معیار سنجش تقوا، تلاش است
کد خبر: 4079244
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶

معیار سنجش تقوا، تلاش است

عضو مؤسسه میقات جوانان انقلاب اسلامی با بیان اینکه تقوا معیار و سنجشی دارد، گفت: روز قیامت فقط تلاش انسان است که دیده می‌شود، اینکه انسان از کجا شروع کرده مهم نیست.

حجت الاسلام سزاوار حوزه علمیه قزوین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سزاوار، در مراسم عزاداری دهه دوم محرم جهادگران جهاددانشگاهی استان قزوین که صبح شنبه ۲۹ مرداد در حسینیه شهید شالباف برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت ماست و مهم این است که قرآن را با سؤال باز کنیم تا بتوانیم پاسخ خود را بیابیم. در مورد انسان از خدا سؤال کنیم، علاوه بر گذشته و خلقت خود از عاقبت انسان بپرسیم؛ اگر می‌خواهیم به تکلیف خود در دنیا واقف شویم اول باید بدانیم که دنیا برای همه موجودات، تمام شدنی است (الرحمان/ ۲۶). و انسان با عبور از پل مرگ که مرحله ساده‌ای هم نیست از این دنیا به جهان دیگری منتقل خواهد شد. حقیقت مرگ آن است که ملک‌الموت واقعیت شما را از جسم جدا کرده و به سوی پروردگار می‌برد (سجده ۱۱) حقیقت اعمال در روز قیامت دیده شده و به آنها اجر داده خواهد شد (آل‌عمران ۱۸۵) در دنیای دیگری که دیگر تمام شدنی نیست (عنکبوت ۶۴).

عضو مؤسسه میقات جوانان انقلاب اسلامی تشریح کرد: این دنیا میدان مسابقه است و به‌زودی به حساب و کتاب ما رسیدگی می‌شود. در این رقابت باید از برگزارکننده سؤال کنیم که چه مواردی امتیاز بیشتری دارد؟ آیا جمع‌آوری سرمایه، طول‌عمر بلند، دارا بودن خانواده اصیل و نجیب امتیاز دارد یا خیر؟ قرآن در پاسخ به ما اشاره می‌کند که انسانها در مقایسه با یکدیگر برابر نیستند و وظیفه آنان که می‌دانند (یعلمون) و آگاهی دارند (بصیر) قطعاً با دیگران برابر نیستند و در نهایت معیار کرامت انسان را تقوا می‌شمارد که علم و آگاهی مقدمه آن هستند. پس کسی که با تقواتر است جایگاه او رفیعتر است.

وی با بیان اینکه تقوا معیاری است که باید با سنجه خود مورد مقایسه قرار بگیرد، سنجه‌ای را که قرآن برای مقایسه عمل انسانها معرفی کرده تلاش انسانها و نهایت درجه سعی و تلاش را در ادبیات قرآنی جهاد فی سبیل الله معرفی کرد. روز قیامت تنها، تلاش انسان است که دیده می‌شود! این که از کجا شروع کرده مهم نیست بلکه میزان سعی و تلاش او مهم است. (بقره ۲۸۶)

این پژوهشگر حوزه جهاد، بیان کرد: ۳۵ آیه در قرآن کریم در خصوص جهاد است که در بین آن‌ها کمتر از نیمی از موارد جنگ است و مابقی به نهایت تلاش انسان در راه خدا اشاره دارد. بنا بر تعریف مقام معظم رهبری جهادگری تلاش در برابر یک چالش خصمانه از سوی طرف مقابل است. وجود این چالش خصمانه، دشمن یا مانع در مسیر الهی موجب می‌شود که انسان مجبور شود برای موفقیت نهایت تلاش را داشته باشد. در آیه پایانی سوره حج قرآن تاکید می‌کند که وظیفه شما این است که جهاد کنید، این روش حضرت ابراهیم است که نام مسلمان را برای پیروان خود انتخاب کرد و قرآن نیز شما را به همین نام می‌خواند.

وی بیان کرد: زندگی حضرت ابراهیم (ع)، یک زندگی سراسر تلاش توام با سختی و آزادگی است. از بزرگ شدن به دور از اجتماع از بیم کشته شدن به دست نمرود تا زندگی زیردست عموی بت‌ساز و پرتاب شدن با منجنیق به میان کوهی از هیزم افروخته تا امتحان سخت الهی در ذبح فرزند! لحظه‌ای راحتی در راه حق نداشت اما در راستای انجام کار درست، که همان تقواست، دائماً تلاش کرد. در ادامه آیه پایانی سوره حج نیز قرآن عاقبت این تلاش را شهادت می داند که معنای گواهی در روز قیامت است. یعنی مسلمانان ترازوی عمل بقیه مردمند و میزان عمل مسلمانان نیز رسول خداست.

مدیر عامل مؤسسه مدیریت حوزه علمیه قزوین با استفاده از آیات قرآن، جهاد را عین مسلمانی خوانده و تنها جایگاه مناسب مسلمانان را نمونه بودن و الگو بودن برای همه مردم دانست و گفت اگر ما مجاهدت نکنیم و در زمینه تلاش خود بهترین نباشیم، حق جهاد و حق مسلمانی را ادا نکرده‌ایم. این مساله واقعاً شرم‌آور است که ما در ارزش‌هایی همچون نظم و شجاعت و فداکاری که پیامبر اسلام آن‌ها را به ما سفارش کرده، از غیر مسلمانان جا بمانیم و آنها را بهتر از خود ببینیم.

انتهای پیام
captcha