حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با گیاهان دارویی
کد خبر: 4096475
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
از سوی جهاددانشگاهی انجام‌ می‌شود؛

حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با گیاهان دارویی

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی از فعالیت مرکز رشد این پژوهشکده خبر داد و اعلام کرد: در این مرکز رشد از استارتاپ‌ها و ایده‌های مرتبط با گیاهان دارویی حمایت می‌شود.

جمعه/ حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با گیاهان دارویی

رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به حضور این پژوهشکده در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران، از عرضه 40 محصول جدید پژوهشکده در این نمایشگاه خبر داد و گفت: محصولات پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در حوزه‌های کشاورزی، آفت‌کش‌های گیاهی، داروهایی دامی، داروهای انسانی، استانداردهای گیاهی و فرآورده‌های عصاره در نمایشگاه عرضه شده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه‌هایی که بیشتر مورد نیاز کشور است ورود کرده‌ایم؛ از جمله محصولاتی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم پنج نوع آفت‌کش گیاهی است که اولین آفت‌کش‌های گیاهی تولید شده در کشور محسوب می‌شود و جزو بهترین آفت‌کش‌ها هستند. یکی از مشکلات بزرگ کشور تولید آفت‌‌کش‌ها است که به همین دلیل در این خصوص ورود کرده‌ایم.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی از عرضه پنج داروی دامی برای طیور در این نمایشگاه نیز خبر داد و گفت: این مسئله نیز از مشکلات بزرگ کشور بود که از داروهای هورمونی برای طیور استفاده می‌شد اما این داروها پایه گیاهی دارند. پنج مکمل ورزشی نیز تولید شده است که این مسئله نیز جزو چالش‌های کشور بود که با تولید این محصولات این چالش در کشور کاهش می‌یابد.

جمعه/ حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با گیاهان دارویی

غفارزادگان از دیگر تولیدات پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی را تولید 10 نوع عصاره گیاهی، 10 نوع محصول سلول‌های بنیادی از گیاهان دارویی به صورت گشت بافت، 20 مدل بذر گیاه، 10 مدل گیاه دارویی استاندارد شده، داروهایی که بر مبنای کارآزمایی بالینی پژوهشکده ساخته شده است از جمله داروی ترک اعتیاد، داروی کبد چرب، داروی دیابت، داروی پیشگیری از آلزایمر، داروی چربی سوزی و داروی سوء هاضمه و نیز برخی دیگر از داروها که در قالب شربت، کپسول و دمنوش فرموله شده است، اعلام کرد که در این نمایشگاه نیز عرضه شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستاوردهای پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی برای حل نیازهای جامعه تهیه شده است، گفت: برنامه‌ای که برای آینده پژوهشکده ترسیم کرده‌ایم این است که چالش‌های بزرگ کشور را شناسایی و با کمک پروژه‌های تحقیقاتی و در قالب محصولات فناورانه علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه کشور در حوزه گیاهان دارویی وصل کنیم.

غفارزادگان در پاسخ به این سؤال که چه قدر این محصولات به مردم معرفی شده‌اند؟ گفت: محصولات به مردم معرفی شده اما نه آنطور که باید و شاید. چون ما به صورت یک مجموعه نیمه دولتی هستیم امکانات تبلیغاتی ما محدودتر است و سعی کرده‌ایم در قالب نمایشگاه‌ها، جشنواره‌‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محصولاتمان را معرفی کنیم ولی محدودیت‌های دولتی موجب شده تبلیغات ما به اندازه بخش خصوصی نباشد.

فناوری حلقه مفقوده زنجیره ارزش گیاهان دارویی

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی باید انجام شود تا پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی الگوی تولید و عرضه محصولات مختلف گیاهان دارویی در کشور شود؟ گفت: در حوزه گیاهان دارویی باید بتوانیم زنجیره ارزش را کامل و علم را به فناوری و فناوری را به صنعت تبدیل کنیم. در حوزه فناوری هنوز در کشور کارهای بزرگی نکرده‌ایم و حلقه مفقوده زنجیره ارزش فناوری است و در این حوزه نیاز به تلاش، برنامه‌ریزی و مشارکت همه اعضای اکوسیستم گیاهان دارویی یعنی بخشی دولتی، خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگاه‌‌ها، دانشگاه‌ها، سیستم‌های دولتی مثل وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ... است تا در کنار هم قرار گیرند.

جمعه/ حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با گیاهان دارویی

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اضافه کرد: در حال حاضر محصولات تولید شده به داروخانه‌‌ها عرضه و سایر محصولات نیز به شرکت‌های دارویی ارائه می‌شود. برخی از محصولات نیز به صورت کتاب و نرم‌افزار منتشر می‌شود تا در اختیار مردم، دانشجویان و اساتید قرار گیرد.

وی در خصوص نحوه حمایت از جوانان مستعد و فعال در حوزه گیاهان دارویی، گفت: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی مرکز رشد دارد. هر استارتاپ و گروهی که ایده‌ و طرحی در خصوص گیاهان دارویی داشته باشند می‌توانند طرح خود را به مرکز رشد پژوهشکده ارائه کنند. ما از آنها حمایت می‌کنیم و مکان پژوهشی و امکانات تحقیقی در اختیار گروه‌های استارتاپی قرار می‌دهیم تا ایده خود را به محصول تبدیل کنند. همچنین در گرفتن مجوز برای تولید محصولاتشان به آنها کمک می‌کنیم تا محصول در قالب شرکت دانش‌بنیان تولید شود.

انتهای پیام
captcha