برگزاری آیین طوق‌گردانی و سنگ‌زنی در روستای علاء سمنان
کد خبر: 4075791
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰

برگزاری آیین طوق‌گردانی و سنگ‌زنی در روستای علاء سمنان

امروز ششم ماه محرم بر اساس یک رسم دیرین، آئین طوق‌گردانی و سنگ‌زنی با حضور عزاداران سیدالشهداء در روستای علاء سمنان برگزار می‌شود.

برگزاری آیین طوق‌گردانی و سنگ‌زنی در روستای علاء سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، مردم سمنان به یاد مظلومیت و شهادت حضرت اباعبدالحسین (ع) همه ساله در ششمین روز محرم در روستای علاء سمنان در آیین طوق گردانی و سنگ‌زنی به عزاداری می‌پردازند.

در اين آیین اهالی روستای علاء و روستاهای اطراف و نیز گروه‌هایی از مردم سمنان در فضایی معنوی به سوگواری در غم شهادت امام حسین (ع) می‌پردازند.

آیین سنگ‌زنی با برنامه تعزیه‌خوانی و حرکت هیأت‌های عزاداری و تجمع در میدان اصلی این روستا آغاز و عزاداران در عزای شهیدان دشت کربلا به ویژه حضرت ابوالفضل (علیهم السلام) و دیگر شهیدان، سینه‌زنی، زنجیر زنی و سنج زنی كردند.

سنگ‌زنی خاص این روستاست، ریشه‌ای 100 ساله دارد و به عزاداری روستای علاء سمنان حال و هوایی ویژه داده است.

سنگ دو چوب كوچك دايره‌ای شكل و یا سنگ به اندازه كف دست با قطر تقريبی هفت سانتی متر است.

در این‌ آیین عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده به اندازه کف دست و کوبیدن آنها همگام و هم نوا با آوای نوحه، در عزای سالار شهیدان به سنگ‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

این سنگ یا چوب به حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم زده می‌شود.

آیین سنگ‌زنی، حكایت سوگواری و عزاداری قوم بنی‌اسد است كه پس از واقعه روز عاشورا به كربلا می‌رسند و وقتی با پیكرهای بی سر و پاره پاره امام حسین(علیهم السلام) و یارانشان مواجه می‌شوند به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند.

ساکنان روستای علاء سمنان امروز با دادن نذورات فراوان از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و با این حرکت خالصانه عشق و ارادت خود را به امام حسین(علیهم السلام) و یاران با وفایش به نمایش می‌گذارند.

علاوه بر روستای علاء سمنان، در روستاهای صالح آباد شاهرود و کهن‌آباد آرادان و شهرهای دامغان، سرخه، بسطام و بیارجمند اين آئين همه ساله در ايام دهه محرم اجرا می‌شود.

این آیین با عنوان سنگ‌زنی در استان سمنان و به شماره 83 در سال 88 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha