ششمین ختم قرآن جلسه «سیدمحسن موسوی‌بلده» با قدمت 33ساله + فیلم
کد خبر: 4099458
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

ششمین ختم قرآن جلسه «سیدمحسن موسوی‌بلده» با قدمت 33ساله + فیلم

جلسه تخصصی سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان ویژه بانوان 22 آبان‌ماه شاهد اجرای ششمین دوره ختم قرآن بود. این جلسه از سال 1368 تاکنون به صورت تخصصی همراه با آموزش اصول قرائت و نکات تجویدی و بیان مفاهیم آیات در منزل شخصی استاد در حال برگزاری است.

ششمین دوره ختم قرآن در جلسه تخصصی استاد «موسوی‌بلده» با قدمت 33 سالهبه گزارش ایکنا، جلسه تخصصی سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان ویژه بانوان روزهای یکشنبه هر هفته ساعت 16 تا 18(به طور ثابت در تمام ایام سال) با قدمت نزدیک به 33 سال برگزار می‌شود.

این جلسه از سال 1368 با درخواست‌های مکرر و پافشاری همسر استاد موسوی‌بلده، شکیبا رحمانی‌منش برای فراگیری فنون قرائت قرآن و پیگیری‌های خواهر ایشان، فروغ‌السادات موسوی‌بلده راه‌اندازی شد و سپس با تبلیغاتی که در مسجد محل شد و اطلاع‌رسانی که در میان آشنایان و اقوام استاد موسوی‌بلده انجام شد، اندک اندک بر تعداد بانوان شرکت‌کننده در این کلاس‌ افزوده شد.

جلسه قرآن استاد موسوی‌بلده، روز گذشته، 22 آبان‌ماه براساس سنتی که در جلسات سنتی آموزش قرآن مرسوم است، قرآن را ختم کردند به این معنا که در این جلسات سنتی حدود چهار یا پنج سال یک دور کامل قرآن به روش قرائت تحقیق، تلاوت شده و ختم می‌شود.

اما دور اخیر ختم قرآن جلسه استاد موسوی‌بلده به دلیل شرایط تحمیلی کرونایی و اهتمام استاد به پرداختن ترتیل اصولی، بیش از پنج سال به طول انجامید و سرانجام روز گذشته پس از جمع‌خوانی سوره‌های پایانی مصحف شریف و تلاوت ختم دعای پایانی قرآن، قرائت دعای شروع مجدد قرائت و قرائت سوره فاتحةالکتاب همراه با پنج آیه نخست سوره مبارکه بقره انجام شد.

کد

بنابر گفته سیدمحسن موسوی‌بلده «این جلسه از سال 1368 با روخوانی قرآن آغاز شد. کلاس تخصصی با تدریس اساتید ویژه بانوان طی آن زمان اصلاً نبود و در شرایط فعلی هم خیلی اندک است. دومین دوره سال 1371 و دوره سوم سال 1372 بوده است. البته در دور اول سریع‌تر ختم قرآن انجام می‌شد، اما در ادوار بعدی به دلیل فراوانی مطالب و محتواهای ارائه شده، فرایند ختم قرآن طولانی‌تر شد.»

وی با تأکید بر اینکه سنت فوق، روالی بود که پیامبر اکرم(ص) در ختم قرآن داشتند، اضافه کرد: اوایل، هر چهار یا پنج سال یکبار ختم قرآن و آموزش انجام می‌شد و سپس ثبت‌نام جدید از بانوان همراه با گزینش اولیه انجام می‌شد و تا به الان نیز این رویه ادامه دارد. به این طریق که در هر جلسه حدود سه تا چهار خانم، تقریبا چهار صفحه از مصحف شریف را به روش قرائت تحقیق تلاوت می‌کنند که طی آن نکات تجویدی و بیان مفاهیم گفته می‌شود.  

موسوی‌بلده تأکید کرد: البته طی سال‌های اخیر، توجه‌ام به بحث ترتیل دو چندان شده است و احساس می‌کنم رسالتی داریم تا نهضتی به عنوان ترتیل نه برای بانوان بلکه برای تمام قاریان کشور راه‌اندازی کنیم. ترتیل اصل قرائت است و باید در این زمینه تبحر داشته باشیم. بنابر این از چند سال گذشته در جلسه قرآن آقایان روزهای جمعه و جلسه بانوان روزهای یکشنبه به ترتیل اصولی و تخصصی پرداخته‌ایم و در جلسه روزهای یکشنبه، بانوان مخیر هستند با ترتیل یا تحقیق تلاوت کنند و اصول لازم در هر دو زمینه گفته می‌شود.

این خادم‌القرآن با اشاره به سایر دلایل طولانی شدن ختم قرآن در دوره اخیر گفت: دوره اخیر به این گونه نبود که شاگردان مشخصی تا پایان دوره داشته باشیم بلکه در میانه دوره و هر زمان که شاگرد جدید، علاقه‌مند به حضور در جلسه قرآن یکشنبه‌ها، درخواست داشت، حضور می‌یافت.

موسوی‌بلده ادامه داد: به لطف خداوند، خروجی‌های این جلسه و دوره‌های یکشنبه، استادان ملی و بین‌المللی چون مرجانه نیاورانی، طاهره بابایی و دخترشان صدیقه حسینی، نیکو روین از مدرسان دانشکده علوم قرآنی، خواهران جعفرزاده، پروین امیرآبادی، معصومه عباسی‌نظری، راضیه جمالی، فروغ‌السادات موسوی، زهرا صریحی‌نژاد، فاطمه شیرازی، سمیه حاجعلی، الهام ماندگارمهر، سما بابایی، ایمان صحاف، خواهران نافذکلام، مقدمی، مرحوم سوسن هرجی و همسرم بودند.

این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: در ابتدا همسرم مدیر بخش بانوان مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم تهران بودند و پس از ثبت مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث، مدیریت بخش بانوان مؤسسه تا کنون با همسرم خانم شکیبا رحمانی‌منش است که در کنار ایشان، بانوانی چون خانم‌ها‌ نظری، مدیر آموزش هستند و سایر اساتید هم دز مؤسسه احسن‌الحدیث تدریس می‌کنند.

یادآور می‌شود، جلسه تخصصی آموزش قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی، قاری، مدرس قرآن کریم و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن، صبح‌های جمعه ویژه آقایان از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ در مؤسسه احسن‌الحدیث برگزار می‌شود. مؤسسه احسن ‌الحدیث در تهران، میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان صفای شرقی واقع شده است.

همچنین جلسه تخصصی این قاری بین‌المللی ویژه بانوان یکشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در چهارراه سرچشمه، خیابان مصطفی خمینی، کوچه شهید سجادی برگزار می‌شود.

جلسات موسوی‌بلده در سطح تخصصی است و در آن رشته‌های قرائت و تجوید به فراگیران آموزش داده می‌شود. افراد جدیدالورود نیز در بدو ورود تعیین سطح می‌شوند.

سیدمحسن موسوى‌بلده متولد ۱۳۳۲ در شهر تهران است. وی از جمله قاریانى است که اگرچه مدت‌هاى طولانی از سبک تلاوت قاریانی چون عبدالباسط، منشاوى، احمد شبیب و عبدالعزیز حصان بهره‌ گرفته است، اما هرگز به تقلید محض توجه نداشت و همواره سعى مى‌کرد سبک این اساتید برجسته را اقتباس کند. موسوی‌بلده به فراگیری تجوید و فن تلاوت نزد اساتیدی چون محمدتقی مروت، وطنی، سیدمحمد ابراهیم مفیدی پرداخت.

انتهای پیام
captcha