مروری بر قدیمی‌ترین روضه‌های خانگی شهر خرم‌آباد
کد خبر: 4071771
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

مروری بر قدیمی‌ترین روضه‌های خانگی شهر خرم‌آباد

مهمترین مجالس دینی، مذهبی و روضه‌خوانی شهر خرم‎‌آباد در مسجد جامع تشکیل می‌شد و از قدیمی‎ترین روضه‌های خانگی این شهر می‎توان از روضه منزل صادق جوادی، سیدابوطالب کشفی، عبدالرحمان لرستانی و سیف‌الله‌خان والی‌زاده نام برد.

مروری بر قدیمی‎ترین روضه‌های خانگی شهر خرم‎آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، تشکیل مجلس روضه‌خوانی و ذکر مصیبت و احیاناً موعظه و سخنرانی و ذکر مصیبت امام حسین(ع) که مردم در مساجد و منازل جمع و ذاکران، روضه‌خوانان و وعاظ می‎آمدند و با ذکر مصیبت و خواندن روضه و موعظه، سخنرانی و بیان مطالب اخلاقی و اجتماعی مردم را با مصائب اهل‌ بیت(ع) آگاه می‎کردند در شهر خرم‎آباد سابقه طولانی دارد که در راستای معرفی تعدادی از مجالس روضه‌خوانی قدیمی در شهر خرم‎آباد با مروری بر کتاب «یادگار عمر» تألیف حجت‌الاسلام حمید عیدی برخی از این مجالس روضه‌خوانی را معرفی می‎کنیم.

مهمترین مجالس دینی، مذهبی و روضه‌خوانی شهر خرم‎‌آباد در مسجد جامع تشکیل می‌شد، در ماه محرم و موقع عزاداری امام حسین(ع) در مجلس جمعیت زیادی از اقشار مختلف مردم در آن شرکت می‌کردند، تا موقعی که مسجد جامع خراب نشده بود این مجلس بزرگ‌ترین و مهمترین مجلس عزاداری دینی و مذهبی بود که در شهر خرم‎آباد تشکیل می‎شد.

مرحوم عبدالرحمان لرستانی، روحانی بزرگ و شاخص لرستان در این مجلس منبر می‎رفت و مردم را موعظه می‎فرمود، وی علاوه بر اینکه از نظر فقه، اصول، مبانی فقهی و اصولی دانشمندی برجسته بود نسبت به شعر و ادب فارسی و تاریخی و تفسیر قرآن احاطه کامل داشت، ایشان صدایی رسا، جذاب و گویا داشت، خلاق سخن بود و هر وقت موعظه می‌کرد همه را تحت‌تأثیر قرار می‎داد.

روضه منزل عبدالرحمان لرستانی

از جمله مجالسی که در خرم‎آباد تشکیل می‎شد و خیلی شلوغ و پُرجمعیت بود، مجلسی بود که مرحوم لرستانی در منزل شخصی خود در محله زید بن‌ علی(ع) کنار مسجد جامع تشکیل می‌داد و خیلی باشکوه و پرجمعیت بود و همه روضه‌خوان‌ها و مداحان شهر حضور داشتند و گاهی هم خود ایشان منبر می‌رفتند و موعظه می‌کردند و سینه‌زن‌ها و زنجیرزن‌ها و هیئت‌های عزاداری همه به این مجلس می‌آمدند و عزاداری می‌کردند.

روضه منزل صادق جوادی

مرحوم مشهدی صادق جوادی از رجال سرشناس و تجار معروف شهر خرم‎آباد بود، مردی اجتماعی ـ سیاسی که در اغلب امور سیاسی و اجتماعی لرستان دخالت داشت، حیاط شخصی وی در محله درب‌دلاکان بود، حیاطی بسیار وسیع و بزرگ و دارای اتاق‌های بزرگ و متعدد که برای برپایی هر نوع مراسم بسیار مناسب بود.

مرحوم صادق جوادی همه سال در ایام محرم در این ساختمان مجلس روضه‌خوانی و عزاداری تشکیل می‎داد، مردی خوش‌فکر بود برای همین منظور چادری از اصفهان خریداری کرده بود که در ایام گرما و سرما روی صحن حیاط آن را پهن می‌کرد و مردم به راحتی داخل حیاط می‌نشستند و استفاده می‌کردند.

