برای رفتن به عراق باید صبوری کرد
کد خبر: 4082249
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
حجت‌الاسلام نواب:

برای رفتن به عراق باید صبوری کرد

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اتفاقات اخیری که در عراق رخ داد موجب بسته شدن مرزها شد گفت: با بازگشایی مرزها تردد به شکل خروج از عراق انجام می‌شود، اما برای رفتن به عراق هنوز باید صبوری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، امروز، نهم شهریورماه، در مراسم افتتاحیه همایش «سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی» که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری، در خصوص اربعین می‌فرمایند که اربعین، زمینه ساز تمدن اسلامی است و در جایی دیگر نیز می‌فرمایند که اربعین یک فرهنگ و جریان بزرگ فرهنگی است، بدین منظور که اربعین خود یک جریان فرهنگی است و می‌تواند برای جوامع انسانی فرهنگ‌سازی کند. همچنین ایشان در جایی دیگر نیز می‌فرمایند که اربعین، بستر فضایل اخلاقی است.

وی بیان کرد: در حقیقت اربعین حرکتی است که به‌تدریج مرزها را در می‌نوردد و انسان‌های بیشتری را به صفا، پاکی، ایثارگری و مظلومیت امام حسین(ع) دعوت می‌کند. اربعین را امام حسین(ع) ایجاد کردند و ما انسان‌ها کوچک‌تر از آن هستیم که بتوانیم دل‌ها را متوجه و جذب این مهم کنیم تا بیایند و کیلومترها راه را پیاده‌روی کنند.

ویژگی‌ها و عناصر اربعین

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ویژگی‌ها و عناصر اربعین تصریح کرد: اربعین دارای عناصر و ویژگی‌هایی است، از جمله اینکه اربعین تکریم و سپاس از مقام و جایگاه انسان کامل، گرامیداشت مقام ایثار و شهادت، احترام به فداکاری‌های خاندان نبوت، همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی، خدمت عاشقانه و میزبانی ملتمسانه، حرکت معنویت محور و رفتار زائران، سفر عارفانه و پویا به اقتضای عقاید و رفتار و سنت و در نهایت نیز اربعین قدردانی از میهمانان امام حسین(ع) است.

نواب ادامه داد: در جهان برنامه‌های پیاده‌روی زیادی انجام می‌شود، اما پیاده‌روی اربعین از سایر پیاده‌روی‌ها متفاوت است و به‌نوعی باید گفت که آن سازندگی که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد، در سایر پیاده‌روی‌هایی که در جهان انجام می‌شود، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود به اربعین و مسئله تمدنی این رویداد عظیم اشاره فرموده‌اند، گفت: همانگونه که می‌دانیم برخی از نویسندگان غربی، تمدن را مبتنی بر چهار عنصر می‌دانند و به نوعی باید گفت که آن‌ها تمدن را بر مبنای اقتصادی می‌دانند. از این‌رو عناصری که آن‌ها برای تمدن بیان می‌کنند، اعم از اقتصاد ثابت و با احتیاط، وجود یک سازمان و حاکمیت سیاسی، سنن و پوشش در راه معرفت و بسط هنر است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: بنابراین اگر بخواهیم با این دیدگاه به موضوع تمدن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها در حقیقت یک نگاه مادی‌گرایی به تمدن دارند که اربعین با چنین نگاهی فاصله زیادی دارد و این تمدنی که غربی‌ها بنا دارند در ذهن مردم جامعه القا کنند، تمدن نیست، بلکه ما تمدن را می‌توانیم در حرکت اربعین ببینیم که از ظرفیت‌های عظیم و فراوانی برخوردار است که این ظرفیت‌های عظیم ریشه در اعتقادات الهی و رفتارهای بندگان خداوند دارد.

برنامه‌های تمدنی اسلام

نواب اظهار کرد: اگر بخواهیم به برنامه‌های تمدنی اسلام اشاره‌ای داشته باشیم، باید چند نکته را بیان کرد. در این میان اولین مسئله مهمی که وجود دارد، عقل‌محوری و تعقل اسلام است که در آیات و روایات بسیاری به این مسئله اشاره شده است. مسئله دوم، عدالت‌گرایی که به نوعی اساس دین است، توجه به علم و علم‌گرایی، جامعه‌نگری، جهان‌گرایی و اخلاق‌گرایی نیز از دیگر مسائلی است که در تمدن بسیار نقش‌آفرین هستند.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) برای اتفاقات مهمی مانند جنگ احزاب با افرادی چون بلال و سلمان مشورت کردند و در نهایت نیز این جنگ در نهایت با پیروزی اسلام پایان یافت و این پیروزی اسلام در خندق مرهون امام علی(ع) و سلمان بود و به واقع که این مقاومت‌ها و ایثارها بود که تمدن‌ساز و تأثیرگذار شدند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اربعین راه خود را پیدا کرده و در حال پیش‌روی است و ما باید بتوانیم در این زمینه همکاری و نقشی داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از 17 کمیته‌ای که در ستاد مرکزی اربعین وجود دارد، تحت عنوان کمیته آموزشی ـ فرهنگی اربعین در اختیار مقام معظم رهبری قرار دارد که خوشبختانه اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به اتفاقات اخیری که در عراق رخ داد و موجب بسته شدن مرزها شد، نزدیک به 11 هزار و 400 زائر در عراق داشتیم که 500 نفر در سیدمحمد محبوس شده بودند و تعداد دیگری هم در سامرا بودند که خوشبختانه روز گذشته این افراد بازگشتند و پروازهای زائرانی که در آنجا بودند، انجام شد و همچنین با بازگشایی مرزها نیز تردد در مرزها به شکل خروج از عراق انجام می‌شود، اما برای رفتن به عراق هنوز باید صبوری کرد.

انتهای پیام
captcha