انسان با فراموشی خدا سر از فسق در می‌آورد
کد خبر: 4096196
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

انسان با فراموشی خدا سر از فسق در می‌آورد

آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه بی‌ایمانی انسان را وحشی می‌کند، گفت: اساسا انسان باید ناظر و حاظری را بر اعمال خود داشته باشد، انسان با فراموشی خدا سر از فسق در می‌آورد.

آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهرانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله کاظم صدیقی، عضو شورای خبرگان رهبری، امروز دهم آبان‌ماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی راه روشن که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: خداوند زمین را برای تربیت بشر مدرسه‌ای قرار داد، در آیه آخر سوره طلاق می‌فرماید «لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا تا بدانید که خدا بر هر کاری تواناست و اینکه یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد.»

وی افزود: پروردگار با اعلام خبر بزرگ به بشر که در آیه اول سوره نبأ «عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ» به آن اشاره می‌کند، در تعابیری این خبر معرفی امام علی(ع) است، پس از معراج پیامبر اکرم(ص)، ایشان خبری آوردند که علی(ع) جلوه کامل خداوند است و او را زمینی نبینید، شخصیتی که محیط بر کائنات است و جلوه تمام نمای «هُوَ الاَوَلُ والاخِر والظاهِر و والباطِن» است.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه همه عالم خلق شده تا ما عالم شویم، بیان کرد: به تعبیر حضرت رسول(ص) عالم شدن جز در محضر علی(ع) قابل دستیابی نیست، این عالم شدن در گرو تربیت صحیح است. در آیه 102 سوره مائده می‌فرماید « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به خود پردازيد. اگر شما هدايت يافته‌ايد، آنان كه گمراه مانده‌اند به شما زيانى نرسانند. بازگشت همه شما نزد خداست، تا شما را به آن كارها كه مى‌كرده‌ايد آگاه گرداند.» بر اساس این آیه اگر سیر الهی داشته باشید آسیب ناپذیر می‌شوید، چراکه تبدیل به یک موجود خیر محض می‌شوید که شری در وجود شما باقی نمی‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه حداقلی‌ترین کار در این راه شناخت است، گفت: هیچ سیر، تحول و انقلابی بدون معرفت جایگاهی ندارد، اول باید خود را پیدا کرد، ساخت و صیانت کرد، چرا که تا خود آسیب‌پذیر هستیم و خلأ داریم نمی‌توانیم خلأ جامعه را پر کنیم.

امام جمعه موقت استان تهران تصریح کرد: این عالم با همه وسعتش از انسان کوچکتر است، چراکه هیچ مانعی برای رشد انسان وجود ندارد. اما چگونه باید خود را ساخت و وقتی این خودسازی محقق شد چگونه باید مراقبت کند که آسیب نبیند؟

وی توضیح داد: وجود امام علی(ع) صراط مستقیم است، این لقب خاص ایشان است، هیچ پیامبر یا امامی امیرالمومنین نیست. سایر ائمه جریان گرفته از امیرالمومنین(ع) هستند، آنچه که انسان را خلیفةالله می‌کند، از امیرالمومنین منشأ گرفتن و رجوع به ایشان است.

آیت‌الله صدیقی ابراز کرد: اولین کسی که پس از اسلام در کودکی لب به تلاوت قرآن گشود، امام علی(ع) بود. هر کسی طالب هر نوع زیبایی باشد از چشمه وجود امام علی(ع) روزی می‌خورد. هر کس که معرفت خدا در وجود او هست آن را از چشمه‌ای در وجود امام علی(ع) گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه که انسان را بیچاره می‌کند غفلت از خداست، ابراز کرد: برای معالجه این درد باید غفلت را درمان کرد و غبار غفلت را شست‌و‍شو دهیم و به اصل توجه کنیم تا نقوش عرش الهی را در وجود خود تثبیت کنیم.

آیت‌الله صدیقی بیان کرد: اگر می‌خواهیم خدا را ببینیم باید دلمان را پاک کنیم، صداقت داشته باشیم، تقوا پیشه کنیم و در زندگی واسطه خیر دیگران باشیم. تزکیه، تهذیب و تخلیص باعث می‌شود حجاب‌های دل انسان کنار برود، آدم تربیت شده پا بر نفس خود می‌گذارد و وقتی این نفس پایمال شد خدا را در همه جا می‌بیند. خدا در همه موجودات وجود دارد و اگر ما او را نمی‌بینیم به خاطر خودبینی است.

وی با اشاره به اینکه اساسا انسان باید ناظر و حاظری را بر اعمال خود داشته باشد و گرنه به موجودی خطرناک برای دیگران تبدیل می‌شود، گفت: افرادی که امروز مردم را می‌سوزانند یا می‌کشند یا فحاشی می‌کنند به خاطر این است که از خدا نمی‌ترسند و او را حاضر و ناطر نمی‌بینند، بی‌ایمانی انسان را وحشی می‌کند.
آیت‌الله صدیقی ادامه داد: در آیه 18 و 19 سوره حشر می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا بترسيد. و هر كس بايد بنگرد كه براى فردايش چه فرستاده است. از خدا بترسيد كه خدا به كارهايى كه مى‌كنيد آگاه است. از آن كسان مباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز چنان كرد تا خود را فراموش كنند. ايشان نافرمانند.» انسان با فراموشی خدا سر از فسق در می‌آورد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) برای همه مسئولان روش تربیتی دارد، یادآور شد: امام علی(ع) بشر را توجه به حضور خدا می‌دهد،اولین قدم در تربیت را خودسازی می‌دانند، دومین قدم انتخاب یک الگوست که خود امیرالمومنین در این زمینه الگو هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان شاه دانشگاه‌ها را ایجاد کردند تا دین را از بین ببرند اما دانشگاه‌ها بر مسیر درستی شکل گرفت، گفت: دانشگاه‌ها با اخلاق الهی سر و کار دارند و حوزه با اقوال الهی، لذا معرفت الهی در تمام کلاس‌ها حتی علومی مثل فیزیک و شیمی هم باید وجود داشته باشد، در غیر این صورت چنین می‌شود که امروز برخی از افراد در دانشگاه از عبارت‌های زشتی استفاده می‌کنند که انسان شرمش می‌شود، این در شأن یک انسان نیست.

عضو شورای خبرگان رهبری تصریح کرد: یک استاد فاسد در دانشگاه یا حوزه موجب می‌شود یک دانشگاه یا حوزه خراب شود، استاندار همدان به مسائل تربیتی به خصوص در آموزش و پرورش توجه ویژه داشته باشد، برای آموزگاران باید دوره گذاشته شود تا بدون دوره‌های تربیتی و سازندگی عهده دار مسائل کودکان مردم نشوند.

وی یادآور شد: ترویج نهج‌البلاغه هم در بعد معرفتی و در بعد معنوی باید در تربیت نسل جدید مورد توجه قرار بگیرد، به طور مثال تبیین برخی خطبه‌های نهج‌البلاغه از جمله خطبه همام به صورت هفتگی اقدام خوب و لازمی برای تربیت است. تا تربیت شده‌های نهج‌البلاغه‌ای وقتی پشت میز قدرت قرار می‌گیرند مستی قدرت آن‌ها را نگیرد و افرادی باشند که به داد مردم برسند. اگر تربیت نهج‌البلاغه‌ای داشته باشیم عداوت و دشمنی با حق و نظام اسلامی پیدا نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha