ادامه واکنش‌ها به بمباران دهوک در شمال عراق
کد خبر: 4072318
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

ادامه واکنش‌ها به بمباران دهوک در شمال عراق

چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه ضمن محکوم کردن تجاوز آشکار ترکیه، از دولت این کشور خواست تا موضعی «سریع و محکم» در قبال این موضوع اتخاذ کند، شیخ قیس الخزعلی نیز با محکومیت این حمله خواهان واکنش دولت عراق، دولت اقلیم کردستان و پارلمان در برابر این تجاوز شد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد الفضائیه، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: ادامه بمباران اراضی عراق توسط ترکیه و به شهادت رساندن و مجروح کردن فرزندان عراق، مقاومت جدی همه اطراف را می‌طلبد. این تجاوز آشکار دولت و شهروندان عراق را به بهانه‌های غیرقابل قبول بود هدف قرار می‌دهد.

چارچوب هماهنگی شیعه در ادامه افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم که موضع سریع و قاطعانه اتخاذ کند و برای محکوم کردن تجاوز مکرر ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب شکایت کند.

این چارچوب بیانیه خود را با دعا برای شهدا و شفای عاجل برای مجروحان به پایان رساند.

شیخ قیس الخزعلی: دولت و پارلمان عراق باید در برابر این حمله واکنش نشان دهند

از سویی شیخ قیس خزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق نیز با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد: چنگال ترکیه تن عراق را می‌خراشد و به گردشگران در زاخو حمله کرده است.

وی با انتشار توییتی در حساب شخصی خود تصریح کرد: جان‌های از دست رفته شهدای بی‌گناهی که امروز به خون خود غلتیدند و خون مجروحین تا ابد لکه ننگه بر جبین متجاوزان و افرادی خواهد بود که در برابر این حملات وقیحانه سکوت کرده‌اند.

شیخ الخزعلی حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد

شیخ قیس الخزعلی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه حکومت موقت فعلی و حکومت اقلیم کردستان را مسئول انجام وظایف خود در حفظ جان غیرنظامیان و حفاظت از حاکمیت عراق در برابر تجاوزات مکرر ترکیه می‌دانیم، از پارلمان محترم عراق می‌خواهیم به وظایف خود در قبال جلوگیری از نقض حاکمیت عراق و حفظ حرمت اراضی آن عمل کند.

دبیر کل عصائب اهل حق در پایان پیام خود تصریح کرد: خداوند شهدا را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و به مجروحان شفای عاجل عطا کند و عراق و مردم آن را عزت و کرامت دهد.

واکنش پارلمان عراق به بمباران دهوک 

90 نماینده پارلمان عراق درخواستی را به امضای خود برای تشکیل جلسه اضطراری در خصوص بمباران ترکیه با حضور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر ارائه کردند.
در این درخواستی که به امضای 90 نماینده پارلمان عراق رسیده تصریح شده است: ما نمایندگان امضاکننده این طرح درخواست خود را بر اساس مفاد اصل (61/هفتم/ب) قانون اساسی و مفاد ماده (30/اول) قانون مجلس نمایندگان و تشکیلات آن به شماره (13) مصوب 2018، درخواست تشکیل جلسه برای طرح موضوع کلی برای بحث در مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان عراقی توسط نیروهای نظامی ترکیه را داریم.

واکنش پارلمان عراق به بمباران دهوک
نمایندگان پارلمان عراق این اقدام را نقض آشکار منشور سازمان ملل و همچنین مفاد ماده 8 قانون اساسی عراق توصیف کردند.
از سویی فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی با رسانه‌های عراقی گفت: کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.
وزیر خارجه عراق تصریح کرد: ما به همراه فرماندهان نظامی، افرادی از اقلیم کردستان و برخی از اعضای پارلمان عراق به محل حمله رفتیم. این یک فاجعه بود.
فؤاد حسین افزود: حمله به ۵۰۰ تا ۶۰۰ گردشگر صورت گرفت که اکثر آن‌ها اهل بغداد و جنوب عراق بودند. ۹ نفر شهید و ۳۱ نفر دیگر مجروح شدند.
وزیر خارجه عراق تصریح کرد: اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی به صراحت تأیید کرده‌اند که این حمله از جانب ترکیه بوده است.

واکنش سفارت ترکیه در بغداد به حمله این نیروهای این کشور به شمال عراق

سفارت ترکیه در بغداد با تکرار موضع وزارت خارجه ترکیه در خصوص حمله توپخانه‌ای در روز گذشته به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق، مسئولیت این حمله را به عهده حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دانست.
سفارت ترکیه در بغداد با انتشار پستی در صفحه رسمی خود در شبکه توئیتر تصریح کرد: ما نیز شهادت برادران عراقی به دست سازمان تروریستی پ‌.ک‌.ک را تسلیت می‌گوییم.
وزارت امور خارجه عراق نیز شامگاه چهارشنبه، بیانیه‌ای در ارتباط با کشته شدن شهروندان عراقی در حمله توپخانه‌ای عصر دیروز به شمال عراق صادر کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه از کشته شدن هشت تن و جراحت ۲۳ شهروند عراقی در حمله به استان دهوک ابراز ناراحتی و اعلام کرد: این کشور با حملاتی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، مخالف است و تمامی اقدامات را برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان در مبارزه با تروریسم اتخاذ خواهد کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین با نسبت دادن این حمله به عناصر پ.‌ک.‌ک، اضافه کرد: ارزیابی اولیه حاکی از آن است که این حمله توسط پ.‌ک.‌ک انجام شده است.
آنکارا در ادامه از مقامات عراقی خواست که از صدور بیانیه‌هایی تحت تأثیر آنچه «تبلیغات تروریست‌ها» خواند، خودداری کنند. با این حال وزیر امور خارجه عراق به صراحت عنوان کرده است: بنا بر بررسی کارشناسان نظامی عراق این حمله از سوی نیروهای ترکیه انجام شده است.

