كاهش آسیب‌های اجتماعی با گسترش فرهنگ مطالعه امکان‌پذیر است
کد خبر: 4070748
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

كاهش آسیب‌های اجتماعی با گسترش فرهنگ مطالعه امکان‌پذیر است

رئیس حوزه علمیه استان زنجان با بیان اینکه میزان مطالعه در جامعه ما کم است، گفت: این امر باعث شده میزان آگاهی مردم از مسائل ناب علمی کم شود و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به دلیل سرانه پایین فرهنگ مطالعه است.

رئیس حوزه علمیه استان زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جواد جعفری، رئیس حوزه علمیه استان زنجان، روز گذشته، ۲۲ تیرماه در آیین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار آن‌ها، اظهار ‌کرد: جای بسیاری دارد تا از نبوغ استان یاد کرده و از افرادی که مایه مباهات و افتخار شهر ما هستند قدردانی کنیم، زیرا این افراد نام زنجان را در محافل مختلف زنده می‌کنند و یاد شهر ما را زنده نگه می‌دارند و حق بر گردن ما دارند.

وی با بیان اینکه طبق روایات، رکن اصلی دین بحث امامت و ولایت است و در روایات پایه‌های اسلام روی آن مطرح می‌شود، افزود: کسی که ولایت جامعه را بر عهده دارد، کسی است که راهنمای بر نماز، روزه، حج و زکات است. نپذیرفتن امامت و ولایت در جامعه همانند این است که فردی نماز می‌خواند اما راهنمایی ندارد. همچنین شناخت ولی، امام و اقتدای به آن باعث صحت اعمال دیگر می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اگر‌ مشکلی در جامعه وجود دارد، به دلیل آن است که اطاعت از ولی دچار نقصان شده و وقتی اطاعت از ولی دچار نقصان شود آفت‌ها گریبان‌گیر آن جامعه می‌شود، تصریح کرد: امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: هنگامی که جان انسان به گلوی او می‌رسد نیاز به چیزی که دارد، بحث امامت و ولایت است و کسانی که اقتدای صحیحی به امام‌ کرده‌اند، در زمان سخت انتقال، راحت جان می‌دهند.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان با بیان اینکه حجاب و عفاف یکی از ارزش‌های بسیار مهم اسلام است که در اثر تبلیغات بیگانگان به نوع واژگونی معنا شده است، گفت: عفاف یکی از ارزش‌های متعالی دین است و باید مایه مباهات مسلمانان باشد که برخی اوقات به دلیل تبلیغات سوء دشمن مایه شرمندگی و نقطه منفی دیده می‌شود. اگر کسی عفیفانه در جامعه حضور یاید، بهترین منفعتش برای خود اوست.

جعفری با بیان اینکه امیدواریم سنت حسنه در زنجان ایجاد شود که از علمای فاضل در قم دعوت شده و در زنجان حضور یایند تا مردم از فضیلت آن‌ها استفاده کنند، یادآور شد: به اهمیت قلم در قرآن نیز اشاره شده و قرآن بیان می‌کند آنچه که خدا به انسان یاد می‌دهد از طریق قلم است و مایه علمیت جامعه با قلم است. همچنین گله اهل قلم این است که میزان مطالعه در جامعه ما کم است و این امر باعث شده میزان آگاهی مردم از مسائل ناب علمی کم شود و بسیاری از آسیب‌ها به دلیل همین مطالعه‌ نکردن است. همچنین فصای مجازی و محتویات بی‌فایده آن باعث شده ما قدر اهل قلم را ندانیم.

در ادامه حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی نیز بیان کرد: زنجان بزرگان زیادی دارد که شایسته قدردانی هستند و امیدواریم این اتفاق قبل از فوت برای آن‌ها رخ داده و سپاس شوند. همچنین اعتقاد داریم می‌توانیم بر اساس قرآن بهترین جامعه را تشکیل دهیم، اگر سوره قلم را از منظر جامعه‌شناختی نگاه کنیم، یک دریا حرف دارد و یکی از نکات آن این است که اهل قلم مورد تمجید خداوند است و خود خداوند نیز اهل قلم است.

وی با بیان اینکه رسول اسلام (ص) اهل قلم است، خداوند نیز به نوشته رسول اکرم (ص) که قرآن است، قسم یاد می‌کند، ادامه داد: اهل قلم به دلیل نوآوری و اینکه چون جلوتر از زمان خود فکر می‌کنند، معمولاً متهم به جنون می‌شوند. همانند زمانی که پیامبر متهم می‌شد اما در سوره قلم خداوند می‌فرماید: ای پیامبر تو مجنون نیستی بعد از مدتی معلوم خواهد شد که چه کسی مجنون است. افرادی که به پیامبر می‌گفتند مجنون است، در سال آخر برای تبرک جستن از آب وضو پیامبر به صف ایستاده بودند.

خان‌محمدی با بیان اینکه خداوند مخالفان اهل قلم را با یک سری ویژگی‌ها توصیف کرده است که اولین ویژگی آن‌ها که خلاف بودن است یعنی ادعا بدون دلیل دارند، به جای استلال هیاهو دارند، به جای حرف رو در رو پشت سر حرف می‌زنند و نمی‌خواهند همه مردم از نعمت‌ها بهره بگیرند، تجاوزگر بوده و تنگ‌نظر هستند و این افراد پرادعا و پررو هستند ولی ریشه هم ندارند، تصریح کرد: قدرت و ثروت دلیل ایستادگی برخی از افراد در مقابل اهل قلم است، امام (ره) در سال ۵۹ فرمودند که آرزو دارم مسلسل‌ها به قلم تبدیل شود و ایشان با قلم و نطق خود به شاه تا دندان مسلح شده پیروز شدند. همچنین اهل قلم همانند پیامبر (ص) بر طالبان قدرت پیروز خواهند شد.

انتهای پیام
captcha