اینجا «برگ‌ها» جادو می‌کنند
کد خبر: 4096366
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
گزارش ایکنا از نمایشگاه ملی گیاهان دارویی

اینجا «برگ‌ها» جادو می‌کنند

بازدید از ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران موجب می‌شود تمام تصور سنتی خودتان از گیاهان دارویی و عرقیجات سنتی ایران را دور بریزید و متوجه شوید گنجی در پی این گیاهان نهفته است که با استخراج آن می‌توان هزاران شغل پردرآمد ایجاد کرد.

برگ‌های جادویی؛ تمام تصورتان از گیاهان دارویی را دور بریزید

به گزارش خبرنگار ایکنا، به جرئت می‌توان گفت مصلی تهران هیچگاه تا این حد معطر نبوده است. با ورود به شبستان اصلی مصلی تهران بوی انواع و اقسام گیاهان معطر و دارویی را به خوبی می‌توان استشمام کرد. چند قدم هم که به طرف غرفه‌ها بردارید با صدها نوع گیاه دارویی و محصول گیاهی مختلف مواجه می‌شوید که برای هر کدام خاصیت درمانی مشخصی نوشته شده است. تنوعی که اثبات می‌کند هر گیاه و دمنوشی را بدون توجه به خاصیت آن نباید استفاده کرد و نیاز است یک متخصص، گیاه دارویی را تجویز کند.

بسته‌بندی‌های بسیار شکیل بخش قابل توجهی از محصولات نیز جلب توجه می‌کند؛ از عرقیجات و شربت‌ها گرفته تا گل محمدی خشک، آویشن، به‌لیمو، سنبل‌الطیب، بابونه، گزنه، گل‌گاوزبان، یونجه، مریم‌گلی، خار مریم، بادرنجبویه، نعنا، زنجبیل، شنبلیله و ... همه به صورت بهداشتی خشک و در بسته‌بندی‌های متناسب با محصول و زیبا آماده عرضه به مشتریان هستند. ترکیب دو صنعتی که می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند.


بیشتر ببینید: 

ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی


کمی جلوتر اما محصولات ارائه شده تمام نگاه کلیشه‌ای شما به گیاهان دارویی را از بین می‌برد. اولین ژل ماساژ پنج گیاه حاوی زردچوبه؛ داروهای ترکیبی (به شکل کپسول) متشکل از گیاهان متعدد برای پیشگیری از آلزایمر و درمان بسیاری دیگر از بیماری‌ها؛ ژل‌‌هایی با پایه گیاهی برای التیام دردها؛ وسایل آرایشی ساخته شده از ترکیبات گیاهی بدون سرب؛ داروخانه آنلاین فروش ویژه انواع مکمل‌های دارویی، تقویت سیستم ایمنی، قرص لاغری، تقویت کبد و ... بر مبنای داروهای گیاهی،؛ دمنوش‌هایی شبیه به نسکافه که خاصیت گرم کردن طبع بدن را دارند و برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شوند؛ عطرها و اسانس‌های مختلف؛ اسپری‌های خوشبوکننده و ... و این یعنی گنجی در ریشه صدها نوع گیاه دارویی ایران خفته که باید آن را بیدار کرد.

برگ‌های جادویی؛ تمام تصورتان از گیاهان دارویی را دور بریزید

در این نمایشگاه پمادهایی برای زخم‌های دیابت، زخم بستر، آفتاب‌سوختگی، سوختگی و درد مفاصل با ترکیبات گیاهان و مبتنی بر طب سنتی ایران و محصولی با نام تجاری «گیاه گرما درمانی» که برای تسکین و درمان دردهای عضلانی و مفاصلی ساخته شده است که در این محصول درون زانوبند، کتف بند و ... ترکیبات گیاهان دارویی که گرما را جذب و در خود نگه‌می‌دارند و با گرم کردن عمیق عضله و مفصل آسیب دیده به روند بهبود آن کمک می‌کنند نیز عرضه شده است که جای خالی این محصولات به شدت در داروخانه‌‌ها و فروشگاه‌های کشور احساس می‌شود.

علی‌رغم تحریم‌ها بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی که اسانس و محصول اصلی ترکیبی آنها از همین گیاهان دارویی ایران و به دلیل خام فروشی با قیمتی ارزان صادر می‌شود و با قیمتی نجومی وارد می‌شود، در بسیاری از فروشگاه‌ها و داروخانه‌‌ها عرضه می‌شود اما افسوس که محصولات ایرانی با کیفیت خوب هنوز جایی در قفسه‌های فروش کشور ندارند و مردم با این محصولات هنوز آشنا نیستند.

