اشتباهی که قاریان در مسیر آموزش مرتکب می‌شوند
کد خبر: 4097873
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
پرویزی در گفت‌وگو با ایکنا:

اشتباهی که قاریان در مسیر آموزش مرتکب می‌شوند

قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به آسیب‌های تلاوت قاریان گفت: عموما قاریان وقتی برای تمرین نمی‌گذارند یا اگر تمرین کنند، تمرین متناسب با خود را انجام نمی‌دهند. فن تلاوت قرآن فقط تمرین کردنی نیست، بلکه پیدا کردنی بوده و لازم است قاریان تلاوت کاملا متناسب و منطبق با توانایی‌های صوتی و لحنی خود را زیر نظر کارشناس پیدا کنند و سپس تمرین را آغاز کنند.

سعید پرویزی، قاری بین‌المللی قرآنسعید پرویزی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به آسیب‌های تلاوت، اظهار کرد: مهم‌ترین آسیبی که جامعه قرآنی متوجه آن است و در سفر به شهرستان‌ها و استان‌ها می‌بینیم این است که تجمع، گردهمایی، دورهمی و در نتیجه اتحاد اساتید در استان‌ها یا شهرستان‌ها بسیار کم‌رنگ شده که این امر منجر به از بین رفتن انگیزه در قاریان و حافظان می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری دورهمی و گردهمایی‌های ماهانه یا فصلی اساتید قرآن باعث انگیزه‌سازی می‌شود، افزود: متأسفانه ارتباط اساتید، قاریان و حافظان منسجم، همه‌گیر و مستمر نیست و سؤال اینجاست اگر این افراد، خود در یک پایگاه مرکزی با یکدیگر ارتباط نداشته باشند چطور می‌توان انتظار داشت عموم مردم با قرآنیان مرتبط باشند.

پرویزی تشکیل شورای عالی قرآن در استان‌ها برای برگزاری دورهمی‌های قرآنی برای تلاوت و استماع قرآن کریم را از ضروریات برشمرد و بیان کرد: برگزاری جلسه ماهانه تلاوت با حضور اساتید و قاریان، کار زیبایی است که مجمع قاریان اسلامشهر در استان تهران و همچنین شورای عالی قرآن در تهران مدتی آغاز کرده است، و چه مطلوب است که همه استان‌ها از این موضوع الگو بگیرند، چراکه یکی از کمبودهایی که در جامعه قرآنی دیده می‌شود برگزاری دورهمی‌های قرآنی است و این امری به جز از جلسه‌های هفتگی قرآن است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور یک هیئت مذهبی در خراسان‌جنوبی برای برگزاری محافل و کارگاه آموزش تلاوت قرآن کریم از قاری خارج از استان درخواست همکاری مستمر کرد و این بسیار جالب بود که یک هیئت مذهبی با تمام انسجام، نظم و جمعیت قابل ملاحظه‌ای که در برگزاری جلسه هفتگی خود دارد، به قرآن نیز اهتمام ویژه داشته باشد.

پرویزی با بیان اینکه توصیه مقام معظم رهبری بر ورود قرآن به هیئت مذهبی است، گفت: هیچ مجمعی بزرگتر از هیئت مذهبی در کشور پیدا نمی‌کنیم که ظرفیت استماع و آموزش قرآن را داشته باشد و اگر قرآن کریم در یک هیئت که نامش با مذهب گره خورده، جایگاهی نداشته و مورد توجه نباشد، در چه مکانی باید مورد توجه باشد.

سعید پرویزی، قاری بین‌المللی قرآن

وی با اشاره به آسیب‌های تلاوت قاریان، تصریح کرد: عموماً قاریان وقتی برای تمرین نمی‌گذارند یا اگر تمرین کنند، تمرین متناسب با خود را انجام نمی‌دهند. فن تلاوت قرآن فقط تمرین کردنی نیست، بلکه پیدا کردنی بوده و لازم است قاریان تلاوت کاملا متناسب و منطبق با توانایی‌های صوتی و لحنی خود را زیر نظر کارشناس پیدا کنند و سپس تمرین را آغاز کنند.

این قاری قرآن با اشاره به اینکه انتخاب‌های اشتباه و بیش از حد توانمندی در تلاوت آسیب آن را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: این امر باعث شده تلاوت تعداد قابل ملاحظه‌ای از قاریان و قرآن آموزان استاندارد نباشد؛ در حالی که قاری با انتخاب‌های متناسب‌تر و ساده‌تر می‌تواند بسیار موفق‌تر و ویژه‌تر عمل کند.

پرویزی با بیان اينکه گاهی در انتخاب سبک تلاوت، قاریان تنها به پارامتر علاقه توجه می‌کنند حال آنکه این عامل کافی نیست، تصریح کرد: در مورد انتخاب فضا و سبک تلاوت باید تأمل بیشتری کرده و با اساتید و کارشناسان مشورت کرد که یکی از مزایای این رویکرد این است که تلاوت قاریان ایرانی کمتر شبیه یکدیگر خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد اساسی به اساتید قرآنی این است که برای قرآن‌آموزان و شاگردان خود به‌صورت فرد به فرد، تلاوت هر شخص را براساس ظرفیت فردی قاری و توانایی‌ها و ویژگی‌های صوتی و ذهنی او طراحی کنند.

پرویزی با بیان اينکه اساتید قرآنی بیش از حد توانایی قاری به او تکلیف نکرده و برای همه نسخه واحد تجویز نکنند، اظهار کرد: ممکن است در این مسیر قاری به سبک‌هایی مانند مصطفی اسماعیل، عبدالفتاح، علی محمود، خلیل الحصری، شحات محمد انور و یا سایر قاریان رهنمون شود و شاید نیز تلاوت خارج از این سبک‌ها متناسب با ویژگی‌های قاری منطبق باشد.

وی با بیان اینکه گاهی لباس متناسب با فرد در ویترین مغازه موجود نبوده و باید لباس متناسب با ویژگی‌های بدنی وی طراحی و دوخته شود، ادامه داد: حال در تلاوت نیز همین موضوع مطرح است و اگر به این ظرافت‌ها توجه شود تلاوت همه قاریان کاملا متناسب با ظرفیت و توانمندی آنان خواهد بود.

پرویزی با بیان اینکه مهم‌ترین پارامتر تعیین‌کننده در پیدا کردن تلاوت هر قاری، میزان انعطاف صوت اوست، تصریح کرد: حمایت جلسات قرآنی باید از چند طریق اتفاق افتد که شامل حمایت اساتید قرآنی، قاریان و مسئولان فرهنگی ذیربط است و قاریان و قرآن‌آموزان پیگیر و تشنه ادامه روند آموزشی بوده و این امر باید دنبال شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۵:۳۰
0
0
در پناه خدا باشید
captcha