اعلام عزای عمومی در عراق

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، یک روز پس از کشته شدن 9 غیرنظامی در بمباران ترکیه در یک اقامتگاه توریستی در دهوک، شمال عراق، امروز، پنج‌شنبه 30 تیر را عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام کرد، قرار است اجساد قربانیان با هواپیما به بغداد منتقل شده و سپس برای تشییع‌ جنازه به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده شود.

پ.ک.ک: نقشی در حمله به گردشگران عراقی نداشتیم 

گروهک حزب کارگران کردستان عراق، موسوم به پ.ک.ک، امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای گفت که هیچ نقشی در حمله به گردشگران عراقی نداشته است.
پ.ک.ک در این بیانیه تصریح کرده است: ما هیچ نیرویی در تفرجگاه برخ نداریم و بلندی‌های اطراف این منطقه از سوی نیروهای ترکیه اشغال شده است.

ک.ک به اتهام حمله هوایی به دهوک پاسخ داد
در ادامه این بیانیه آمده است: حکومت ترکیه به دنبال کشتار مردم و اخراج آن‌ها از منطقه است. هیچ کس حق ندارد تا بر این جنایت عامدانه ترکیه سرپوش بگذارد و این اولین باری نیست که چنین کشتاری رخ می‌دهد. حمله ارتش ترکیه در ۱۱ آگوست نیز منجر به کشته شدن دو فرمانده عالی‌رتبه عراقی در شمال این کشور شد و ترکیه در سال‌های اخیر غیرنظامیان را در مناطق بامزی و کانی ماسی نیز هدف قرار داده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، نیز امروز پنجشنبه درباره حمله روز گذشته به شمال عراق بیانیه‌ای صادر کرد.
یونیسف اعلام کرد: در حمله روز گذشته به شمال عراق دست‌کم سه کودک کشته و چند خردسال دیگر زخمی شد‌ه‌اند. طبق این بیانیه، یکی از این سه کودک، دختربچه یک‌ساله بوده است.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ادامه هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه کودکان را محکوم کرد و خود را در سوگ خانواده قربانیان شریک دانست و در عین حال، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.
یونیسف همچنین ضمن درخواست از تمامی طرف‌ها برای پایبندی به تعهداتشان ذیل حقوق‌ بین‌الملل درباره محافظت از کودکان، اضافه کرد: تمامی خردسالان این حق را دارند که در فضایی به دور از خشونت زندگی کنند.
دبیر کل اتحادیه عرب هم امروز پنج‌شنبه، در واکنش به کشته شدن ۹ گردشگر عراقی و مجروحیت ۲۳ فرد دیگر در مرز ترکیه، این حمله را به شدت محکوم کرد.

ادامه واکنش‌ها به بمباران دهوک در شمال عراق
جمال رشدی، سخنگوی ابوالغیط در بیانیه‌ای تصریح کرد: دبیر کل اتحادیه عرب حمله وحشیانه ترکیه به تفرجگاهی در شهر دهوک عراق را که ۹ کشته و تعدادی زخمی بر جا گذاشت را محکوم می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب تجاوز ترکیه به حاکمیت عراق را نمی‌پذیرد و این اقدام به منزله نقض صریح قوانین بین‌المللی و زیر پا گذاشتن اصول حسن هم‌جواری است.
در این رابطه پارلمان عربی (مستقر در قاهره) نیز با محکومیت حمله ترکیه به استان دهوک عراق، این رویداد را نقض صریح تمامی اصول و ارزش‌های بین‌المللی دانست.

جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل متحد در عراق نیز امروز پنجشنبه حمله روز گذشته ترکیه به استان دهوک و در پی آن کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند غیرنظامی عراقی را محکوم کرد.
پیش‌تر دفتر سازمان ملل متحد در عراق ضمن تأکید بر ضرورت احترام به حاکمیت سرزمینی عراق، خواستار تحقیق فراگیر درباره حمله روز چهارشنبه ترکیه به شهر زاخو در استان دهوک شده بود.

اعتراض شدیداللحن وزارت خارجه عراق به سفیر ترکیه

وزارت امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز پنجشنبه (۳۰ تیر) در واکنش به حملات ترکیه به خاک این کشور، یادداشت اعتراضی شدیداللحنی را به سفیر ترکیه در بغداد تحویل داد.
وزارت خارجه عراق در این یادداشت، ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به دهوک، تأکید کرد: بغداد حق دارد بر اساس منشورهای بین‌المللی، هر اقدامی را علیه حملات مذکور انجام دهد.
بغداد با بیان اینکه همه نیروهای ترکیه باید از خاک عراق خارج شوند، خاطرنشان کرد: ترکیه باید به دور از مرزهای عراق، مشکلات داخلی خود را حل کند. عراق از ترکیه می‌خواهد که رسماً به خاطر این جنایت، عذرخواهی کند.
وزارت خارجه عراق خاطرنشان کرد که همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا با تجاوزات ترکیه مقابله کند.

انتهای پیام
captcha