با توجه به اینکه مجلس بسیار مهم بود و اغلب مردم شرکت می‌کردند، بنابراین همه اتاق‌های ساختمان و حیاط پُر از جمعیت می‌شد. لذا، به چنین چادری نیاز بود که مرحوم جوادی آن را خریداری و تهیه کرد، جالب توجه اینکه مرحوم حاج سیدابوطالب از روحانیون بزرگ لرستان در این مجلس منبر می‎رفت و موعظه می‌کرد.

وی در منبر و سخنرانی قوی بود و در موعظه و جلب توجه مردم توانا و به‌واسطه وارستگی و صفای باطنی که داشت مورد توجه و احترام عموم مردم قرار می‎گرفت و لذا موعظه و سخنرانی او بسیار مفید واقع و مردم از وجودش استفاده می‌کردند.

روضه منزل سیدابوطالب کشفی

آقا سیدابوطالب کشفی فرزند مرحوم آقامحمود کشفی از سادات محترم کشفی بود که خودش و پدر بزرگوارش در خرم‎آباد سکونت داشتند و مورد علاقه و احترام مردم خرم‎آباد بلکه لرستان بودند.

وی منزل و ساختمانی بزرگ با صحن و حیاطی خیلی وسیع و دارای اتاق‌های متعددی در محله درب‌دلاکان داشت و همه ساله در این منزل مجلسی بزرگ را برای روضه‌خوانی و سینه‌زنی تشکیل می‎داد و همه روضه‌خوان‌ها در آن روضه می‌خواندند و به موقع دسته‌جات سینه‌زن وارد می‌شدند و به سینه‌زنی و عزاداری می‌پرداختند، جالب اینکه مرحوم حاج سیدابوطالب طاهری هر روز در پایان مجلس منبر می‌رفت و با همان کیفیت که در مورد منزل مرحوم جوادی اشاره شد با سخنرانی و موعظه مردم را ارشاد می‎فرمود.

روضه منزل سیف‌الله‌خان والی‌زاده

باید توجه داشت که مرحوم حاج سیف‌الله‌خان والی‌زاده از رجال بزرگ والی‌زاده و از افراد شاخص و معروف لرستان بود، وی با اینکه در یک خانواده و محیطی سیاسی و اجتماعی پرغوغا به دنیا آمده و رشد کرده بود بسیار متین و آرام بود و در برخوردهای سیاسی و اجتماعی و پرماجرا خیلی با متانت و منطقی بود.

مرحوم سیف‌الله‌خان انسانی متدین و اهل عبادت و نماز بود و در عین حال اهل سیر و سلوک و عرفان که علاقه و ارادت عجیبی به امام حسین(ع) داشت و هر ساله مجلس عزاداری باشکوهی در منزل شخصی خود که در کنار دوازده برجی بود، تشکیل می‌داد مجلس بسیار پرجمعیت بود و مرحوم والی‌زاده خودش مدت‌ها سرپا در مقام پذیرایی از مردم می‌ایستاد و تشکر می‌کرد و خوش‌آمد می‌گفت.

غیر از مجالس مذکور در بالا مجالس دیگری در خرم‎آباد و در منازل اشخاص تشکیل می‎شد که هر کدام به نوبه خود پرجمعیت و باشکوه بودند روضه‌خوانان و مداحان و دسته‌جات سینه‌زنی می‌آمدند و عزاداری می‌کردند و در برخی از مجالس برخی از روحانیون منبر می‌رفتند و به موعظه می‌پرداختند.

از دیگر روضه‌های قدیمی شهر خرم‎آباد می‎توان از روضه منزل مرتضی خورشیدی، عزیز جباری،  یوسف احمدیان، رضا توتونچی، سیدابوطالب یحیوی، محمود رحمتی، عبدی گوهری،  محمدصالح توسلی، منصور اصغری، نورالدین انوری، علی‌اکبر رشیدیان، میرزا علی‌شاه دارائی‌زاده،  قربانی طالبی، تقی حیدری، علی‌اکبر محروم، روح‌الله قاضی، سیدعیسی محمدیان، سیدصیفور شاهرخی، عبدالحسین هسراک، آیت‌الله روح‌الله کمالوند، سیدعیسی جزایری، روشن دولت‌یاری، سیدمحمد رجایی، سیدعبدالله مصطفوی و جواد جزایری نام برد که مراسم عزاداری در شهر خرم‎آباد به‌صورت‌های مختلف تشکیل دسته‌جات سینه‌زنی، دسته‌جات قمه‌زنی، مراسم زنجیرزنی و عزاداری به طریق گِل افتادن انجام می‌شد.

انتهای پیام
captcha