برگ‌های جادویی؛ تمام تصورتان از گیاهان دارویی را دور بریزید

حتی تنوع عسل مثل عسل وحشی، عسل گون و ... و خاصیتی که برای هر کدام نوشته شده نیز نگاه سنتی ما به عسل را از بین می‌برد و تازه متوجه می‌شویم که هر عسلی را هر کسی نباید بخورد و عسل‌های خاص هم می‌تواند جزو داروهای تجویزی برای بیماری‌های مشخصی باشد. انجیر خشک، شیرین‌بیان، عناب، کشک، سماق، زرشک و ... نیز توسط عشایر کشورمان عرضه شده است.

البته با خوشحالی باید گفت، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران به ارائه محصولات نام برده محدود نیست. اسانس‌گیری از انواع گیاهان دارویی و دستگاه‌های اسانس‌گیری برای تولید عطرها و ادکلن‌های مختلف و نیز استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و ... که در جهان به شدت مورد توجه است و تجارت پرسودی دارد نیز در این نمایشگاه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است.

غرفه‌های مراکز آموزشی طب سنتی، غرفه‌های استارتاپ‌های مربوط به طب سنتی و گیاهان دارویی، غرفه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با ارائه 40 محصول جدید و دانش‌بنیان نیز از غرفه‌های جالب توجه این نمایشگاه است.

برگ‌های جادویی؛ تمام تصورتان از گیاهان دارویی را دور بریزید

غرفه خانه نوآوری و فناوری ایران و چین و خانه نوآوری و فناوری ایران و روسیه نیز در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند. مسئول غرفه در خصوص کارکرد خانه نوآوری‌ ایران و روسیه می‌گوید: خانه نوآوری و فناوری ایران و روسیه از سال 1400 تأسیس شده و یک نمایشگاه دائم است که محصولات شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید و برای آنها در کشور روسیه بازاریابی صورت می‌گیرد. اگر امکان ورود محصول به روسیه ایجاد شود تمام امکانات لازم از جمله گرفتن مجوزهای لازم را تسهیل‌گری می‌کنیم.

بازدید از ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران برای افرادی که می‌خواهند در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی کسب و کار راه‌اندازی کنند بسیار سودمند است و ایده‌های خوبی می‌تواند به علاقه‌مندان بدهد. صاحبان استارتاپ‌ها و ایده‌پردازان نیز می‌توانند با دیدن نمایشگاه و صحبت با صاحبان کسب‌وکارها ایده‌های خود را عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر کنند.

شلوغ‌ترین غرفه‌ها، مربوط به مواردی است که پزشکان طب سنتی مورد تأیید وزارت بهداشت در حال ویزیت رایگان و نوشتن نسخه برای مردم هستند.

همه ایرانی‌ها با عرقیجات مختلف و گیاهانی مثل آویشن، بابونه، به‌لیمو و ... آشنا هستند. همه وقتی معده درد می‌گیرند اول از همه به سراغ عرق نعنا و نبات می‌روند اما بخش قابل توجهی اما توانمندی و ظرفیت‌های گیاهان دارویی ایران را هنوز نمی‌شناسند و نمی‌دانند که تجارت گیاهان دارویی تجارتی 150 میلیارد دلاری در جهان است و ایران علی‌رغم داشتن گیاهان دارویی منحصر به فرد در خودش و توان بالای تولید این محصولات فقط نیم درصد این تجارت بین‌المللی را در اختیار دارد.

باید آگاهانه به این مسئله بیندیشیم که موارد استفاده از گیاهان دارویی محدود به استفاده دارویی نیست و این گیاهان استفاده غذایی، بهداشتی، آرایشی و ... بسیار قابل توجهی دارند که همین ظرفیت می‌تواند هزاران شغل و کسب‌وکار پردرآمد ایجاد کند.

یادآور می‌شود، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران در مصلی تهران آغاز به کار کرده و تا روز جمعه 13 آبان ماه از ساعت 9 تا 17 آماده بازدید عموم مردم است.  

گزارش از زهرا ایرجی 

انتهای پیام
captcha