بیان اعجاز قرآن در برنامه رادیویی «نور علم»
کد خبر: 4069486
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

بیان اعجاز قرآن در برنامه رادیویی «نور علم»

برنامه «نور علم» برنامه‌ای رادیویی است که به بیان اعجاز قرآن می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی علی زیاری همراه با کارشناسی سعید گراوندی، نویسنده کرمانشاهی کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» هر چهارشنبه از رادیو سمنان پخش می‌شود.

سعید گراوندی نویسنده کتاب قرآن و جهان‌های موازی

سعید گراوندی، نویسنده کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به اینکه خدمت در راه قرآن برای من چه در این راه قلم بزنم و چه در این خصوص ساعت‌ها به گفت‌وگو و واکاوی مفاهیم قرآنی بپردازم فرقی ندارد، اظهار کرد: امروز حدود دو سال از چاپ دومین کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» می‌گذرد و طی این دو سال به‌طور متوسط هر هفته از سراسر کشور پیام‌های محبت‌آمیزی برای من ارسال می‌شد و درکنار آن هم برخی مرا مورد قضاوت‌های غیرمنصفانه قرار می‌دادند، اما در کل برای نویسنده جوانی مثل من که موانع زیادی پیش‌رو دارد ابراز محبت‌ها و نقد‌های غیرمنصفانه زمینه به وجود آوردن موفقیت‌های نسبتاً خوبی شد.

وی با اشاره به اینکه از تیرماه امسال کارشناس برنامه «نور علم» رادیو سمنان به تهیه‌کنندگی علی زیاری شده، افزود: در بین تمام پیام‌هایی که طی دوسال گذشته ارسال می‌شد تهیه‌کننده برنامه «نورعلم» از رادیو سمنان با دلگرمی تمام، من را به برنامه خود دعوت کرد.

گراوندی تصریح کرد: پیش‌تر کارشناسی این برنامه به عهده دکتر سیدحسین امیدیانی، پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی در قرآن بود و این برای بنده افتخار بزرگی است که کارشناسی این برنامه را به عهده بگیرم.

این نویسنده کرمانشاهی گفت: سیاست برنامه «نورعلم» بر این اساس است که برنامه در هر جلسه، در دو قسمت بهم پیوسته برگزار می‌شود یعنی هر جلسه را به دو قسمت علمی و قرآنی تقسیم کرده و ابتدا تماماً از علم ــ اساساً فیزیک مدرن و کیهان‌شناسی و سپس صحبت‌ها با توضیح و «بازمعنی» کردن آیات قرآن ادامه می‌یابد.

وی اظهار کرد: اصولاً من به‌دنبال سازگار نشان دادن علم و قرآن نیستم و یا به‌دنبال یافتن آیات علمی و یا ربط دادن برخی آیات به علم روز و از این دست کار‌ها که نویسندگان و پژوهشگران انجام می‌دهند که به گمان خود می‌توانند با نشان دادن رگه‌هایی از علم روز در قرآن، این دست‌آورد‌ها را معجزه بخوانند و بلکه مردمی با دیدن این اعجازها، راه حق را در پیش بگیرند نیستم و صددرصد با این افکار مخالفم چرا که از صمیم قلبم این را می‌دانم که اتم به اتم این جهان، همگی سراسر اعجاز و شگفتی است و کسانی که این شگفتی‌ها را درک نکنند قطعاً پژوهش و تحقیق امثال من پیرامون قرآن برایشان بی‌فایده است.

نویسنده کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» تصریح کرد: در راستای یاد شده به دنبال «بازمعنی» کردن آیات بودم و هستم یعنی آیاتی را که ما با اصول تفسیری، ادبی و حتی روایتی از درک معنایی عمیق آن‌ها عاجز هستیم را با کمک علم روز بیاوریم و دوباره معنی کنیم مثل کلمه «بروج» که جمع قلعه است با تمیز دادن میان واژگان بدیع، خلق و فَطر که از نظر من جزء علوم روز مثل فیزیک مدرن و کیهان‌شناسی هستند نمی‌توانیم راهی برای گشایش این معنایی پیدا کنیم.

گراوندی بیان کرد: تلاشی که در کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» انجام گرفت این‌بار قرار بود که نه به شیوه نوشتار بلکه با فنون کلامی و بیانی در رادیو ارائه شود که برای من کار سختی بود، صحبت کردن در خصوص موضوعات کیهان‌شناسی که معمولاً به نمودار، شکل یا روابط ریاضی نیاز دارد و بدون این‌ها واقعاً کار سختی است.

وی گفت: با هر سختی که بود ضبط برنامه «نور علم» را آغاز کردیم و اولین جلسه صبح چهارشنبه ۱۵ تیرماه جاری پخش آن شروع شد و پس از آن این برنامه هر چهارشنبه ادامه دارد.

این نویسنده قرآنی در پایان با تقدیر از علی زیاری تهیه‌کننده برنامه «نور علم» و دکتر مجید مجرد، معاونت اسبق رادیو سمنان، یادآور شد: از عبدالله کمالی، مدیر تولید رادیو سمنان ممنونم که با اعتماد، دغدغه‌مند پیگیر برنامه «نور علم» بودند.

انتهای پیام
captcha