فعالان رسانه‌ای ارزش‌های جهان اسلام را در اربعین انعکاس دهند
کد خبر: 4080559
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب:

فعالان رسانه‌ای ارزش‌های جهان اسلام را در اربعین انعکاس دهند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع فعالان رسانه‌ای اربعین از آنها خواست فقط ارزش‌های ایرانی را منعکس نکنند، بلکه انعکاس دهنده ارزش‌های جهان اسلام در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی باشند.

فعالان رسانه‌ای ارزش‌های جهان اسلام را در اربعین منعکس کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گردهمایی فعالان رسانه‌ای اربعین که امروز دوم شهریورماه برگزار شد، با اشاره به سوگند خداوند به قلم، گفت: قلم فقط وسیله نوشتن نیست، تصویر و عکسی که یک عکاس می‌گیرد، فیلمی که پیامی را منتقل می‌کند همان قلم است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است.

وی تصریح کرد: کار شما خبرنگاران و عکاسان بسیار بزرگ و ارزشمند است. هر آنچه از تاریخ داریم توسط همکاران شما گزارش شده است. حمید بن مسلم ازدی، گزارشگری در کربلاست که می‌خواسته رخداد کربلا را گزارش کند. از نظر فکری به بنی امیه وابسته بوده اما در گزارش‌های خود نکات جالبی دارد و می‌گوید به خدا سوگند هرگز ندیدم کسی که امواج بلاها به سراغش آمده باشد و همه فرزندان و یارانش شهید شده باشد اما اینقدر بااراده باشد و با قلب مطمئن بایستد و از دین دفاع کند. این گزارشگر فدایی امام حسین نیست اما شما فدایی امام حسین(ع) هستید.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در گزارشگری موفق باشیم باید واقعیت‌ها را گزارش و مصداق راوی صادق باشیم تا خداوند بر گزارش ما اثر بگذارد. واقعیت بخشی شیرین و بخشی تلخ است؛ اگر فقط شیرینی‌ها را بگوییم، مردم را فریب داده‌ایم. مسئله دوم توجه به ارزش‌هاست. باید ارزش‌ها را برجسته و موضوع شهادت سردار جهان اسلام را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما نباید صرفاً به ارزش‌های ایرانی باشد بلکه باید ارزش‌های جهان اسلام را مطرح کنیم. باید به مراجع عراق توجه زیادی داشته باشیم. رعایت شخصیت و حرمت افراد باید مد نظر باشد. گاهی فردی که خبری تهیه می‌کند، فرد دیگری را تخریب می‌کند؛ ما اجازه نداریم کسی را با قلم و تصویربرداری کوچک کنیم. به سازنده بودن گزارش توجه کنیم. باید به همه گروه‌ها در گزارش توجه کرد. به کودکان توجه کنید؛ از کودکان برای کودکان و از خانواده‌ها برای خانواده‌ها گزارش بگیرید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: فرهنگسازی مسئله مهمی است. باید برای کوتاه کردن سفر فرهنگ‌سازی شود. عراقی‌ها با روی خوش برخورد می‌کنند اما دلیل نمی‌شود ما زیاد خانه مردم بمانیم. همچنین استفاده از فرصت‌ها را مورد توجه قرار دهید. برخی 10 روز در سفر اربعین می‌مانند اما به اندازه دو روز از این سفر استفاده نمی‌کنند. نسبت به از دست دادن لحظه‌ها تذکر بدهید. در حج فردی را داشتیم که در طواف قرآن را ختم کرد، باید به مردم تذکر دهیم که فرصت‌ها را از دست ندهند.

وی یکی دیگر از مسائل مهم را نیازسنجی مخاطب و تأمین آن دانست و گفت: از احساسی عمل کردن پرهیز کنید. همچنین حال مذاهب و ادیان دیگر را رعایت کنیم. در مراسم اربعین فقط شیعیان حضور ندارند بلکه سایر مذاهب اهل سنت و مسیحیان نیز حضور دارند. همچنین هماهنگ با سیاست‌های ستاد مرکزی اربعین حرکت و خدمات خادمان حسینی را منعکس کنید.

انتهای پیام
captcha