جهاد تبیین در عزاداری‌ها مورد توجه مبلغان قرار گیرد
کد خبر: 4074923
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

جهاد تبیین در عزاداری‌ها مورد توجه مبلغان قرار گیرد

دبیر احیای امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه مراسم عزاداری امسال با محوریت امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: توجه به موضوع جهاد تبیین به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری در کنار امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه مبلغان و مبلغات باشد.

جهاد تبیین در عزاداری‌ها

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سجاد ناصر، دبیر احیای امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان، شامگاه روز گذشته،۹ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به به فرارسیدن ماه محرم و برگزاری گسترده مراسم‌های عزاداری، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مباحث اساسی و عمده در مراسم عزاداری‌های دهه اول و دوم ماه محرم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهداف و وظایف تعیین شده برای این ستاد به استناد فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: سیاست‌گذاری، تعیین شاخص، نظارت و ارزیابی این شاخص‌ها از دستگاه‌های دولتی، از وظایف این ستاد است.

ناصر با بیان اینکه مراسم عزاداری امسال با محوریت امر به معروف و نهی از منکر است، اضافه کرد: توجه به موضوع جهاد تبیین به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری در کنار امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه مبلغان و مبلغات باشد.

این مسئول با بیان اینکه تذکر لسانی دلسوزانه با لحنی رئوف، وظیفه عموم مردم است، ادامه داد: ما مخالف افرادی هستیم که بدون آگاهی و با ادبیاتی نادرست به ظن خود افراد را دعوت به معروف و نهی از منکر می‌کنند؛ چرا که این افراد منجر می‌شوند زحمات چندین و چند ساله نهادهای فرهنگی بر باد رفته و فرصتی برای دشمنان و شبکه‌های معاند ایجاد شود.

این مسئول عنوان کرد: به منظور آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر استان زنجان، دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و مجازی اجرا کردیم. همچنین برگزاری طرح مطهر با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر با تبیین اندیشه اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر از کلام شهید مطهری به صورت سراسری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) شهید احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، یادآور شد: امام حسین(ع) با دشمنان خود نیز با رأفت و عطوفت برخورد می‌کرد و هدفش از قیام عاشورا، احیای این فریضه بود. ما باید رفتار ائمه را الگوی خود قرار دهیم و در مسئله امر به معروف که تنها محدود به عفاف و حجاب نیست، پویا باشیم. اینکه مردم در مقابل ظلم و فساد بایستند و مطالبه بحق از مسئولان داشته باشند نیز یکی از الزامات فریضه امر به معروف و نهی از منکر خوانده می‌شود.

این مسئول با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها در نشان دادن الگوی نهضت حسینی و فریضه‌های واجب اسلام، بیان کرد: شعار ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر برای این دهه را ملت حسینی، مطالبه‌گری آگاهانه و تبیین مجاهدانه اعلام کرده و هشتک مردم مطالبه‌گر و هشتک همه مسئولیم نیز به همین منظور در فضای مجازی منتشر شده است.

ناصر ادامه داد: ایام محرم فرصت مناسبی برای احیای این فریضه است و برنامه‌هایی به همت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان برای تبیین و ترویج این فریضه پیش‌بینی شده است.

دبیر احیای امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه شعرا و مادحان هیئات مذهبی از اقشار تاثیرگذار جامعه هستند، ابراز کرد: در همایشی که قبل از ماه محرم و با حضور این اقشار برگزار شد، بر ضرورت تبیین و ترویج این فریضه در نوحه‌ها و روضه‌های حسینی تاکید کردیم.

ناصر با بیان اینکه تنها محوریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف نیست و رویکرد دست‌گیری و همدلی دارد، نه مچ‌گیری، یادآور شد: برخورد آموزش‌دیده و تذکر لسانی تاثیر خود را در وجدان انسان‌ها می‌گذارد، از این‌رو در جلسه‌ای هم که با حضور مبلغان و مبلغات برگزار شد، درخواست کردیم امر به معروف و نهی از منکر جزئی از برنامه‌های تبلیغی آنان باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری از مسئولان مهم‌ترین رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: گروه‌های مطالبه‌گر اهل فن و متخصص که به صورت جهادی، گزارش‌های مستند خود را در صورت همکاری نکردن مسئولان، مدیران و ارگان‌ها پروژه‌های ناتمام به ما ارائه دهند، در صورت همکاری نکردن در رفع مشکلات و معضلات، در دو شعبه که یکی در قوه قضایه است، بررسی خواهیم کرد.

وی ایجاد ارتباط موثر با بدنه مردم و دستگاه‌ها، فرهنگ‌سازی و ترویج الگوهای موفق و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ترویج امر به معروف با رویکرد اغنایی را از اهداف ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خواند و تاکید کرد: منظور تسهیل است و برای این منظور در ۱۸ عرصه مطالبه‌گری از افراد خواسته شده تا ستاد را در عرصه احیای این فریضه یاری کنند.

این مسئول با بیان اینکه ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه ستاد امر به معروف و بسیاری از مدیران در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، کم‌کاری کرده‌اند، اذعان کرد: بهره‌گیری از نیروی جوان و مومن باانگیزه و مطالبه‌گر در امور و برنامه فرهنگی، اجرای برنامه‌های مستمر و موثر در تبیین آموزه‌های اسلامی می‌توان در انجام این فریضه مهم گام موثری برداشت.

وی با بیان اینکه ۵ منکر و ۵ معروف شناسایی شده که مهم‌ترین آسیب‌ها، خشونت است، ابراز کرد: ارائه نکردن آموزش به مردم و رفع شبهات در این راستا از دیگر معضلات است که باید آگاهی‌بخشی و احساس مسئولیت اجتماعی میان شهروندان مدنظر ویژه قرار گیرد.

ناصر خاطرنشان کرد: برای افرادی که دغدغه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، کودکان و زنان را دارند با حمایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر گواهی صادر می‌شود تا مسئولان مرتبط در این راستا پاسخ‌گو باشند.

انتهای پیام
captcha