برپایی آیین «پرده‌خوانی و نقالی فرهنگ عاشورا» در شاهرود
کد خبر: 4077234
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

برپایی آیین «پرده‌خوانی و نقالی فرهنگ عاشورا» در شاهرود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود از برپایی «پرده‌خوانی و نقالی فرهنگ عاشورا» و تعزیه «روایت قافله آفتاب» در شاهرود خبر داد.

برپایی آیین «پرده‌خوانی و نقالی فرهنگ عاشورا» در شاهرود

به گزارش ایکنا از سمنان، محمدتقی یزدی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود عصر روز گذشته، 18 مرداد، در  آیین «پرده‌خوانی و نقالی فرهنگ عاشورا» و تعزیه «روایت قافله آفتاب» هدف از اجرای این آیین را احیای ارزش‌های فرهنگ عاشورایی و زنده نگه داشتن سنت‌های دینی و نیز روایت وقایع کربلا برای نسل نوجوان و جوان در شاهرود دانست.

یزدی با بیان اینکه این پرده‌خوانی با عنوان «سالار» برگزار و با استقبال عموم علاقه‌مندان به هنر دینی در شاهرود مواجه شد اظهار کرد: این برنامه در کافه هنر مجموعه تفریحی آبشار شاهرود با پرده‌خوانی حسن سرچاهی با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا انجام شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود یادآور شد: برنامه‌های بزرگداشت دهه اول محرم با برپایی مراسم عزاداری، سوگواری، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، قرائت زیارت پرفیض عاشورا، پرده‌خوانی و نقالی، آیین سیاه‌پوشان، مداحی و مرثیه‌خوانی در شاهرود برگزار شد.

به گفته وی؛ تعزیه «روایت قافله آفتاب» کاری از هنرمندان شاهرودی و گروه آئینی عرفان در این شهر  نیز در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه این نمایش زندگی یاران امام حسین(ع) و قیام عاشورا در احیای امر به معروف و نهی از منکر را بازنمایی می‌کند، افزود: با اجرای این تعزیه در شهرستان، جوانان و نوجوانان، با زندگی و سیره امامان به ویژه ابا عبدالحسین(ع) بیشتر آشنا می شوند.

علی اصغر خانی، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه انتظار مجموعه هنری، تحرک بیشتر در امور است، یادآور شد: نباید اختلاف سلیقه‌ها منجر به رکود فعالیت‌های هنری در این شهرستان شود.

وی با تأکید بر اینکه زبان هنر تأثیرگزارترین راه برای بیان مسائل و حتی رفع مشکلات جامعه است، گفت: هنر برخاسته از روح و سرشت انسان‌هاست و بی‌توجهی به آن در واقع بی‌توجهی به فطرت انسانی است

خانی با اشاره به پیشینه فرهنگی و هنری شاهرود، اظهار کرد: زیبنده این شهرستان با آن غنای فرهنگی و سابقه تاریخی، ادبی و شخصیت‌های فرهیخته نیست که اختلاف سلیقه‌ها منجر به رکود در انجام فعالیت‌های هنری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حمایت از مجموعه هنری این شهرستان تأکید کرد و گفت: تلاش بر این است تا مطالبات به حق این مجموعه را پیگیری و به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام
captcha