیم. شناسایی این محورها زمان زیادی هم برد و نزدیک دو ماه صرف اینکار شد و خوشبختانه محورهای خوبی تدوین شد که نظری و انتزاعی نیستند.

وی ادامه داد: محورهای اول این همایش عدالت در توزیع امکانات و خدمات امدادی است که زیرمحورهایی شامل اصول توزیع عدالت در امکانات، اولویت‌بندی میان نیازها و آسیب‌دیدگان، توزیع کمک‌های مردمی نامتعارف همانند اجناس شیک و لوکس، توزیع کمک‌های مردمی ناهمسان، مدیریت فعالیت سلبریتی‌ها، مدیریت خواسته‌های حادثه‌دیدگان برای دریافت اقلام مصرفی و زمینه‌های احساس بی‌عدالتی را در برمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام بوسلیکی بیان کرد: محور دوم در این همایش ارتقای انگیزه‌های اخلاقی امدادگران و داوطلبان است. بخش بسیار زیادی از فعالیت‌های امدادی به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد و شاید 90 درصد امدادگران سر صحنه داوطلبانه حضور پیدا می‌کنند اما حفظ و تداوم این انگیزه‌ها گاهی با چالش مواجه می‌شود لذا زیرمجموعه‌هایی با عناوین آمادگی روانی برای کمک به آسیب‌دیدگان، خودآگاهی و خودشناسی برای کمک به دیگران، الگوسازی از جوانان موفق در خدمات داوطلبانه و امدادرسانی کریمانه در نظر گرفته‌ایم. معمولا افرادی که حادثه دیده‌اند به شدت به لحاظ روحی و روانی آمادگی شکستن دارند لذا اگر رفتاری غیر معقول با آنها داشته باشیم آنها ناراحت می‌شوند و احساس دریافت کمک کریمانه را نخواهند کرد.

اهمیت ملاحظات فرهنگی در کار امداد و نجات

وی افزود: محور بعدی، نظام ارج‌گذاری خدمات داوطلبانه است. افرادی که فعالیت داوطلبانه دارند نیازمند یک نظام قدردانی و قدرشناسی هستند لذا زیرمحورهایی همانند قالب‌های قدردانی و ارج‌گذاری و مواجهه رسانه‌ای با فعالیت‌های امدادگری داوطلبانه را در نظر گرفته‌ایم. محور بعدی راهکارهای ارتقای اخلاق امدادگری است که اخلاق فردی و ساختاری را در اینجا مد نظر قرار داده‌ایم. زیرمحورهایی که در اینجا وجود دارند شامل الگوهای اخلاق‌مدار در مدیریت امدادگری و استعاره‌های مفهومی اخلاق‌گستر در امدادگری هستند. محور دیگر فرآیند تصمیم‌گیری و حل مسئله اخلاقی در عملیات امداد و نجات است. محور بعدی ابعاد اخلاقی مدیریتِ بحرانِ جامعه محور است. ما باید تلاش کنیم در مدیریت بحران از جامعه کمک بگیریم و همه کار بر عهده سازمان هلال احمر نباشد. البته در این راستا لازم است که این مدیریت به شکل صحیح انجام شود.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: محور دیگر کار گروهی در عملیات امداد و نجات است. در اینجا بررسی می‌شود آیا تک‌روی در فعالیت‌های امدادگرایانه درست است یا خیر؟ محور دیگر ملاحظات فرهنگی در عملیات امداد و نجات است. در اینجا بررسی می‌کنیم که امدادگر با حساسیت‌های فرهنگی، ناموسی و قومی و قبیله‌ای چگونه برخورد کند. محور دیگر غنی‌سازی دوره‌های آموزشی است. امدادگران در دوره آموزشی نوعاً مباحث فنی و تکنیکال را یاد می‌‌گیرند اما سؤال این است که آیا می‌‌توان با دوره‌های فقهی و فرهنگی آنها را غنی‌سازی کرد. محور دیگر مراقبت‌های معنوی از آسیب‌دیدگان و محور آخر ایمنی فرهنگی و اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب است. وقتی امدادگران سر صحنه‌های وحشتناکی می‌روند که آسیب‌هایی به آنها وارد شده بنابراین خودشان هم نیازمند مشاوره و کمک‌های روانشناختی هستند. ما برای این محورها پیش نشست‌های طراحی کرده‌ایم که در آنها چالش‌ها و مسائل عمده مطرح می‌شوند و هدف اصلی ما از این نشست‌ها نیز ایده‌پردازی و افق‌گشایی توسط نویسندگان مقالات است.

بهره‌گیری از اعضای هلال احمر در تعیین محورها

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فجری، دبیر اجرایی همایش نیز گفت: ما در انتخاب محورها سعی کردیم از خودِ جمعیت هلال احمر استفاده کنیم لذا جلسات متعددی را با مسئولان سازمان‌ها و مسئولان دفاتر و اعضای هلال احمر و امدادگران برگزار کردیم و در نهایت توانستیم مسائل اخلاقی جمعیت هلال احمر را بیرون بیاوریم. تا کنون سه جلسه شورای سیاستگذاری همایش برگزار شده و این جلسات همچنان ادامه خواهد داشت. تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هم برای همکاری و مشارکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: فرصت ارسال چکیده مقالات به این همایش تا 30 دی ماه و فرصت ارسال اصل مقالات تا 20 اسفندماه است. درباره زمان برگزاری همایش باید گفت که بنا داریم در اردیبهشت ماه 1402 که سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر است این همایش را برگزار کنیم. دبیرخانه علمی همایش در رابطه با تیم‌های داوری در حال بررسی هستند تا ان‌شاء‌الله تیم داوری خوبی فراهم شود. کتاب همایش را هم با بهره‌گیری از سرفصل‌هایی که از دل مقالات بیرون می‌آید، چاپ خواهیم کرد. با توجه به اینکه همه این محورها با همکاری اعضای هلال احمر تعیین شده، خروجی این همایش به ارتقای اخلاقی امدادگران هلال احمر کمک خواهد کرد و سرمایه اجتماعی آن را بالا خواهد برد.

انتهای پیام
captcha