محافل انس با قرآن از فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: 4079997
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
حجت‌الاسلام اباذری در گفت‌و‌گو با ایکنا:

محافل انس با قرآن از فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در پیاده‌روی اربعین است

رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان این‌که در ایام پیاده‌روی اربعین محافل قرآنی مشترک قاریان ایرانی و عراقی برگزار می‌شود، گفت: این محافل از فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در اربعین است و هر ساله با استقبال پرشور زوار مواجه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراقحجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در بغداد در ایام پیاده‌روی اربعین گفت: برای اربعین در بحث فرهنگی دو کمیته فرهنگی یکی در ایران و دیگری در عراق تشکیل داده‌ایم که از تلفیق و تجمیع این دو کمیته ستاد فرهنگی اربعین شکل گرفته است و اجرای برنامه‌های دینی، سخنرانی، برگزاری نمایشگاه، نشست‌های علمی با حضور مهمانان کشورهای مختلف و فضاسازی‌های هنری و فرهنگی از برنامه‌های این کمیته است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق افزود: همچنین اجرای مشترک فعالیت قرآنی ایران و عراق، محافل انس با قرآن، روایتگری واقعه عاشورا و مباحث مربوط به اربعین، برپایی برنامه‌های مناسبتی، سخنرانی در جمع زوار ایرانی و توسط کمیته‌های مختلف در عراق و ستاد فرهنگی اربعین که رایزنی فرهنگی ایران مسئول آن است، مدیریت و اجرا خواهد شد.

محافل انس با قرآن؛ مهم‌ترین برنامه‌ قرآنی اربعین

حجت‌الاسلام اباذری همچنین بیان کرد: در سال‌های قبل از کرونا، گروه‌های بسیار زیادی از قاریان ایرانی در موسم اربعین وارد ایران می‌شدند و جلسات قرائت قاریان کشورمان در موکب‌های ایرانی و عراقی برگزار و با استقبال پرشور زوار اربعین مواجه می‌شد، امسال هم در نظر داریم این جلسات را به عنوان مهم‌ترین برنامه قرآنی اربعین، برای قاریان ادامه دهیم و قرار است برنامه‌های قرآنی دیگری را نیز اجرا کنیم.

وی با بیان این‌که اربعین، میعادگاهی برای دیدار قاریان با یکدیگر و محافل مشترک تلاوت است، تأکید کرد: بیشترین اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی اربعین، همین محافل و مجالس قرآنی تلاوت با حضور قاریان ایرانی است و امیدواریم که بتوانیم این محافل را گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.

شنبه//برپایی محافل قرآنی از فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در پیاده‌روی اربعین است

رایزن فرهنگی کشورمان در بغداد در پاسخ به این سؤال که «آیا محافل مشترک قاریان ایران با دیگر کشورها غیر از عراق برگزار می‌کنید؟»، اظهار کرد: اگر ما متوجه شویم قاریانی در زمان زیارت و پیاده‌روی اربعین وارد عراق شده‌اند، حتما از آن‌ها بهره‌مند خواهیم شد و در موکب‌هایمان آن‌ها را دعوت می‌کنیم، اتحادیه قرآنی عراق نیز با مسئولان قرآنی ایران جلسات زیادی برای هماهنگی فعالیت مشترک قرآنی داشته‌اند.

اباذری با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای تقویت گردشگری زیارتی میان ایران و عراق اظهار کرد: هیچ کشوری مانند ایران و عراق در زمینه گردشگری دینی و زیارتی این حجم از تبادل گردشگر دینی و زائر را ندارد، این نوع گردشگری دو بخش است که یکی مربوط به مراسم‌ها و اربعین حسینی است و بخش دیگر مربوط به زیارت عتبات عراق در روزهای غیر مناسبتی و عادی است که طی آن تبادل زائر و گردشگر بین ایران و عراق وجود داشته و دارد.

گردشگری زیارتی ظرفیت زیادی برای توسعه دارد

وی افزود: هر دو کشور روز به روز تسهیلات زیادی را برای تقویت این نوع گردشگری فراهم می‌کنند و نمونه بارز این تسهیلات، لغو ویزای سفر هوایی زائران ایرانی به عراق است و این بزرگ‌ترین اقدام برای تسهیل در رفت‌وآمد گردشگران دو کشور در زمینه تبادل گردشگر است که ممکن است تعداد آن‌ها در طول سال به هفت تا هشت میلیون نفر برسد.

شنبه//برپایی محافل قرآنی از فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در پیاده‌روی اربعین است

اباذری همچنین بیان کرد: برای تقویت این نوع گردشگری باید تسهیلات به حدی فراهم شود که مردم جمهوری عراق به راحتی به کشور ما سفر کرده و به زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بروند و ایرانی‌ها نیز به آسانی و بدون دغدغه به عراق سفر کنند و این ظرفیتی بسیار بزرگ و قابل توسعه است که آینده روشنی برای تقویت آن از نظر کمی و کیفی وجود دارد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha