برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور 240 شرکت
کد خبر: 4095652
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور 240 شرکت

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در مصلی تهران، گفت: ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و هسته‌های فناوری در این نمایشگاه حضور دارند.

برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور 240 شرکت

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با حضور مهدی سیف‌سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و محورهای برگزاری این نمایشگاه تشریح شد.

سیف سهندی در این نشست نمایش توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را مهم‌ترین هدف این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: 180 شرکت در بخش‌های مختلف و 60 شرکت نوپا و هسته فناوری در بخش استانی در این نمایشگاه به ارائه محصولات و توانمندی‌های خود می‌پردازند.

وی اعلام کرد: این شرکت‌ها در حوزه‌های داورهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، ماشین آلات و تجهیزات و آرایشی و بهداشتی فعال هستند.

سیف‌سهندی با اعلام این مطلب که21 استان نیز توانمندی‌های بخش پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری، شرایط اکولوژی و پوشش گیاهان دارویی و طب سنتی خود را به نمایش خواهند گذاشت، اعلام کرد: 70 تا 80 نفر از هیئت‌های تجاری، بازرگانان و شرکت‌های خارجی از کشورهای اروپایی از جمله روسیه، صربستان و کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سایر کشورها همچون ونزوئلا، عمان، هند، گامبیا و ... در این نمایشگاه حضور دارند.

آموزش صادرات و بازار بین‌الملل گیاهان دارویی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: در این نمایشگاه شش کارگاه آموزشی صادرات و بازار بین‌الملل نیز برگزار خواهدشد. از دیگر بخش‌های بین‌المللی این نمایشگاه نیز برگزاری 15 جلسه اعلام توانمندی و اعلام نیاز از طرف شرکت‌های ایرانی و خارجی خواهدبود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در ادامه گفت: پنج صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پژوهش و فناوری و 10 شتاب دهنده تخصصی هم در این نمایشگاه حضور دارند. برپایی میز خدمت دولت در 11 بخش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از دیگر بخش‌ها است که خدمات مرتبط با حوزه گیاهان دارویی و حمایت‌های ویژه خود را عرضه می‌کنند.

سیف‌سهندی از برگزاری 9 پنل تخصصی نیز خبر داد و گفت: در این پنل‌ها به شکل تخصصی چالش‌های زنجیره ارزش و ارائه راهکارهای فناورانه برای پاسخ به این مشکلات بررسی می‌شود. در حوزه فرهنگ‌سازی هم بخش‌هایی چون سلامت‌کده طب سنتی، داروخانه و فرآورده‌های طبیعی، جشنواره دانش‌آموزی و بخش کودکان برگزار می‌شود.

ویزیت مراجعه‌کنندگان با گیاهان دارویی

وی از ویزیت مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه با گیاهان دارویی خبر داد و گفت: مراجعه‌کنندگان در این نمایشگاه توسط متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویزیت رایگان می‌شوند و می‌توانند داروهای گیاهی خود را به صورت آنلاین و در عرض 48 ساعت دریافت کنند. این کار به پیوند عمیق میان جامعه و صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کمک می‌کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه را برگزاری بخش دانش‌آموزی اعلام کرد و گفت: در این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم و پس از داوری به طرح‌های برتر جوایزی ارائه خواهد شد. دانش آموزان دبستانی نیز دیگر مخاطبان ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی هستند که با طراحی بازی‌های کودکانه به همراه خانواده‌های خود به این صنعت علاقه‌مند خواهندشد و به بازیگران آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه بدل خواهندشد.

وی ادامه داد: اکنون 800 شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند که 25 درصد این شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند و در حوزه‌های مختلف و در زمینه تولید محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی فعال هستند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خام فروشی را یکی از معضلات بزرگ این صنعت دانست و گفت: متاسفانه 70 درصد محصولات گیاهان دارویی به شکل خام فروشی به بازار داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود که برای رفع این معضل نیازمند توسعه پالایشگاه‌های دارویی هستیم تا بتوانیم محصولات خام را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کنیم.

صادرات 700 میلیون دلاری گیاهان دارویی 

وی در خصوص صادران گیاهان دارویی، گفت: سال گذشته 700 میلیون دلار صادرات این محصولات ثبت شده است و در حال حاضر 240 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است.

وی در پایان گفت: هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که دو هزار و 500 نوع آن خاصیت دارویی دارند و هزار و 800 گونه آن جزء گیاهان بومی کشور محسوب می‌شوند. از این میزان بخشی توسط کشاورزی و زراعت به دست می‌آیند و بخشی با برداشت از مراتع.

یادآوری می‌شود: ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوده‌های طبیعی و طب سنتی، 10 تا 13 آبان با حضور بیش از 100 مهمان بین‌الملل و مشارکت ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق تولیدکننده دارو و فرآورده‌های طبیعی و سایر صنایع وابسته به گیاهان دارویی از سراسر کشور و به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصلی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha