اعلام جزئیات چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4096013
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

اعلام جزئیات چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی در خراسان‌رضوی

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌رضوی، جزئیات ثبت‌نام و برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و‌ نماز دانش‌آموزی در خراسان‌رضوی را تشریح کرد.

سیداسماعیل اصغرزاده، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پروش خراسان رضویسیداسماعیل اصغرزاده، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پروش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و به عبارتی عمده‌ترین فعالیت‌ها در این اداره که تعداد زیادی از دانش‌آموزان را درگیر این برنامه و فعالیت‌ها می‌کند، مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است که هم مدارس و همکاران فرهنگی اینگونه فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنند و هم به دلیل جذابیتی که این مسابقات برای بسیاری از دانش‌آموزان به جهت دارا بودن فضای رقابتی، برگزاری در مراحل مختلف آموزشگاهی، منطقه‌ای و کشوری و همچنین بین‌المللی بودن برخی از رشته‌های قرآن، عترت و نماز دارد، باعث می‌شود که هر ساله شاهد حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این مسابقات باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال با تغییرات قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته برای برگزاری مسابقات، در وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. از جمله تغییراتی که قصد داریم در مسابقات امسال اعمال شود، این است که محتوای مسابقات پیش از این توسط کتاب‌های خاص و مجزایی چاپ می‌شد و دانش‌آموزان هم درخواست خود را به مدارس می‌دادند و پس از درخواست آنها نیز  باید کتاب‌های مورد نیاز را تهیه و ارسال می‌کردیم، اما امسال با توجه به هماهنگی که با هیئت تألیف کتاب‌های درسی انجام شده، محتوای تمامی مسابقات، داخل کتاب‌های درسی دانش‌آموزان وجود دارد که بر همین اساس دسترسی دانش‌آموزان به محتوای مسابقات بسیار راحت‌تر شده است.

اصغرزاده بیان کرد: تغییر دیگر مسابقات برگزاری برخی از مسابقات به‌صورت خانوادگی است، به این صورت که دانش‌آموز دختر می‌تواند همراه با مادر و دانش‌آموز پسر نیز می‌تواند به همراه پدر در مسابقات رشته مورد نظر شرکت کند، همچنین از دیگر تغییرات می‌توان به برگزاری آزمون به‌صورت یکپارچه و همزمان در سراسر کشور اشاره کرد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش‌و‌پروش خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به اینکه هفته‌ای به نام هفته قرآن، عترت و نماز داریم که امسال این هفته از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه آغاز خواهد شد، بر همین اساس قصد داریم هریک از روزهای این هفته به یک رشته اختصاص پیدا کند و پس از اطلاع‌رسانی‌ها نیز دانش‌آموزان می‌توانند همراه با خانواده‌های خود، محتوای احکامی که داخل کتاب‌های درسی و همچنین در سامانه «شاد» و در قسمت پوشه کتاب‌های درسی وجود دارد را مطالعه کنند. سؤالاتی به‌صورت متحدالشکل برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که می‌توانند در این سامانه به‌صورت غیرحضوری در مسابقات و رشته‌های مورد نظر خود، با توجه به روز مشخصی که برای هر رشته اعلام می‌شود، شرکت کنند.

وی گفت: همچنین توصیه ما به دانش‌آموزان این است که برای شرکت در مسابقات برخی از رشته‌ها، همراه با آزمون کتبی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، در آزمون‌های عملی و شفاهی نیز شرکت کنند.

اصغرزاده بیان کرد: تغییر دیگر این دوره از مسابقات نیز آن است که ثبت‌نام در مسابقات را به مربی و مدرسه واگذار نکردیم، بلکه دانش‌آموزان می‌توانند در سامانه «پادا» که مخصوص فرآیندهای آموزشی و پرورشی است و همچنین در سامانه شاد ثبت‌نام و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش‌و‌پروش خراسان رضوی اظهار کرد: در سامانه پادا، تعداد رشته‌هایی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند و همچنین فعالیت‌های تربیتی، پرورشی و ... که آنها در این سامانه خواهند داشت، ثبت می‌شود و بنا به فعالیت‌هایی که دارند امتیازاتی، اعمال می‌شود. همچنین علاوه بر کارنامه آموزشی، کارنامه پرورشی را نیز از طریق این ثبت‌نام‌ها، پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: فعلاً با توجه به جلساتی که در این راستا صورت گرفته، بناست که بخشنامه ثبت‌نام دانش‌آموزان و همچنین اطلاعات مورد نیاز از طریق سایت پادا و همچنین سامانه دیگری تحت عنوان «نووینو» که مربوط به قرآن، عترت و نماز است و چند روز گذشته نیز از آن رونمایی شد، اطلاع‌رسانی شود و دانش‌آموزان می‌توانند با دریافت اطلاعات مورد نیاز، فرآیند ثبت‌نام را انجام دهند و در نهایت نیز در هفته قرآن، عترت و نماز به رقابت با یکدیگر بپردازند و پس از رقابت نیز از طریق سامانه نووینو، افراد برگزیده معرفی خواهند شد.

اصغرزاده در پایان گفت: علاوه بر مسابقات رشته‌هایی که از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش مصوب می‌شد، امسال قصد داریم که مسابقات رشته همخوانی و مدیحه‌سرایی را نیز در سطح مدارس خراسان‌‌رضوی برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha