قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مشترکات مناظره در جوامع شیعه است
کد خبر: 4104435
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مشترکات مناظره در جوامع شیعه است

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل از قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مشترکات مناظره در جوامع شیعه نام برد و گفت: در مناظرات باید مراقب گفتار و رفتار طرف مقابل بود، چرا که عدم ارائه استدلال و برهان، استفاده از زور برای به کرسی نشاندن دیدگاه و نظر شخصی فرد است.

مناظره دانشجوییبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علمداری‌فرد، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل، ۱۲ آذرماه، در دومین دوره لیگ مناظرات دانشجویی دانشگاه آزاد اردبیل به لزوم و اهمیت برگزاری مناظرات دانشجویی در محیط‌های علمی و جامعه اشاره و اظهار کرد: هدف از برگزاری مناظرات دانشجویی تقویت روحیه مطالبه‌گری و فرهنگ‌سازی گفتمان بر اساس آموزه‌های اسلام است.

وی به خواسته بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان پرداخت و گفت: دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس، نقش‌آفرینی در عرصه‌های انقلاب و تربیت و پرورش نیروهای در تراز انقلاب اسلامی خواسته اصلی امامین انقلاب اسلامی از دانشجو و طلبه است.

علمداری‌فرد به رسالت بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: بسیج دانشجویی در همه ابعاد و عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور سازنده و مطالبه‌گری دارد.

وی به برهه فعلی و مسائل اخیر رخ داده در کشور اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی مطالبه‌گری منطقی و معقول باید در راس امور قرار گیرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل به آموزه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با فتنه‌ها اشاره و افزود: مراقبات از نفوذ ایادی شرق و غرب در محیط‌های علمی و مسائل اعتقادی دانشجویان از جمله مباحث مهم و اساسی است که بایستی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی از استدلال خوب و منطقی، پرهیز از سطحی‌نگری در مناظره و گفت‌وگو نام برد و گفت: مناظرات دانشجویی تمرین فرهنگ تضارب آرا است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه تحمل عقیده مخالف مهم است ادامه داد: فراگیری اصول مناظره، تحقیق و مطالعه و رعایت آداب و اخلاق از قواعد مناظره منطقی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قواعد یک مناظره منطقی اشاره کرد و گفت: پیروی از اصول مناظره، بهره‌مندی از منطق و قیاس، پیروی از اخلاق اسلامی مهمترین قواعد مناظره است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل به ویژگی مناظرات اشاره کرد و گفت: هوچی‌گری و عدم رعایت اخلاق در مناظرات هدف‌دار، آفت یک مناظره منطقی است که در مناظرات دانشجویی جایی ندارد.

علمداری‌فرد با بیان اینکه طرف‌های مناظره بایستی به دنبال حق و حقیقت باشند خاطر نشان کرد: دانشجویان شرکت‌کننده در مناظرات باید در منابع خود دقت کنند تا مطالب ناحق و غیرواقعی در مناظرات نفوذ نکنند.

وی با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، گفت: در مناظرات باید مطابق خواست و اراده الهی حرکت کرد.

علمداری‌فر به تاریخچه مناظرات در اسلام اشاره کرد و گفت: مناظرات در تاریخ اسلام به ویژه دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اوج قرار داشت و این مناظرات مبنا و الگوی مناظرات در عصر حاضر است.

وی روی مشترکات طرفین مناظره اشاره کرد و گفت: در مناظرات باید طرفین به دنبال مشترکات خود باشند تا استدلال های آنها نیز مورد قبول هم واقع شوند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل از قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مشترکات مناظره در جوامع شیعه نام برد و گفت: در مناظرات باید مراقب گفتار و رفتار طرف مقابل بود، چرا که عدم ارائه استدلال و برهان، استفاده از زور برای به کرسی نشاندن دیدگاه و نظر شخصی فرد است که این دیدگاه نیز غالبا باطل و ناحق است، چرا که از استدلال و منطق برخوردار نیست.

وی به راهکار مقابله با افراد جاهل در موضوع و بی منطق اشاره کرد و گفت: در این مواقع باید از طرف مناظره خواست برای ادعای خود دلیل و برهان آورده و ادعایش را اثبات کند.

علمداری فر از مناظره به عنوان آخرین حربه در اسلام نام برد و گفت: دیدگاه اسلام در مطالبات، حکمت و برهان است.

وی به ویژگی‌های مناظره در اسلام پرداخت و گفت: رعایت ادب و احترام، افزایش میزان محبت و دوستی و تبادل اطلاعات و فن بیان کارکرد مناظره بین طرفین است.

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل در پایان سخنان خود بصیرت‌افزایی و گره‌گشایی ذهنی در مسائل را ویژگی مهم مناظره نام برد و گفت: تحقیق و مطالعه، منطق و برهان و فن بیان مهمترین ویژگی و خصلت مناظره کنندگان است.

وی با انتقاد از صدا و سیما در خصوص بصیرت‌افزایی و روشنگری گفت: برگزاری مناظرات در رسانه ملی با حضور علما و دانشمندان و کارشناسان برجسته گره‌گشای ذهنی مسائل کلان کشور و بصیرت‌ افزا است.

انتهای پیام
captcha