افزایش قاچاق کالا و ارز نشان دهنده ناکارآمدی سیستم‌های نظارتی است
کد خبر: 4085031
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

افزایش قاچاق کالا و ارز نشان دهنده ناکارآمدی سیستم‌های نظارتی است

معاون رئیس کل دادگستری اردبیل گفت: افزایش قاچاق کالا و ارز نشان دهنده ناکارآمدی سیستم‌های نظارتی بر این موضوع است و باید تغییرات اساسی در بعد نظارت ها و نیز اتخاذ راهکارهای موثرتر برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز از سوی دستگاه های متولی اتخاذ شود.

جلال آفاقی معاون دادگستری اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، جلال آفاقی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل، ۲۱ شهریورماه، در جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان اردبیل با تشریح اهمیت پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با انتقاد از افزایش قاچاق کالا و ارز در استان اردبیل اظهار کرد: افزایش قاچاق کالا و ارز نشان دهنده ناکارآمدی سیستم‌های نظارتی بر این موضوع است لذا ضروری است تغییرات اساسی در بعد نظارت‌ها و نیز اتخاذ راهکار‌های موثرتر برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز از سوی دستگاه‌های متولی اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در مقابله با قاچاق کالا و ارز کنترل مبادی رسمی و گمرکات می‌باشد، خاطر نشان کرد: تجهیز گمرکات استان به ویژه گمرک بیله‌سوار به دستگاه ایکس ری موضوع مهمی است که باید هر چه سریعتر نسبت به نصب این دستگاه اقدام شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل ارتقای آگاهی‌ها و دانش مردم از تبعات و آثار سوء و زیانبار قاچاق کالا و ارز به اقتصاد کشور را بسیار مهم عنوان نمود و افزود: استفاده از ظرفیت نهاد‌های فرهنگی به ویژه صدا و سیما، رسانه‌ها و نشریات می‌توانند در کاهش قاچاق کالا بسیار موثر باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی را یکی از موضوعات مهم برشمرد و اظهار کرد: انباشت کالا‌ها در اموال تملیکی و عدم تعیین تکلیف آن‌ها موجب استهلاک آن‌ها شده که موجب تضییع حقوق مردم و یا حقوق بیت المال می‌شود بنابراین ضروری است تا در سریعترین زمان نسبت به تعیین تکلیف کالا‌های انباشت شده و رسوبی اقدام عاجل صورت گیرد.

علایی، معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم در این جلسه با اشاره به اینکه قانون وظایف همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها را در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص کرده و مسلّماً ایفای دقیق وظایف قانونی از سوی دستگاه ههای متولی خود عامل اصلی در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم و تخلفات است.

وی با بیان برخی از راهکار‌های مقابله با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: هر چند مقابله با قاچاق کالا و ارز در سطح قاچاق خرد موثر است، ولی شناسایی دانه درشتان در این خصوص و برخورد قاطع قانونی با اینگونه افراد فرصت طلب و سودجو می‌تواند در امر پیشگیری از قاچاق بسیار موثر باشد.

انتهای پیام
captcha